Rabu, 12 Oktober 2011

Lawatan Najib ke Kazakhstan lebih RM1 juta

KUALA LUMPUR: Ketika negara mengalami defisit 14 tahun berturut-turut, jumlah hutang negara meningkat dan rakyat dibeban kenaikan kos sara hidup, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pula sewenang-wenangnya menghabiskan lebih RM1 juta untuk melawat Kazakhstan.

Kementerian Luar Negara hari mendedahkan perbelanjaan lawatan dua hari perdana menteri ke negara itu di dewan rakyat hari ini.

Jumlah keseluruhan kos lawatan singkat tersebut berjumlah RM1,072,213.22 yang dibelanjakan Najib dan rombongannya ketika menghadiri Forum Ekonomi Dunia Islam pada Jun lalu.

Lawatan itu kononnya berjaya memeterai lima perjanjian antara Malaysia dan Kazakhstan tetapi menimbulkan kritikan apabila ia digunakan bagi merisik bakal menantunya.

Menteri Luar Negara Datuk Seri Anifah Aman mendedahkan kos tersebut ketika menjawab soalan bertulis ahli parlimen Batu, Tian Chua, lapor Malaysiakini.

Tian dalam soalannya bertanya mengenai jumlah kos, matlamat dan hasil rombongan perdana menteri ke Kazakhstan pada Jun dan Perth, Australia pada hari kemerdekaan lalu.

Dalam jawapannya, Anifah turut menjelaskan, lawatan dua hari Najib ke Turkmenistan pada 11 dan 12 Julai pula berjumlah RM323,268.19.

Manakala lawatan ke Perth pada 31 Ogos hingga 3 September lalu pula merupakan lawatan peribadi.

Namun Dewan Rakyat minggu lalu diberitahu kos sewa sebuah pesawat yang digunakan ketika lawatannya ke Perth menelan belanja sebanyak RM9.1 juta.

Tahun lalu, Dewan Rakyat dimaklumkan Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin membelanjakan RM21.4 juta bagi pelbagai lawatan di luar negara sejak 2008.

Tiada ulasan: