Isnin, 7 Disember 2009

Sumber: Malaysian Today

Penulis: Raja Petra Kamarudin
Terjemah Oleh: GoMalaysian
Tajuk: Part 1 : Misteri Terbongkar (Part 1: The Mystery Unveiled)




Apa yang berlaku dalam masa 48 jam setelah PI Bala membuat Surat Sumpahnya pada 3 Julai 2008? Kenapa selepas beberapa jam kemudia dia menandatangani Surat Sumpah kedua dimana kandungannya jelas bertentangan dengan Surat Sumpah yang pertama? Kenapa dia menghilangkan diri selama 1 tahun selepas menandatangani Surat Sumpah yang kedua? Mana satu surat sumpah yang ditandatangani secara paksa, yang pertama atau yang kedua? Hari ini Malaysia Today akan menjawab semua soalan ini yang ditanya-tanya oleh semua Rakyat Malaysia.....


THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin


Q1: Selepas sidang akhbar yang diadakan di Pejabat PKR pada 3 Julai 2008, adakah anda pulang ke pejabat peguam anda sehingga 4.30pm?

A: Ya, itu betul.

Q2: Siapakah yang bersama dengan anda di pejabat peguam anda?

A: Peguam saya Americk Sidhu, ASP Suresh dan pembantu saya Suras Kumar.

Q3: Pada pukul berapakah anda meninggalkan pejabat peguam anda?

A: Kira-kira jam 4.45 pm. Saya meninggalkan tempat itu bersama dengan ASP Suresh dan Suras Kumar. ASP Suresh membawa keretanya yang diletak dibawah pejabat. Suras pergi dengan motolnya.

Q4: Anda kemudian berhasrat untuk pergi kemana?

A. Saya pernah berbual melalui telefon dengan ASP Tonny daripada Pejabat Polis Brickfields. Dia ingin bertemu dengan saya untuk membincangkan isi kandaungan surat sumpah pertama saya yang saya telah mengumumkanya dalam sidang akhbar pagi itu. Dia memberitahu saya dimana dia rehat (habis kerja) pada pukul 6:30 pm dan menyarankan supaya kami bertemu secara tidak formal di sebuah warung 'ikan bakar' yang berdekatan dengan balai polis. Saya bersetuju. ASP Suresh telah menghantar saya ke sana selepas saya meninggalkan pejabat peguam saya.

Q 5. Apa yang ASP Tonny ingin berbincang dengan anda?

A. Dia rasa senang setelah saya mengeluarkan surat sumpah pertama saya kerana dia adalah pegawai yang ditugaskan untuk menyiasat kes pembunuhan Altantuya. Saya fikir dia ingin berbual secara tidak rasmi dengan saya.

Q 6. Jadi, anda pernah bertemu denganya sebelum ini?

A. Ya, dia pernah mempersoalkan saya kerana kes pembunuhan Altantuya (semasa penyiasatan kes pembunuhan itu).

Q 7. Adakah anda bertemu dengan ASP Tonny?

J. Tidak. Selepas meninggalkan pejabat peguam saya, ASP Suresh menyarankan agar kami pergi ke Cheras sahaja. Aku memberitahu ASP Tonny bahawa saya tidak boleh hadir malam itu dan saya akan bertemu dengannya keesokan hari.

Q 8. Mengapa ASP Suresh ingin pergi ke Cheras?

A. Dia mempunyai beberapa urusan perniagaan yang berkaitan dengan kabel tembaga dan dia perlu menyiapkan sedikit kerja di sana.

Q 9. Adakah ASP Suresh seorang pegawai polis pada waktu itu?

A. Dia adalah seorang pegawai dengan IPK D9 division CID tetapi telah digantung kerana beberapa penyiasatan dalaman terhadapnya yang dilakukan oleh ACA.

Q 10. Ke mana anda pergi setelah meninggalkan Cheras?

A. ASP Suresh perlu pergi ke Rawang untuk membakar sebahagian daripada potongan kabel. Kami meninggalkan Cheras sekitar pukul 7:30 pm dan menuju ke Rawang. Kami masih dalam kereta ASP Suresh.

Q 11. Apa yang terjadi dalam perjalanan dari Cheras ke Rawang?

A. ASP Suresh menerima beberapa panggilan telefon daripada Dinesh dan Deepak dimana saya bertemu dengan mereka selepas ini. Mereka mengharapkan ASP Suresh supaya boleh menemukan saya dengan mereka. Pada permulaan, ASP Suresh tidak bersetuju dengan pertemuan tapi akhirnya bersetuju untuk bertemu di sebuah Kedai Bak Kut Teh di Rawang.

Q 12. Adakah anda pergi terus ke Kedai Bak Kut Teh?

A. Tidak, kita pergi ke Kuala Garing untuk membakar sedikit kabel dan wayar. Selepas itu kami pergi ke Kedai Bak Kut Teh dimana Deepak dan Dinesh sedang menunggu kami disana.

Q 13. Apa yang kalian berbual?

A. Deepak mula berbual dengan saya supaya cuba memujuk saya untuk menarik balik surat sumpah pertama saya. Dia memberitahu kepada saya bahawa terdapat sebuah kereta merah di luar rumah saya di Rawang dengan pegawai perisikan tentera di dalamnya, dan mereka tahu bahawa isteri dan anak-anak saya berada di rumah.

Q 14. Apa reaksi anda selepas maklumat ini?

A. Aku sangat bimbang tentang hal ini kerana isteri saya telah menelefon saya ketika saya dalam perjalanan menuju Rawang dengan ASP Suresh dan diberitahu bahawa ada sebuah kereta merah yang mencurigakan telah berhenti dihadapan rumah saya dan orang-orang di dalamnya asyik memerhatikan rumah saya. Dia diberitahu oleh jiranya mengenai kehadiran kereta ini. Aku menyuruhnya untuk mengunci pintu dan berada dalam rumah.

Q 15. Apa lagi yang Deepak katakan?

A. Dia memberitahu saya tentang kebaikan kerajaan sekarang dan kebaikan yang ada dengan wanita Rosmah itu. Dia memberitahu saya bahawa dia sangat rapat dengan Rosmah dan bagaimana dia pernah melawat kedainya sepanjang masa. Dia kemudian menawarkan saya dengan ganjaran RM4 juta untuk menarik balik surat sumpah pertama saya. Saya agak terkejut tetapi sebelum aku sempat berkata apa-apa ASP Suresh telah memberikan isyarat kepada saya untuk menolak tawaran ini. Saya kata saya tidak tertarik pada wang ini dan kemudian Deepak berkata, dia boleh membebaskan 5 pemimpin Hindraf yang berada di Kamunting, dia boleh menolong 528 buah sekolah tamil untuk bertukar menjadi sekolah yang ditaja penuh oleh kerajaan, dia juga boleh mendapatkan pekerjaan ASP Suresh semula dan memberikannya RM4 juta juga. Dia ingin membawa saya ke Putrajaya tetapi saya menolaknya.

Q 16. Apa yang terjadi selanjutnya?

A. ASP Suresh meminta Deepak untuk menaikkan tawaran menjadi RM5 juta dan dia terus bersetuju. Dia juga mengatakan dia bersedia untuk mengatur bayaran bulanan RM20, 000.00 sekiranya saya boleh melakukan hal ini secara bertulis. Dia kemudian membuat beberapa panggilan telefon dan kemudian memberitahu ASP Suresh untuk mengantarkan saya ke The Curve yang berhampiran One Damansara Utama.

Q 17. Adakah anda berbincang dengan Deepak?

A. Tidak, aku tidak mengatakan apa-apa. ASP Suresh yang melakukan semua perbincangan itu. Aku lebih prihatin dengan keselamatan keluarga saya kerana saya tidak tahu apa yang akan terjadi pada mereka.

[ADS] Terima Email Dan Dapatkan $$$ Setiap Kali Membacanya !!!
[ADS] Malaysia Online Contest, Promotion & Earning Blog!!!
[ADS] Earn $$$ From Your Website With Adbrite!!!

Q 18. Apa yang terjadi selanjutnya?

A. Deepak meninggalkan saudaranya, Dinesh yang kemudian bersama dengan kami. Setelah setengah jam, kami semua meninggalkan tempat itu dengan kereta ASP Suresh. Dinesh duduk di kerusi depan kereta dan saya duduk di kerusi belakang kereta. Kami sampai di The Curve setengah jam kemudian. Masanya ialah 11.45 pm.

Q 19. Mengapa anda pergi ke The Curve?

A. ASP Suresh mengatakan kepada saya bahawa kita akan bertemu dengan seorang VIP di sana. Ketika kami tiba di curve saya bercadang agar kami pergi ke Restoran McDonald tetapi ASP Suresh mengatakan bahawa itu bukan idea yang bagus kerana terdapat kamera CCTV di sana. Kami kemudian pergi ke showroom Volkswagen di mana seorang lelaki Melayu datang dengan isterinya yang menghamil dan Deepak.

Q 20. Siapa lelaki Melayu itu?

A. Saya tidak mengenalinya. Saya hanya diberitahu bahawa dia adalah seorang Datuk VIP. Namun saya mengenali isterinya.

Q 21. Adakah anda bercakap dengan Datuk Melayu ini?

A. Ya, saya diperkenalkan kepadanya oleh Deepak. Saya sangat terkejut ketika saya sedar siapa dia sebenarnya.

Q 22. Apakah yang Datuk Melayu ini bercakap kepada anda?

A. Dia memberitahu kepada saya bahawa dia tahu saya mempunyai sebuah keluarga dan bertanya adakah saya sayangkan mereka. Aku menjawab sudah tentu saya sayangkan keluarga saya. Dia kemudian mengatakan bahawa aku harus menjaga mereka kerana apapun boleh terjadi keatas mereka. Dia kemudian mengatakan kepada saya bahawa jika saya ingin mengelakkan sebarang masalah keatas keluarga saya, saya harus mengikuti arahan daripada Deepak dan semuanya akan OK. Dia mengatakan bahawa aku harus menarikbalik surat sumpah pertama saya. Datuk Melayu ini kemudian meninggal bersama dengan isterinya.

BERSAMBUNG

Tiada ulasan: