Sabtu, 8 September 2012

Saham FGVH: Peneroka di ambang kerugian

KUALA LUMPUR 7 September: Harga saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) Berhad terus mencatat penurunan ke angka RM4.75 menghampiri paras psikologi RM4.70 petang semalam.
Mengikut penganalisis pasaran, sekiranya saham tersebut turun ke paras RM4.70, maka pemegang saham FGVH akan menanggung kerugian.
Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal KEADILAN, Suhaimi Said mendakwa harga saham itu akan terus menurun melainkan ada suntikan modal baru dari syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
“Melainkan ada arahan eksekutif untuk membeli saham FGVH, baru akan ada kenaikan semula harga, jika tidak memang ia akan terus merudum dan merugikan peneroka.
“Kita dah bagi amaran dulu (kemerosotan harga), FGVH akan menemui kegagalan sama seperti Amanah Saham Johor (ASJ) dan KUB Malaysia Bhd, ia tidak bersifat daya saing yang memungkinkan ia mendapat keuntungan seperti syarikat lain,” jelasnya lagi.
“Menjelang pilihan raya mungkin akan naik semula, tapi yang pasti peneroka dan Felda sendiri telah tertipu, Isa Samad dapat berjuta, peneroka dapat apa?” katanya ketika dihubungi.
FGVH disenaraikan pada 28 Jun lalu dan diapungkan pada harga RM4.55 seunit. Saham itu pernah mencecah RM5.50 pada minggu awal disenaraikan sebelum terus merudum sehingga ke hari ini.
Seperti yang pernah dilaporkan Keadilan Daily, kesan jangka panjang jika saham berterusan merudum, peneroka menanggung risiko bakal kehilangan 850,000 ekar tanah yang telah digadaikan kepada FGVH.

Seluruh rakyat terbeban kenaikan harga RON97

KUALA LUMPUR 7 September: Kenaikan harga petrol RON97 sebanyak 30 sen daripada RM2.70 kepada RM3 seliter akan membebankan seluruh rakyat, terutama pengguna petrol RON95.
Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail berkata, kenaikan itu turut memberi impak kepada rantaian aspek penting lain seperti industri perkhidmatan pengangkutan dan harga barangan keperluan.
“Pengguna tidak menerima kesan secara terus, tetapi kenaikan itu turut akan meningkatkan kos perkhidmatan pengangkutan seperti bas sekolah dan bas ekspres. Selepas ini pengusaha pasti desak untuk naikkan harga tambang.
“Begitu juga dengan harga barangan keperluan lian yang akan dinaikkan ekoran kos penghantarannya yang meningkat,” katanya ketika dihubungi.
Azan berkata, kenaikan pada kadar 11-12 peratus ini lazimnya akan meningkatkan kos sara hidup rakyat Malaysia sehingga 20 peratus.
Kata beliau lagi, kos sara hidup yang meningkat akan mengurangkan pendapatan boleh guna (pendapatan yang boleh dibelanjakan selepas menolak cukai dan potongan lain seperti KWSP) rakyat,” katanya.
Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Terengganu itu mengingatkan pengguna agar segera mengambil langkah sesuai untuk berdepan kesan kenaikan itu.
Harga petrol RON97 dinaikkan sebanyak 30 sen di pam petrol sejak pukul 12.00 pagi Khamis lalu.
Sama seperti kenaikan 10 sen pada 10 Ogos lepas, ia dibuat secara senyap-senyap tanpa sebarang pengumuman rasmi dari kerajaan mahupun Persatuan Peniaga Petrol Malaysia.
Sebelum itu, harga RON97 dikurangkan sebanyak 20 sen daripada RM2.80 kepada RM2.60 seliter pada Julai.
Kata Azan, tindakan kerajaan Umno BN kali ini telah mengatasi kehebatan ahli silap mata terkenal, David Copperfield.
Beliau sebelum ini mengumpamakan kerajaan sebagai bermain silap mata apabila menaikkan harga minyak tanpa mengumumkannya.
“Saya juga ingin nasihatkan Ahli Parlimen Umno BN agar letak jawatan sahaja dan jadi ahli silap mata kerana mereka memang pandai kelirukan dan sembunyikan fakta dari pengetahuan rakyat,” sinis beliau.

Simpati nasib peneroka FELDA

Pengakuan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan bahawa 800 unit saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) yang diagihkan kepada peneroka semasa penyenaraian dulu, adalah hutang dan bukannya ‘durian runtuh’ amat dikesali.

Walaupun saya bukan peneroka tetapi abang dan kakak serta ramai saudara mara merupakan peneroka FELDA. Buat kesekian kalinya, para peneroka ditindas, ditipu dan dipermain-mainkan. Mentang-mentanglah sebahagian besar peneroka berasal daripada kehidupan yang susah dan tidak berpendidikan, maka mereka sewenang-wenangnya dipergunakan.

Ketika tahun-tahun 80-an – 90-an, saya biasa mendengar akan kedhaifan hidup para peneroka. Hasil pendapatan daripada ladang mereka dipotong oleh pihak pengurusan sehingga kadangkala bakinya tidak mampu menanggung keperluan harian. Ada yang terpaksa bekerja tambahan di kilang-kilang berhampiran demi menambah pendapatan.

Alasan kepada pemotongan berbagai-bagai, termasuklah membayar balik segala kos yang dikeluarkan oleh FELDA semasa mewujudkan kawasan atau ladang tersebut. Selepas lebih 20 tahun berhempas pulas melalui segala macam kesusahan, karenah dan perubahan landskap politik, kehidupan warga FELDA semakin baik dan mendapat perhatian. Namun, mentaliti kebanyakan warga FELDA masih dikawal oleh Umno-BN.

Namun, insiden FGVH sewajarnya membuka mata warga FELDA terutamanya generasi lama yang masih lagi berfikiran seperti katak di bawah tempurung. Ibarat ‘menang sorak kampung tergadai’, durian runtuh yang diperoleh sebenarnya hutang yang paksakan ke atas mereka oleh Umno-BN. Sementara tanah mereka kini bukan lagi milik mutlak selama 99 tahun selepas penyenaraian di bursa saham.

Apalagi yang boleh saya katakan selain bersimpati kepada mereka. Cuma, saya menyeru kepada warga mudanya yang ada kesedaran dan berpendidikan, gunakanlah segala usaha yang ada demi menyedarkan warga FELDA keseluruhannya supaya meninggalkan Umno-BN demi meyelamatkan tanah air sendiri. Hakikatnya, Umno-BN lah yang mengkhianati bangsanya sendiri.

Jumaat, 7 September 2012

Rumah mampu milik: Di sini dan di seberang



Pendahuluan

Dewan Rakyat akan bersidang semula pada 24 September 2012. Isu perumahan merupakan antara isu dasar yang akan menjadi tumpuan Belanjawan 2013. Lantaran itu, penulisan Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) kali ini memberi tumpuan kepada masalah rumah mampu milik dengan meninjau skim perumahan berkaitan di Malaysia dan Singapura.

Dalam usaha untuk membantu rakyat Malaysia mempunyai keupayaan untuk memperolehi rumah mampu milik, kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan beberapa program perumahan untuk membantu rakyat Malaysia menyelesaikan kemelut ini. Di antara program-program perumahan yang dilaksanakan oleh kerajaan BN ialah Skim Rumah Pertamaku (SRP), Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M).

Pelbagai program perumahan telah dilancarkan, namun kejayaan program-program perumahan tersebut terbantut dan menimbulkan beberapa persoalan isu perumahan penting, antaranya termasuk masalah rumah terbengkalai, pelaksanaan konsep jual dan bina, peningkatan harga bahan binaan, serta kuasa membeli rakyat Malaysia yang masih berada pada tahap yang rendah.

Kuasa membeli rakyat Malaysia dikatakan masih berada pada paras yang rendah apabila hampir separuh daripada 1,642 pemohon skim SRP[2] didapati tidak layak untuk menerima pinjaman dari bank untuk membeli rumah di bawah SRP. Ini berikutan industri perbankan mendapati mereka yang mempunyai gaji pendapatan sebanyak RM3,000 dan ke bawah gagal untuk melayakkan diri untuk mendapat pinjaman bernilai RM400,000 kerana dalam skim pembayaran semula pinjaman sebanyak 80 peratus, pemohon perlu membayar deposit sebanyak RM80,000 dan kebanyakan pemohon di bawah skim ini tidak mempunyai kemampuan dari segi kewangan untuk membayar deposit mahupun bayaran bulanan pinjaman tesebut.

Manakala bagi peningkatan harga bahan binaan perumahan pula, syarikat-syarikat pengeluar simen dalam negara mengumumkan peningkatan harga dalam harga simen daripada RM16.50 kepada RM17.50 bagi satu beg simen seberat 50 kg[3]. Hanya satu syarikat di Sarawak yang akan mengekalkan harga simen. Peningkatan harga simen ini pula telah mengakibatkan peningkatan harga rumah contohnya di Pulau Pinang di mana harga hartanah di Pulau Pinang dijangka meningkat sebanyak 5 peratus hingga 10 peratus. Ini berikutan 60 peratus hingga 80 peratus[4] bahan binaan terdiri daripada bahan binaan berkaitan dengan penggunaan simen.

Ini sejajar dengan kenyataan media Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA)[5] yang menyatakan peningkatan harga simen akan mempengaruhi kenaikan harga rumah. Lantas, peningkatan harga bahan binaan ini akan mewujudkan jurang di antara rakyat Malaysia berpendapatan sederhana dan rendah dengan rakyat Malaysia yang berpendapatan tinggi dalam keupayaan memiliki rumah mampu milik dalam pasaran perumahan yang kian melambung. Ini mengambil kira bahawa sebuah rumah yang dibina di Perlis dan Lembah Klang yang menggunakan bahan binaan sama akan mengalami perbezaan harga tinggi. Rumah yang dibina di Perlis mungkin akan berharga RM250,000, manakala sebuah rumah yang dibina di Lembah Klang, contohnya di kawasan KLCC akan berharga RM1 juta. Peningkatan harga bahan binaan ini akan meningkatkan lagi jurang tersebut.

Ini berikutan peningkatan harga pembinaan pada tahun 2011 sebanyak 10 peratus akibat daripada peningkatan inflasi dan harga bahan binaan serta cukai import yang tinggi.[6] Kenaikan harga hartanah ini telah menyebabkan beberapa syarikat pemaju mengalami kenaikan dalam keuntungan pada kadar 18 peratus[7] lebih tinggi daripada keuntungan projek-projek pembinaan mereka. Ini pula dapat mencerminkan bahawa rakyat Malaysia yang menampung keuntungan syarikat-syarikat pemaju berkaitan.

Pasaran hartanah di Sabah dan Sarawak tidak terlepas daripada kemelut kenaikan harga bahan binaan. Walaupun kerajaan telah melaksanakan had harga maksimum[8] bagi rumah harga rendah di Sabah dan Sarawak sebanyak RM50,400 berbanding had harga maksimum di Semanjung sebanyak RM42,000, harga pasaran bagi jenis perumahan lain melambung tinggi. Peningkatan harga bahan binaan di Semanjung akan meningkatkan lagi harga pasaran perumahan di Sabah dan Sarawak, lantas menjauhkan lagi jarak jurang di antara masyarakat di Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung dari segi kemampuan kewangan untuk memiliki rumah mampu milik.

Projek Perumahan Menemui Kegagalan

Projek-projek perumahan yang dilancarkan oleh Najib untuk menyelesaikan kemelut perumahan dalam negara merangkumi Skim Rumah Pertamaku (SRP), Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M).

Jadual 1: Skim-Skim Perumahan Malaysia
Skim Rumah Pertamaku (SRP)[9]
Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)[10]
Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M)[11]
Dilancarkan pada 8 Mac 2011[12]
Dilancarkan pada 4 Julai 2011
Nama sebelum ini: program Rumah Mesra Rakyat.[13]
Pembeli rumah pertama
Pembeli rumah pertama.
Pembeli rumah pertama.
Umur tidak lebih dari 35 tahun
-
Berusia dalam lingkungan 18-65 tahun.
Pendapatan kasar tidak melebihi RM3000 sebulan dan pendapatan kasa peminjam bersama tidak melebihi RM6000 sebulan.
Terbuka kepada semua rakyat Malaysia yang bekerja di sektor awam, swasta dan bekerja sendiri.
Pendapatan isi rumah dari RM3,000 dan ke bawah.
Nilai minimum hartanah RM100,000.
Nilai minimum hartanah RM150,000[14].
Rumah-rumah RMR1M dibina menggunakan teknologi Industrialised Building System (IBS).
Nilai maksimum hartanah RM400,000.
Nilai maksimum hartanah RM300,000[15].
-
Pinjaman 100 peratus dari bank, pembayaran semula selama 30 tahun.
Pinjaman 105 peratus dan 5 peratus bagi insurans dan yuran S&P. Pembayaran semula selama 30 tahun.
-
Pembeli mestilah menghuni kediaman berkenaan.
-
Rumah tersebut usang dan tidak lengkap.
Sehingga Mac,[16] daripada 1,709 permohonan, hanya 399 diluluskan. 1,118 permohonan ditolak atas pelbagai masalah.
Unit-unit akan dijual pada harga murah tetapi unit tersebut akan mengalami kesusutan nilai berbanding hartanah yang tidak disubsidikan.[17]
-

Jadual 1 menerakan skim-skim perumahan yang dilancarkan dengan agenda untuk membantu rakyat Malaysia memperolehi rumah mampu milik bagi diri sendiri dan keluarga. Persoalan tuntutan keadilan perumahan di Malaysia timbul berikutan persoalan keberkesanan projek-projek perumahan yang dilancarkan ini dalam menyelesaikan kemelut perumahan Malaysia.

Tatkala pada hari ini, skim perumahan SRP dibuka kepada seluruh negara, berbanding dengan skim PR1MA di mana projek-projek perumahannya terhad[18] kepada beberapa tempat seperti di Putrajaya, Seremban, Cyberjaya, Bandar Tun Razak Cheras, Sungai Besi Kuala Lumpur dan beberapa kawasan di Selangor. Negeri-negeri seperti Sabah dan Sarawak pula masih tidak dapat merasai kebaikan yang diajukan oleh skim-skim perumahan di Semanjung ini. Maka timbul dakwaan tiada keadilan bagi Sabah dan Sarawak kerana masih terperangkap dalam kemelut perumahan yang berharga melangkaui kemampuan rakyat biasa Sabah dan Sarawak.

Malah jumlah tunggakan bayaran hutang bulanan bagi RMR1M sehingga Julai 2012[19] telah mencecah RM11.7 juta yang terkumpul sejak tahun 2002. Tunggakan hutang ini berdasarkan kategori penerima yang tidak membayar jumlah bulanan lebih daripada tiga bulanan dan menjangkau lebih setahun. Persoalan yang timbul ialah sejauh mana usaha Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB) dalam mengutip hutang-hutang tersebut? Kegagalan dalam pembayaran semula menandakan para pemohon tidak layak dari segi kewangan untuk memohon rumah di bawah RMR1M tetapi masih diberikan rumah.

Di mana skim perumahan SRP telah menunjukkan kegagalan untuk membantu golongan muda dalam usaha membeli rumah pertama mereka, PR1MA dan RMR1M pula dilancarkan dengan kekurangan butir-butiran mengenai skim tersebut di samping kekurangan maklumat mengenai syarat-syarat permohonan telah menandakan bahawa Kerajaan BN tidak bersedia untuk menyelesaikan kemelut perumahan secara sistematik dan cekap.

Tiada keadilan apabila dalam kejadian projek perumahan PR1MA gagal untuk disiapkan oleh Korporasi PR1MA, tiada kepastian mengenai pihak mana yang akan bertanggungjawab ke atas kegagalan tersebut.[20] Nescaya, rakyat yang akan menanggung kegagalan tersebut dengan wang rakyat digunakan untuk menyiapkan projek perumahan tersebut. Di sebalik memperolehi rumah-rumah mampu milik yang sesuai, rakyat Malaysia dibebani dengan kemungkinan wang mereka digunakan untuk menyelesaikan masalah ekoran kelemahan kerajaan. Jurang dalam pelan pelaksanaan skim-skim perumahan kerajaan BN menonjolkan suatu kelemahan yang mempunyai implikasi besar kepada Malaysia, iaitu, tiada kajian terperinci yang dilakukan sebelum skim-skim ini dilancarkan.

Perbandingan Projek Perumahan Singapura dan Malaysia

Dalam membicarakan masalah perumahan, Singapura mungkin merupakan jiran terdekat yang dapat dijadikan contoh oleh Malaysia. Lembaga Pembangunan dan Perumahan Singapura atau HDB ditubuhkan pada 1 Februari 1960[21] dengan misi menyediakan perumahan awam berkualiti dan berpatutan. Kejayaan HDB terletak pada kejayaan kerajaan Singapura menyediakan perumahan kepada golongan miskin yan terdiri daripada 20 peratus isi rumah[22] di Singapura. Seharusnya, kerajaan Malaysia pimpinan Najib mencontohi atau membandingkan kejayaan kerajaan Singapura sebelum menuntut kejayaan projek-projek perumahan beliau. HDB merupakan projek kelahiran parti politik People’s Action Party (PAP) selepas parti tersebut mula berkuasa sebagai parti politik pemerintah Singapura[23]. Pada mulanya, HDB merupakan suatu  projek untuk menyelesaikan kemelut kekurangan perumahan dan ianya mempunyai tempoh masa selama lima tahun untuk dijayakan.

Namun selepas empat dekad, HDB telah membina lebih 800,000 rumah flat kepada kira-kira 85 peratus populasi Singapura. Di antara perbezaaan kejayan projek perumahan Najib dan projek perumahan HDB ialah HDB membenarkan mereka yang berpendapatan rendah untuk menyewa rumah hak milik HDB; di samping itu, rakyat tua juga disediakan apartmen studio yang direka khas dengan persekitaran mesra warga tua.[24] Perbezaannya tidak terhenti di situ. Kadar penyewaan flat-flat HDB ini juga bergantung kepada gaji pendapatan bulanan penyewa[25], lantas tidak membebani rakyat Singapura, terutamanya mereka yang mempunyai gaji pendapatan rendah. Dalam menjamin kemampanan, kebersihan dan keselamatan di kawasan-kawasan perumahan HDB ini, HDB mendesentralisasikan kuasanya kepada majlis perbandaran[26] untuk memberikan kuasa kepada para penduduk kawasan perumahan HDB terhadap penentuan keadaan kebersihan, kemampanan dan keselamatan kawasan perumahan mereka.

Sebagai usaha kerajaan Singapura memberikan peluang kepada rakyat Singapura tidak kira jumlah pendapatannya dalam memiliki rumah mampu milik, pinjaman cagaran bukan sahaja perlu berada pada kadar yang mampu ditanggung oleh para peminjam, ianya juga perlu bersifat daya maju kepada pemberi pinjaman dan bertindak sebagai sumber hasil kepada sektor perumahan. Antara dasar HDB membantu isu rumah yang berpendapatan rendah adalah seperti berikut[27]:

Penjualan rumah flat kepada penyewa yang sedia ada pada kadar diskaun dengan 100 peratus pembiayaan.
HDB membeli balik flat tiga bilik dari pasaran terbuka untuk menjual pada harga bersubsidi kepada keluarga yang mempunyai pendapatan kurang daripada $1500 ( subsidi adalah sebanyak $50,000 untuk setiap flat tiga bilik).
Penjualan flat empat bilik dengan kawasan lantai sedikit kecil dan siapan yang lagi ringkas.
Penyewa yang memohon untuk flat empat bilik di bawah Sistem Pendaftaran Flat diberi permulaan awal selama enam bulan berbanding para bukan penyewa dalam pemberian flat. Syarat kepada ini ialah para penyewa hendaklah merupakan pembeli kali pertama dan menduduki flat sewaan mereka sekurang-kurangnya lima tahun.
Skim sewa dan beli akan membenarkan keluarga dengan pendapatan bulanan yang rendah di antara $800 hingga $1,500 untuk pada awalnya menyewa dan kemudian membeli flat yand disewakan itu.

Ianya dapat dilihat melalui skim HDB ini, rakyat Singapura terutamanya mereka yang berpendapatan bulanan rendah tidak dibebani dengan kadar pinjaman tinggi serta di bawah skim ini, walaupun mereka menyewa atau membeli rumah mampu milik, kawasan rumah tersebut dipastikan bersih, mampan dan selamat melalui Majlis Perbandaran kawasan perumahan tersebut.

Seperti yang dipetik menerusi kata-kata Dr Koon Hean Cheong, CEO, Lembaga Pembangunan dan Perumahan (HDB) Singapura[28]:

“No government has enough money, but you need to decide what is most important to you, and you will make the right choices if you look very long-term. If you look very short-term and worry about the next election, you may not make the right choice. In Singapore, we have not spent money on things that do not help the country or the economy, and we have been quite disciplined.”

Terjemahannya berbunyi:

“Tiada kerajaan yang mempunyai dana mencukupi tetapi anda perlu memutuskan perkara yang paling penting kepada diri anda, dan anda akan melakukan keputusan yang betul jika anda merancang secara jangka panjang. Jika anda merancang pada jangka pendek dan bimbang dengan pilihan raya akan datang, anda tidak akan melakukan keputusan yang sewajarnya.”

Untuk menjayakan rancangan menyelesaikan masalah perumahan, suatu rancangan jangka panjang perlu dilakukan. Dan ianya bukan sahaja melibatkan pelancaran projek-projek perumahan yang tidak mendapat sambutan daripada warganegara, tetapi juga kegagalan projek-projek perumahan tersebut dalam mencerminkan keadaan sebenar pasaran perumahan dan keadaan sebenar ekonomi negara serta taraf hidup melampau yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia.

Ini merupakan suatu pengajaran yang boleh diambil oleh kepimpinan negara ini. Di sebalik melancarkan projek perumahan dan menggalakkan pembangunan yang mengutamakan para pemaju, pelabur dan kerajaan, adalah wajar untuk projek perumahan dan pembangunan kini dilaksanakan dengan menjaga keperluan dan kepentingan rakyat Malaysia, terutamanya golongan berpendapatan rendah. Di samping menggalakkan pembangunan mampan dan memberi peluang kepada semua rakyat Malaysia tidak kira status dan kuasa membeli untuk memperolehi rumah idaman sendiri.

Penutup

Menurut kata Dr Vivian Banakrishan, Menteri Alam Sekitar Singapura[29],

“Build the most beautiful city you can. Plant as many threes as you can. Invest in the latest technology. Conserve energy, water and resources. And find a way to have an honest, competent and visionary leadership.”

Terjemahannya berbunyi:

“Bina bandaraya yang paling cantik. Tanam sebanyak pokok yang boleh. Melabur dalam teknologi terkini. Jimatkan tenaga, air dan sumber yang ada. Dan cari cara untuk memperolehi kepimpinan yang paling jujur, berwibawa dan berwawasan.”

Kepimpinan yang jujur, berwibawa dan berwawasan akan memastikan hak para pembeli akan terlindung dari kerakusan para pemaju. Ianya juga akan memastikan segala pembangunan terutamanya pembangunan projek perumahan akan dilakukan dengan mengutamakan kemampanan dan turutan terhadap perundangan yang sedia ada.

Penyelesaian kepada masalah pembangunan projek perumahan di Malaysia tidak terhenti di sini sahaja. Konsep BDJ bukanlah satu-satunya penyelesaian terhadap masalah pembangunan projek perumahan di Malaysia. Negara jiran kita, Singapura telah membuktikan dengan perancangan yang teliti, lebih daripada 70 peratus rakyat mereka, tidak kira gaji pendapatan mempunyai kuasa membeli yang tinggi untuk memperolehi rumah yang diidamkan. Perancangan yang berteraskan keperluan rakyat Malaysia perlu diutamakan.

Oleh itu, ianya dapat dikatakan bahawa projek-projek perumahan Najib menemui kegagalan kerana pertimbangan dibuat untuk tujuan politik dan untuk memuaskan kehendak para pemaju dan bukannya keperluan rakyat Malaysia. Kerana kehendak golongan yang berpendapatan tinggi diutamakan dan keperluan golongan yang berpendapatan rendah tidak diendahkan. Kerana perundangan mengenai pelaksanaan projek perumahan memang sedia ada tetapi penguatkuasaan terhadap undang-undang ini tidak dilaksanakan. Kerana perancangan dilakukan untuk memuaskan jangka masa yang pendek dan bukannya jangka masa yang panjang.

Persoalan yang timbul ialah sampai bilakah situasi ini dibenarkan berlangsung? Sebagai kerajaan yang mentadbir, keperluan rakyat tidak kira status dalam masyarakat mahupun jumlah gaji pendapatan bulanan perlu dipertimbangkan. Kawasan perumahan yang tidak bersih, tidak selamat, kualiti perumahan yang buruk, projek perumahan terbengkalai akan membawa kepada lagi banyak isu ketidakadilan sosial dalam masyarakat, lantas, menjarakkan lagi jurang di antara golongan yang berada dengan golongan sederhana dan miskin. Maka, cita-cita untuk mencapai sebuah negara maju akan tinggal sebagai retorik kerajaan Najib kerana masalah seperti perumahan masih gagal untuk diselesaikan 55 tahun selepas kemerdekaan dan kita berada di era globalisasi di mana kita digalakkan untuk menggunakan kreativiti dan inovasi untuk memajukan dan membangunkan masyarakat dan negara.

Senjata baru untuk tumbangkan UMNO...tunggu lagi..cepat gunakan segera...

 Inilah video paling laris yang memeningkan kepala UMNO

Lebih 136 ribu sudah menyaksikan video ini di You Tube selepas tiga hari berada di alam maya. Jumlah tersebut akan bertambah dari masa ke semasa. Jumlah yang menyaksikan tentulah jauh lebih besar kerana video ini juga dirakam dan diedarkan melalui pelbagai cara yang lain (selain You Tube). Setiap klik tayangan juga mungkin disaksikan oleh beberapa orang yang berkumpul di hadapan screen monitor komputer. Jumlah yang menyaksikan tentu mencecah jutaan orang.

Kelmarin seorang moderator kursus menayangkan video ini di hadapan sekumpulan peserta kursus motivasi (terdiri dari pelbagai status yang tidak dikenalpasti ideologi masing2, sebab kursus bukan berkaitan dengan politik), daripada 89 peserta kursus, 77 tidak bersetuju tindakan penyerang masjid tersebut manakala selebihnya enggan komen. Ia boleh dijadikan satu sampel kajiselidik bahawa di kalangan rakyat yang rasional mereka tidak bersetuju tindakan melampau digunakan terhadap masjid dan menganggap itu bukan cara yang waras untuk bertindak

Enggang Qadha mencadangkan video ini dicetak sebanyak-banyaknya dan sebarluaskannya di kalangan rakyat, biar rakyat menilai. InsyaAllah, hampir pasti ia akan mengurangkan sokongan terhadap UMNO. Ayuh bertindak...



Hallo PUTRAJAYA...Saham FGV apa cerita.. dah semput dah nie...

 
Saham FGV jatuh bawah paras psikologi
Harga saham syarikat perladangan gergasi Felda, Global Ventures Holdings Bhd (FGV), telah jatuh di bawah paras psikologi RM5, apabila ditutup pada harga RM4.85 semalam, dan dijangka mencetuskan satu lagi pusingan debat mengenai kontroversi penyenaraiannya Jun lalu.

palm oil palm kelapa sawit 201107Harga sahamnya telah berlanjutan merosot sejak pertengahan bulan Julai - dengan berkisar sekitar paras RM5 dalam tempoh sebulan lalu.

Bagaimanapun, saham FGV datang merosot 15 sen kepada RM4.85 selepas dibuka pada harga RM5 dalam dagangan awal pagi.

Ini selaras dengan prestasi kaunter perladangan lain di tengah-tengah laporan bahawa harga minyak sawit dijangka menerima tempias daripada pertumbuhan ekonomi yang lemah di negara-negara pengguna utama, dengan inventori minyak sawit Malaysia juga dijangka meningkat.

Semalam, harga saham PBB jatuh 58 sen melambung turun kepada RM13.28, saham KLK merosot 52 sen kepada RM22.94 manakala saham IOI Corp turun 15 sen kepada RM5.04.

Pasaran utama serantau utama juga merosot pada hari Rabu menjelang laporan pekerjaan AS dan Bank Pusat Eropah.

Semalam harga saham FGV ditutup hanya 6.6 peratus di atas harga tawaran RM4.55 dan 12.6 peratus lebih rendah berbanding dengan harga kemuncaknya RM5.55 pada 5 Julai.

Tekanan berterusan hari ini dengan harga saham FGV merosot kepada RM4.80 -  turun 5 sen pada jam 9.45 pagi.
Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad memberitahu satu sidang akhbar bulan lepas bahawa tidak ada sebab untuk para peneroka bimbang terhadap perkembangan tersebut.

Beliau dilaporkan berkata, mereka tidak perlu bimbang kerana harga saham tersebut hanya jatuh sedikit dan kemudiannya meningkat kembali, dan percaya keyakinan terhadap FGV akan berterusan.

Apa beza tayang punggung dengan harga teropong ini...?


LAPORAN AUDIT NEGARA...
PENYELEWENGAN DLM PEMBELIAN TEROPONG UTK MARITIM M'SIA
INILAH JENIS TEROPONG YANG DIBELI
JIKA 100 UNIT DIBELI...
BERAPA BANYAK WANG RAKYAT DISONGLAP???
SAPA YG JADI KERAJAAN SELAMA NI???
hangpa nak bg puak2 nie perintah lagi kaa... 
haram tak ada sekoq pon kena tangkap atas kesalahan ini...
KATAKAN TIDAK PADA BN

Rumah 'syaitan' yang hampir roboh

Teka-teki mengenai tarikh pilihan raya umum masih lagi hangat dinujumkan. Selepas banyak sangkaan meleset, kali ini ramai menjangkakan PRU ke-13 akan diadakan November depan, sebaik Parlimen meluluskan Belanjawan 2013 dan sekembalinya jemaah dari Makkah.
Banyak faktor yang bakal menentukan tarikh PRU. Jika sesiapa pun pada kedudukan Perdana Menteri, beliau harus terlebih dahulu mempertimbangkan kekuatan dalaman organisasinya, sebelum mengambil kira faktor luaran.
Tidak guna hendak 'bertegang urat' dengan parti lawan jika parti sendiri penuh dengan cacamerba dan hampir karam. Inilah yang berlaku kepada Umno sebenarnya. Umno yang tidak pernah menafikan pengakuan bahawa mereka adalah 'syaitan yang dikenali'.

Rupa-rupanya serangan bertubi-tubi ke atas PAS dan Pakatan Rakyat, dilakukan secara terancang, dengan tujuan untuk menutup pekung dalaman Umno yang semakin hari semakin membarah.
Media massa yang dikuasai Umno, ligat dikerah menutup karenah dalaman Umno yang tidak pernah selesai sehingga kini. Sesiapa pun dalam Umno sekarang berasa tidak selamat. Ada banyak faktor yang boleh unjurkan, antaranya:
Pertama, selepas Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi, sokongan terhadap Umno masih belum pulih sehingga kini, akibat pembongkaran lebih banyak skandal membabitkan pemimpin Umno-BN.
Kedua, kecuali kroni-kroni rapat, setiap orang Menteri dan Menteri Besar, Timbalan Menteri, Exco dan Ketua Umno Bahagian tidak mendapat indikator jelas dari Najib, apakah mereka akan dicalonkan semula sebagai calon Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.
Ketiga, akibat daripada ketidak tentuan itu, tambahan pula Najib mempunyai 'winnable candidate' sendiri, di semua negeri dan bahagian Umno, masing-masing bergasak sesama sendiri. Rebut jadi Ketua Bahagian, rebut menjadi calon Menteri Besar, rebut jadi calon Parlimen dan Dun.
Keempat, akibat dari permasalahan ini, penganalisis menjangkakan, wujud ketegangan di antara kedua-dua pimpinan tertinggi Umno iaitu di antara Najib dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Umumnya, perselisihan wujud kerana haluan dan pendapat berbeza di antara kedua-duanya, mengenai cara terbaik untuk menyelamatnya Umno daripada terkubur dalam PRU depan.
Dalam diam 'fan' Muhyiddin giat berkempen dalam Facebook, menyebarkan poster di Johor dan dibanyak tempat, bahawa TPM adalah calon terbaik PM bagi menggantikan Najib.
Dilaporkan, bertebaran poster misteri menyokong Muhyiddin menggantikan Najib sebagai PM sebelum PRU, di Johor dan Pulau Pinang.
Umno Johor menafikan bahawa poster itu dicetak mereka dan membuat laporan polis berhubung perkara itu.
Imej pada poster itu, bersama dengan potret Muhyiddin dan bendera Malaysia, telah disebarkan secara meluas di Internet.
Poster itu berbunyi 'Kami Mahu Tan Sri Muhyiddin Yassin Sebagai PM sebelum PRU 13'di bahagian bawah dan 'Selamatkan Barisan Nasional' di atas. Ia juga memaparkan logo BN dan Umno, serta tulisan 'Terbitan Barisan Nasional Negeri Johor'.
Walaupun Umno Johor menafikan dan memang tidak rasional mendakwa mereka yang mencetak poster tersebut, namun ianya tidak mampu menutup pertelagahan di antara kedua-dua pemimpin mereka.
Muhyiddin mempunyai 'track-record' yang cemerlang, berjaya 'menghalau' Abdullah dari kerusi PM dan Presiden Umno, dengan sokongan kuat Tun Dr Mahathir Mohamad.
Dengan keceluparan Dr Mahathir membuat pelbagai kenyataan mendahului Najib dalam banyak perkara sebelum ini, apakah ianya bukan indikator bahawa Presiden Umno itu tidak boleh diharap untuk mengekang kemaraan Pakatan Rakyat?
Apakah dengan sebab itu kempen menjatuhkan Najib sedang giat dijalankan kumpulan pro Muhyiddin? Kita nantikan episod seterusnya, apakah rumah 'syaitan' akan roboh akibat dimakan anai-anai belaan sendiri? Sama-sama kita saksikan.

Nasib hangpa laa puak FELDA oi...kena mohong beradap....

SAHAM FGVH TERUS MERUDUM

Harga saham FGVH yang ditutup semalam mencatat penurunan, tinggal RM4.96. Jika peneroka menjualnya pada harga RM5.06 sewaktu Julai lalu setelah ditolak handling fee RM165.00, interest charged RM29.41dan lain2 cuma dapat lebihan RM212.37; kalau jual ketika ini, berapa yang tinggal?

Mengingati semula pesanan YAB Perdana Menteri ketika mengumumkan 'durian runtuh' pada 8 Mei lalu, peneroka jangan jual saham FGVH, jadikan pelaburan utk simpanan masadepan...
Apa jaminan buat peneroka jika ikut nasihat PM?

Barang diingat, mengikut penganalisis pasaran saham, jika saham FGVH turun ke paras RM4.70 maka pemegang saham FGVH mula menanggung rugi. Jika peneroka ikut nasihat PM, bertimpa2 beban peneroka. Hutang Tanam Semula antara RM 50k - RM 157k dengan interest 6.25%, pinjaman rumah RM20k- RM40k dengan Kos Pengurusan 2.5% dan terkini hutang pinjaman saham FGVH RM3640 dengan interest 5%; kehidupan peneroka sesungguhnya diselubungi hari2 yang makin sukar!
Saya paparkan melalui FB ini jumlah saham FGVH yang Isa Samad dan Ahli Lembaga Pengarah FGVH dapat. Ini belum mengambilkira proksi dan para kroni yang dapat. Saya tidak pasti samada mereka telah menjualnya atau belum bagi meraih keuntungan segera. Mereka tentu ada penasihat dan menghubungi remiser apa yang perlu dilakukan. Bagi staf Felda, mungkin juga mereka boleh berfikir nak bertindak macamana. Namun, bagi peneroka yang tak tau apa2, siapa yang nak menasihati mereka?

Saya berkongsi pengalaman pilu peneroka Felda Cahaya Baru, Sendayan, Labu Johnson, Bukit Cerakah dan Sg Buaya yang mula2 seronok dan gembiranya bukan kepalang tika dijanjikan pampasan jutaan ringgit. Akhirnya, bila tertipu...yang mereka tahu hanya menangis sahaja. Itulah bahasa mereka!

Peneroka Felda Bukit Rokan Utara menangis tersedu2 macam anak kecil tunjukkan kos Tanam Semula mereka mencecah RM157,000; bahkan dengan hutang sebesar itu, kebunnya tidak diselenggarakan dengan sempurna dan berusia 75 tahun....kepada siapa mereka mahu mengadu?

Sudahlah dibebankan dengan hutang yang kian menggunung, apa nak jawab depan Allah dosa riba' yg ditanggung peneroka puluhan tahun?

Penglibatan syarikat Yahudi dan judi dalam FGVH pula kita nak guna hujah apa?

407,005,000 saham Genting Bhd dlm FGVH sedangkan 97% peneroka Felda adalah orang Islam, mana mufti dan Ulama Muda Umno?

Kalau ye pun nak bodek Najib, Ahmad Maslan dan Isa Samad gunalah hujah intelek. Takkan hanya tahu meratib; syukur Umno bg tanah, tak suka boleh keluar Felda, tak sedar diri makan hasil Felda tapi hentam Felda....
Skrip yang berulang dan saya dengar lebih 30 tahun dulu!

Terpulang, samada kita nak kata...ADA AKU KESAH atau LU FIKIR LA SENDIRI..

Talam vs NFC: Ukuran prestasi kerajaan yang bakal dipilih rakyat

Dr Dzulkifli Ahmad

1.    Sejak 3 Julai lalu, Dato' Chua Tee Yong telah melontarkan pelbagai tuduhan jahat terhadap kerajaaan negeri di bawah kepimpinan TS Khalid Ibrahim bahawa kerajaan negeri telah menggunakan dana negeri untuk membayar pemaju Talam Corporation RM1 bilion dengan membeli hartanah Talam dengan harga yang tinggi sekaligus menyelamatkanTalam daripada kebankrapan. Mereka juga membuat tuduhan tidak berasas bahawa akibat daripada pembelian aset ini, Talam terselamat daripada digantung Bursa Malaysia.

2.    Kami telah membuktikan bahawa dakwaan tentang Talam yang mengalami permasalahan hutang dan tersenarai sebagai syarikat PN17 (bermasalah hutang), sebenarnya telah lebih awal sebelum kegiatan ‘mengutip semula hutang-debt recovery exercise’, meregulasasikan (menysusun semula) pembayaran hutang dan telah dapat mengeluarkan syarikat itu daripada tersenarai sebagai syraikat PN17 dalam Bursa Malaysia.

3.    Namun CTY dan konco-konconya dalam Umno termasuk Ir Mohd Zain yang menggelar kes ini sebagai ‘TalamGate’ dan juga kawannya Noh Omar tidak henti-henti  membuat kenyataan tentang kononnya kerajaan negeri telah melakukan satu ‘bailout’ dan ‘merompak’ duit rakyat sebanyak RM1 bilion.

4.    Langkah bijak yang dijalankan oleh MB Selangor dengan melibatkan salah sebuah lima firma audit antarabangsa terbesar yakni KPMG untuk menjalankan satu siasatan ‘due diligence’ ke atas seluruh usaha yang ‘mengutip semula hutang-debt recovery exercise’, yang disebut sebagai ‘rund-tripping dalam bahasa kewangan. Ini adalah bersesuaian dengan prinisp keterbukaan, ketelusan dan kebertanggungjawaban yang didukungi kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat.



5.    KPMG telah didedahkan semua dokumen untuk mereka lakukan ‘due diligence’ yang menyeluruh supaya rakyat dan pembayar cukai berpuas hati dengan prestasi dan kegiatan menyelematkan dana kerajaan negeri.

6.    Semalam KPMG telah secara rasmi membuat pengisytiharan bahawa “Kerajaan Selangor telah memasuki dua perjanjian untuk melunaskan hutang Talam (Debt Settlement Agreement) bagi membolehkan kerajaan negeri mendapat jumlah hutang Talam yakni balik RM392 juta, iaitu pembayaran kepada kerajaan negeri adalah dalam pelbagai bentuk (termasuk tunai, assignment hutang, aset - tanah, hartanah, saham).

7.    Kerajaan Negeri kemudian memasuki satu perjanjian Global Settlement Agreement (GSA),  yang memberikan kedudukan yang baik untuk kerajaan negeri mendapat balik hutang, seandainya Talam mengalami kebankrapan.

8.    Yang pentingnya adalah KPMG mengesahkan bahawa tiada bayaran yang dibuat kepada Talam, seperti tuduhan jahat yang dibuat oleh CTY dan kawan-kawannya. Satu ‘bailout adalah ditakrif dalam kewangan sebagai ‘bantuan kewangan yang diberikan kepada sebuah syarikat yang sakit atau akan mengalami kebankrapan sepert kes Perwaja, IWK dan MAS yang diberikan suntikan berbillion RM oleh kerajaan Pusat.

9.    Yang lebih penting juga KPMG mengesahkan bahawa semua yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri adalah dalam memenuhi kepentingan rakyat negeri Selangor secara  telus dan juga kerajaan negeri tidak mengalami apa jua kerugian seperti yang lazim dilakukan dalam amalan kewangan korporat bahawa pihak kreditor (pemberi hutang) terpaksa menanggung sedikit kerugian dengan bahasa ‘hair-cut’.

10.    Adalah amat memalukan MCA dan BN bahawa CTY masih lagi membuat insinuasi terhadap dapatan KPMG kononnya firma auditor ini tidak diberikan scope kerja yang menyeluruh dan pendedahan dokumen yang mencukupi dan cuba menyamakan keadaan ini dengan skandal Enron dan firma auditor Arthur Anderson.

11.    Kami bertiga sebagai MP Paktan Rakyat (YB Tony Pua, YB William Leong dan saya) yang dilantik sebagai jurucakap rasmi Kerajaan Negeri Selangor dalam kes Talam ini, bersedia mengundang Datuk CTY dan kawan-kawan Umnonya untuk sama ada memilih Debat atau Wacana supaya isu dakwaan jahat mereka dapat kita tangani secara terbuka dan bersemuka, seandainya mereka masih tidak faham lagi atau mahu mempertikaian kerajaan negeri.

12.    Kami juga dengan ini, mencabar dan menuntut PM Najib dan TPM Muhyiddin mededahkan dapatan kajian Pricewaterhousecooper (PwC) terhadap siasatan yang dibuat oleh firma audit antarabangsa itu ke atas Scandal RM250 juta NFC, seperti mana yang telah kerajaan negeri secara terbuka mendedahkan untuk tatapan semua rakyat dalam kes Talam Corporation.

13.    Jelas bagi rakyat kini, Siapa yang Mengota Kata atau ‘Walk The Talk’ dan siapa yang sebenarnya tidak  memenuhi slogannya sendiri ‘Janji Ditepati? Ataukah benar kata anak muda Janji DiCepati saja?

14.    Masa untuk berubah telah sampai…