Khamis, 18 Februari 2010

Pakatan Rakyat Punca Semua Ini Berlaku...


PUTRAJAYA 16 Feb. – Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein terkejut beruk dengan lambakan warga asing yang disifatkan beliau luar biasa.

Fenomena tersebut semakin ketara apabila kumpulan warga asing itu dilihat keluar beramai-ramai di sekitar ibu negara setiap kali musim cuti umum yang agak panjang.

Realitinya lambakan itu tidak bertepatan dengan rekod warga asing berada di negara ini termasuk yang berdaftar dengan agensi pengambilan pekerja asing.

Aiikkk!... sekarang baru hang tau warga asing dok melambak-lambak di sini. Selama nie... KDN buat apa!?...

Menurut Hishammuddin, hasil tinjauan mendapati sebahagian besar daripada mereka bukan pelancong asing tetapi mendakwa bekerja di negara ini secara sah. Beliau berkesempatan meninjau sendiri suasana di ibu negara sempena cuti umum sambutan Tahun Baru Cina baru-baru ini. Selanjutnya

Hakikatnya, semakin ramai pekerja asing khususnya PATI yang datang ke Malaysia memperlihatkan wujudnya kegagalan pelaksanaan program pencegahan dan pengawalan yang berkesan bagi membendung masalah ini. Kepintaran dan kebijaksanaan agensi penguatkuasa yang terlibat belum mampu memberikan tindakan penyelesaian yang mantap bagi mengurangkan kehadiran PATI ini.

Apakah kita perlu menunggu kebanjiran pekerja asing dan PATI yang menimbulkan huru-hara dan menyebarkan penyakit barulah kita akan terburu-buru mencari penyelesaiannya? Ataupun fenomena ini kesan sampingan untuk menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020?

Kawalan keluar masuk pendatang asing sangat lemah hingga ada yg mengambil kesempatan, jadi virus dalam negara, tinggal lebih tempoh atau tidak balik langsung. Itu belum campur lagi dengan yang kononnya datang melancong, dan belajar tapi lepas tu hilang tanpa dapat dikesan. Baru-baru ini terbongkar isu 40,000 warganegara India yang tidak dapat dikesan selepas diberi kelonggaran VOA - visa on arrival.

Apa nak jadi negara one Malaysia aku nie…, aku pun tak tau. Apa yang depa dok buat kerja hari-hari. Aku rasa ini semuanya salah parti pembangkang yang dianggotai oleh PAS, PKR dan DAP.kut!… sebab depa tak jaga pintu keselamatan negara dengan betul. Maklumlah!…, negara ini hanya layak diperintah oleh UMNO-BN sahaja. Nak harapkan PR, pendatang asing pun depa tak boleh nak settle.

Tiada ulasan: