Rabu, 2 Disember 2009

AS Tidak Pedulikan Najib di Washington

KASIHANNN... apabila seorang Perdana Menteri Malaysia tidak dapat bersua dan diraikan oleh Ketua negara Amerika Syarikat - Barack Obama.

Lebih menyakitkan lagi, Perdana Menteri India - Manmohan Singh - diraikan dengan begitu hebat dan gemilang sehinggakan Presiden AS menyatakan kegembiraannya atas kesudian PM India tersebut datang menjenguknya di AS di samping menjanjikan perhatian AS terhadap isu keganasan, Pakistan, senjata nuklear dan China.

Perdana Menteri kita pula, hanya sekadar berucap di pentas 'National Press Club' yang tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan White House ataupun pentas universiti-universiti terkemuka di AS.

Lawatan Dr. Manmohan Singh dilabel sebagai 'antara pertemuan yang paling bermakna dalam abad ke-21'. Manakala lawatan Rosmah Mansor ke gedung shopping disana dilabel sebagai 'antara pengalaman shopping terhebat minggu ini'.

Tiada satu komen pun yang keluar daripada mulut Presiden AS kepada Perdana Menteri Malaysia.

Beginilah jadinya apabila jaguh kampung ini di'sekolah'kan di AS. Tunduk dan kerdil, di manakah retorika 'saya bukan alat Amerika' dan 'Malaysia tidak perlukan Amerika' kini? bukankah Malaysia begitu hebat? perlu apa Najib bertemu dengan Obama? Najib lebih besar daripada Obama! dan pertemuan Obama dan Dr Manmohan adalah kecil dan tiada makna sebenarnya.

Tetapi mengapa pula SELURUH DUNIA mengetahui dan ingin membaca berkenaan pertemuan kedua pemimpin ulung DUNIA itu?

Sah Najib terlalu kerdil untuk diperasan oleh AS mahupun Dr. Manmohan. Tiada sambutan khas bagimu. Saya cadangkan atas layanan 'buruk' ini - kita harus memutuskan hubungan dengan AS. Sebab kita tidak perlukan AS! kita hebat! kita 1Malaysia!

Cuba bandingkan dengan Anwar Ibrahim, beliau dijemput ke Brookings Institution, SAIS di Universiti Johns Hopkins, Universiti Georgetown, Majlis Perhubungan Antarabangsa AS, bertemu pula dengan wakil senat dan Rumah Putih. Ditemubual pula oleh Wall Street Journal, Washington Post, Far Eastern Economic Review dan lain dan lain.

Barulah dikira PEMIMPIN ANTARABANGSA!

Saya tak tahu sama hayat Duta Malaysia ke AS - Jamaluddin Jarjis akan bertahan lama, perkara sekecil ini pun tidak dapat diuruskannya. Setahu saya, sekiranya terdapat mesyuarat besar yang melibatkan pertemuan Obama dengan pemimpin lain, kita harus bijak menggunakan otak dan mencari tarikh yang lain. Mungkin disebabkan inilah standard pemimpin UMNO maka Najib kini lebih terkenal sekadar jaguh kampung sahaja dan tidak diperakui pula di arena antarabangsa.

Tentunya orang UMNO akan memekik Anwar agen AS, tetapi cabaran saya pula ialah: sekiranya Malaysia begitu hebat sehinggakan menghina Anwar dan AS sebegitu rupa, adakah Malaysia bersedia menghantar Duta AS kembali ke Washington? takut ke? atau pengecut?

Tiada ulasan: