Jumaat, 7 September 2012

Hallo PUTRAJAYA...Saham FGV apa cerita.. dah semput dah nie...

 
Saham FGV jatuh bawah paras psikologi
Harga saham syarikat perladangan gergasi Felda, Global Ventures Holdings Bhd (FGV), telah jatuh di bawah paras psikologi RM5, apabila ditutup pada harga RM4.85 semalam, dan dijangka mencetuskan satu lagi pusingan debat mengenai kontroversi penyenaraiannya Jun lalu.

palm oil palm kelapa sawit 201107Harga sahamnya telah berlanjutan merosot sejak pertengahan bulan Julai - dengan berkisar sekitar paras RM5 dalam tempoh sebulan lalu.

Bagaimanapun, saham FGV datang merosot 15 sen kepada RM4.85 selepas dibuka pada harga RM5 dalam dagangan awal pagi.

Ini selaras dengan prestasi kaunter perladangan lain di tengah-tengah laporan bahawa harga minyak sawit dijangka menerima tempias daripada pertumbuhan ekonomi yang lemah di negara-negara pengguna utama, dengan inventori minyak sawit Malaysia juga dijangka meningkat.

Semalam, harga saham PBB jatuh 58 sen melambung turun kepada RM13.28, saham KLK merosot 52 sen kepada RM22.94 manakala saham IOI Corp turun 15 sen kepada RM5.04.

Pasaran utama serantau utama juga merosot pada hari Rabu menjelang laporan pekerjaan AS dan Bank Pusat Eropah.

Semalam harga saham FGV ditutup hanya 6.6 peratus di atas harga tawaran RM4.55 dan 12.6 peratus lebih rendah berbanding dengan harga kemuncaknya RM5.55 pada 5 Julai.

Tekanan berterusan hari ini dengan harga saham FGV merosot kepada RM4.80 -  turun 5 sen pada jam 9.45 pagi.
Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad memberitahu satu sidang akhbar bulan lepas bahawa tidak ada sebab untuk para peneroka bimbang terhadap perkembangan tersebut.

Beliau dilaporkan berkata, mereka tidak perlu bimbang kerana harga saham tersebut hanya jatuh sedikit dan kemudiannya meningkat kembali, dan percaya keyakinan terhadap FGV akan berterusan.

Tiada ulasan: