Rabu, 12 Oktober 2011

Lawatan peribadi ke Perth, Najib guna wang rakyat sekitar RM60 ribu

KUALA LUMPUR: Lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak ke Australia dengan menggunakan pesawat kerajaan pada Hari Kemerdekaan, 31 Ogos lalu adalah atas kapasiti peribadinya.

Perkara itu diberitahu oleh Kementerian Luar di Dewan Rakyat menerusi jawapan bertulis bagi menjawab soalan yang dibangkitkan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua.

“Untuk makluman Dewan yang mulia ini, lawatan YAB Perdana Menteri ke Perth, Australia pada 31 Ogos hingga 3 September 2011 merupakan lawatan peribadi,” kata kementerian luar.

Kementerian luar menjelaskan, perdana menteri menggunakan peluang untuk berjumpa dengan pelajar dan rakyat Malaysia yang menetap di negara itu sempena majlis Hari Raya Aidilfitri yang dianjurkan Konsulat Jeneral Malaysia.

Minggu lalu, Dewan Rakyat diberitahu, kos pesawat yang disewa dari Syarikat Penerbangan Malaysia Berhad (PMB) itu berjumlah RM9.1 juta meliputi kos bahan api, caj tempat dan kendali, sajian serta logistik krew pesawat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dalam jawapan bertulisnya berkata, kekerapan penggunaan pesawat itu adalah meliputi 155 sektor di dalam dan luar negara.

Ia bermakna Najib membelanjakan kira-kira RM58, 710 bagi setiap kali pengunaan pesawat berkenaan, dalam anggaran mudah.

Tiada ulasan: