Isnin, 7 Disember 2009

Sumber: Malaysian Today

Penulis: Raja Petra Kamarudin
Terjemah Oleh: GoMalaysian
Tajuk: Bahagian 4: BALA Merasakan Kehidupannya Semakin Bertukar (Part 4: Bala Finds His Life Turned Upside Down)



Kesusahan kehidupan adalah susah untuk dibayangkan terutamanya apabila kehidupan keluarga ditima kesusahan. Bala mula merasakan wang tidak bermakna sekiranya kehidupan keluarga dan pendidiakan anak-anak diabai. Dia mengambil keputusan untuk mengubah kesemua penderitaannya dan kembali ke kehidupan yang asal, namun ada pengarah mempunyai perancangan yang berlainan. Dia sedar, dia harus menjauhkan diri daripada mereka sekiranya dia inginkan kebebasan.....


THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin


Q 55. Kenapa anda tidak memberitahu kebenaran bagaimana surat sumpah kedua dibuat apabila keluarga anda telahpun berada dalam keadaan yang selamat?

A. Saya masih keliru dan merasakan keselamatan keluarga saya masih terancam. Saya merasa Deepak merupakan seorang yang mempunyai pengaruh yang kuat, terutamanya selepas berjumpa dengan seorang Datuk VIP berbangsa Melayu di The Curve pada malam itu dan nasihatnya masih dalam ingatan saya.

Saya juga hairan kenapa Deepak mempunyai pengaruh yang begitu kuat sehingga dapat melakukan sesuatu walaupun berada diluar negara termasuk mengaturkan seorang wanita berbangsa Thai untuk meguruskan visa kami ke India di Bangkok.

Pada masa itu saya merasakan adalah lebih baik saya menuruti kata-kata mereka sehinggalah saya sehingga saya tersedar kerana saya perlu mengambil kira keluarga saya kerana saya tidak mahu keselamatan mereka terancam.

Saya dan keluarga saya berada di luar negara dan kami tidak punya sebarang sumber kewangan.

Q 56. Adakah anda berbual dengan sesiapa selepas ini?

A. Ya. ASP Suresh telah menguhubungi saya dari Kuala Lumpur dan menasihati saya agar menukar hotel supaya pihak polis dari Malaysia tidak akan dapat menemui saya sekiranya mereka mahukan sebarang maklumat lanjut daripada saya.

Dia juga memberitahu saya supaya memaklumkan anak saudara saya di KL untuk berhenti mengeluarkan kenyataan kepada wartawan dan menghentikan acara menyalakan lilin (light vigils) kerana ini telah menyusahkan Deepak. Saya kemudiannya menghubungi anak saudara saya supaya menghentikan segala acara dan dia bersetuju. (Lihat video di sini: Stop the campaign, PI tells nephew)


Q 57. Adakah anda berpindah hotel?

A. Ya ,kami berpindah ke Hotel Beverly Hills. Kami dihubungi oleh Rajesh di hotel baru itu bahawa visa yang dipohon tidak dapat diselesaikan segera dan memerlukan sekurang-kurangnya 5 hari bekerja.

Deepak kemudian mengaturkan seorang Penukar wang (moneychanger), seseorang yang dikenalinya, untuk membayar kami 100,000 Bath untuk perbelanjaan kami. Saya kemudiannya menunggu arahan selanjutnya di hotel itu.

Q 58. Apa yang terjadi selepas itu?

A. Pada pukul 2.30 pm 11 Julai Rajesh telah menghubungi saya untuk menolak ke lapangan terbang supaya mengmbil tiket penerbangan yang ditempah olehnya supaya saya dan keluarga saya dapat terbang ke Katmandhu, jadi kami telah mengemaskan barangan kami dan bertolak ke lapangan terbang.

Bagaimana sebaik saja tiba di sana Rejesh menghubungi saya dan menyatakan bahawa penerbangan itu hanya akan bertolak pada jam 10 pagi esok. Kami kemudiannya mengambil teksi balik ke bandar dan menginap di hotel yang lain.

Keesokan pagi kami pulang semula ke lapangan terbang dan mengambil penerbangan Thai Airways dan terus ke Kathmanhu.

Q 59. Apa yang berlaku setelah mendarat di Kathmandhu?

A. Kami kemudiannya dijemput oleh pegawai dari Hotel Yak & Yeti untuk membawa kami ke hotel.

Q 60. Kenapa anda perlu pergi ke Kathmandu?

A. Sebelum kami memasuki India, kami perlu mendapatkan visa negara tersebut, dimana kami telah gagal memperolehinya semasa di Bangkok.

ASP Suresh memberitahu saya Deepak tidak mahu kami tinggal Bangkok lagi kerana pihak polis Malaysia berjaya menemui kami di situ dan sebab itulah dia mahukan kami ke Kathmandhu untuk memohon visa kami di sana.

Q 61. Berapa lama anda berada di Kathmandu?

A. Kami memohon visa dari Kedutaan India di Katmandhu. Selepas mendapat visa selama sebulan, kami meninggalkan Katmandhu untuk bertolak ke New Delhli. Iaitu pada 22 Julai . Kami berada di Katmandhu selama 10 hari.

Q 62. Berapa lama anda berada di Delhi?

A. Kami tinggal di sebuah hotel di Delhi selama 2 malam sebelum ke Madras melalui Madurai.

Q 63. Bagaimana anda dapat memanjangkan tempoh visa anda selama sebulan?

A. Visa kami tamat pada 21 Ogos 2008. Orang Deepak berjanji kepada saya untuk menyambung tempoh visa saya selama setahun tetapi ia tidak berlaku. Saya terpaksa mendapatkan tambahan selama 1 bulan lagi untuk saya dan keluarga saya sehingga 20 september 2008.

Saya kemudiannya menghantar isteri dan anak saya balik ke kuala lumpur untuk tinggal bersama ibu mertua saya di Segambut tanpa pengetahuan Deepak.

Saya tinggal di Madras untuk mendapatkan penambahan tempoh visa saya. Ejen Deepak kemudiannya menghubungi Kumar untuk membantu saya namun ia tidak berlaku. Saya mengadu kepada Deepak dan ASP Suresh ketika mereka datang melawat saya di Chennai. Deepak kemudiannya meminta Kumar memberikan semula passport saya dan sijil sakit supaya mengatakan saya tidak akan dapat meninggalkan Chennai atas faktor saya menghidapi penyakit. Saya telah berada di India dengan tempoh visa saya yang sudah luput.

Saya kemudiannya menghubungi saudara isteri saya dimana beliau merupakan Exco di daerah Karaikal. Dia berjaya memanjangkan tempoh visa saya sehingga ke 5 september.

[ADS] Terima Email Dan Dapatkan $$$ Setiap Kali Membacanya !!!
[ADS] Malaysia Online Contest, Promotion & Earning Blog!!!
[ADS] Earn $$$ From Your Website With Adbrite!!!

Q 64. Adakah anda kembali ke Malaysia semasa tempoh ini?

A. Ya, saya kembali untuk beberapa kali untuk menguruskan masalah peribadi saya. Setiap kali saya pulang ke Malaysia melalui Thailand iaitu sempadan Malaysia-Thai di Bukit Kayu Hitam. Saya tidak pernah melalui imigresen Malaysia.

Saya tidak menghubungi sesiapa pun setiap kali saya kembali kerana takut Deepak mengetahuinya. Hanya seoarang sahaja yang tahu saya kembali ke Malaysia ialah ASP Suresh, tetapi beliau tidak memberitahu Deepak. Beliau kecewa kerana saya menghantar anak dan isteri saya ke Malaysia namun saya menjelaskan kepadanya bahawa anak saya perlu mendapat pendidikan dan mereka tidak dapat bersekolah di Chennai.

Bila sahaja saya kembali ke Malaysia, saya akan tinggal bersama dengan isteri saya di rumah ibu mertua saya di Segambut.

Q 65. Dimana tempat tinggal isteri anda semasa berada di Malaysia?

A. Isteri saya tinggal bersama ibu mertua saya di Segambut dan anak-anak saya pula bersekolah di Sentul. Dia pernah datang ke Chennai beberapa kali bersama anak-anak untuk melawat saya.

Q 66. Dimana anak dan isteri anda berada sekarang?

A. Mereka kini berada di Chennai. Saya berjaya mendaftarkan kedua-dua anak saya di sekolah di sana. Isteri saya akan pulang ke Malaysia supaya anak bongsu saya ydapat bersekolah disini. Saya pula akan bersama kedua-dua anak sulung saya di Chennai.

Q 67. Bolehkah anda mengimbas kembali tarihkh anda kembali ke Malaysia?

A. Ya, saya berada di KL dari 16.02.2009 hingga 05.03.2009. Sepanjang tempoh ini saya bertemu dengan Deepak di pejabat beliau di Sungai Besi. Dia begitu bimbang kerana saya kembali ke Malaysia dan mengarahkan saya kembali semula ke Chennai segela. Dia memberikan amaran kepada saya bahawa nyawa saya terancam jika saya berada di sini.

Kali kedua saya kembali ke Malaysia adalah dari 11.04.2009 hingga 02.05.2009.

Kali ketiga saya kembali ke Malaysia ialah akhir bulan Julai 2009.

Q 68. Apa yang anda lakukan semasa kembali pada akhir bulan Julai?

A. Saya mengambil keputusan untuk berjumpa dengan peguam saya Americk Siddhu dan menerangkan kepadanya apa yang telah berlaku keatas saya selama lebih setahun lalu dan saya merasa tidak selesa dengan keadaan sekarang.


BERSAMBUNG

Tiada ulasan: