Jumaat, 10 Februari 2012

Jom Tengok Lidah 'Najib'

Kalau buka mulut luas-luas bagaimana?...boleh tengok lidah jenis apa!

Najib seorang pehttp://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/2011/january/21/j21najib.jpgmimpin yang bercakap lain dan bikin perkara lain. Najib sentiasa bercakap apa yang tidak betul dan berjanji perkara yang beliau tidak boleh tunaikan. Saya tidak mahu memberikan Najib dengan imej pendusta tetapi kita elok memberikan Najib pandangan yang jelas bahawa beliau hanya bercakap tanpa berfikir sedalam-dalamnya.


Dalam satu nada beliau menasihatkan kita semua berwasatiyah, iaitu bersederhana dalam kehidupan dan hidup menghormati di antara satu dengan lain dalam masyarakat majmuk dan berbagai agama dan adap resam ini. Tetapi dalam keadaan lain beliau sendiri tidak mempraktikkannya atau membiarkan setengah pihak melakukan fitnah dan cuba memburukkan pihak yang lain tanpa segan silu.


Kalau benar Najib berwasatiyah kenapa beliau membiarkan setengah pihak seperti Utusan, TV3 dan lain-lain media perdana yang dikuasai oleh UMNO terus menerus menabur serta menanam bibit-bibit kebencian rakyat terhadap pihak lain terutamanya kepada parti-parti pembangkang khususnya DAP yang sedang berusaha untuk membuktikan ciri ‘multi-racialism’ itu? PAS juga menjadi sasaran pihak UMNO dengan berbagai-bagai fitnah.

Orang ramai yang berfikir sekarang telah melihat niat jahat Utusan, contohnya, dengan menabur perasaan buruk sangka dikalangan rakyat dengan menuduh DAP sebagai anti Melayu, anti Islam, anti Raja-Raja Melayu, serta cuba untuk menanamkan persepsi rakyat yang parti DAP itu akan menjadikan negara ini sebagai negara republik dengan menukar agama rasmi negara kepada negara kristian.Wasatiyah apa namanya ini! 1Malaysia apa namanya kalau keadaan buruk ini cuba di semai oleh pihak yang memerintah.

Kenapa sanggup melakukan ini semata-mata kerana politik yang membina nafsu untuk berkuasa terus-terusan di atas premis perpecahan di kalangan rakyat? Najib dan UMNO tahu yang DAP tidak akan menurunkan jumlah calon yang mencukupi, maka bagaimana DAP dianggap musuh kesumat walaupun parti itu adalah parti yang sah dan halal di sisi undang-undang dan perlembagaan negara?Lebih dahsyat lagi DAP dituduh sebagai parti yang memecahbelahkan rakyat tetapi membidas usaha parti itu untuk mendapatkan masyarakat berbilang kaum untuk menyertai parti itu khususnya dengan penyertaan orang Melayu didalamnya.Sebenarnya ini yang rakyat tidak lagi mahu menunjukkan sikap hormat kepada UMNO dan semua rakan sekutunya di Semenanjung ini. Pemimpinnya mempunyai mulut yang manis dengan kata-kata tetapi merelakan agensi-agensi yang menyokong mereka untuk melakukan kerja hina dan membosankan ini. Lain dikata lain dibuatnya!

Setelah melakukan segala perkara yang tidak baik yang membuatkan orang Melayu tidak menghargai UMNO lagi, barulah terkinja-kinja dan mundar mandir untuk mendapatkan kembali sokongan orang Melayu. Jika Melayu mahu lagi memberikan sokongan maka sekali lagi kita akan tertipu dan dibayar lagi RM500 apabila pilihanraya datang lagi

Rakyat hanya dinilai dengan harga RM500 setiap 5 tahun sekali. Berpeluh-peluh rakyat beratur lima ke enam jam untuk mendapatkan RM500 sedangkan pimpinan mereka telah melenyapkan wang mereka (rakyat) dalam jumlah berbillion ringgit. Kalau diikutkan sentimen di hati, menitik air mata melihat rakyat khususnya orang Melayu beratur untuk mendapatkan kesenangan untuk seminggu dua itu.

Inilah rupanya strategi UMNO untuk mendapatkan sokongan; iaitu dengan menjadikan orang Melayu terminta-minta dan membawa tempurung ke hulu dan ke hilir. Itulah sebabnya Melayu dibandar dan di ‘suburban’ tidak lagi begitu berkeyakinan dengan UMNO kini.

Najib patut melakukan apa yang dikatakannya. Takut-takut nanti rakyat akan meminta pemimpin kita membuka mulut luas-luas kerana hendak melihat jenis lidah yang ada di dalamnya.

Tiada ulasan: