Jumaat, 3 Mei 2013

Daim Yang Diam



Kebelakangan ini Daim Zainuddin telah bersuara semula, Sekali gus mentohmah Anwar Ibrahim sebagai calon yang tidak tepat untuk dipilih sebagai Perdana Menteri Malaysia. Dia lebih suka kalau Najib terus menjadi Perdana Menteri.
“Anwar bukan seorang yang pintar ekonomi” demikian katanya.
Memang Anwar bukan seorang kelulusan ekonomi, tetapi dia berjaya menentukan hutang Malaysia tidak seteruk semasa Daim menjadi Menteri kewangan.
Kini, Daim dan TKT Mahathir merupakan dua Melayu yang terkaya di Malaysia. Cuma tidak disenaraikan. Yang menonjol sebagai Melayu terkaya ialah Syed Bukhari sedangkan hutang Syed Bukhari bertapuk sehingga RM35 billion.

Bayangkan dengan harta Daim di luar negara. Dia memiliki 59 buah bank di Indonesia, 23 bank di Afrika dan 9 bank di Eropah. Bolehkah Syed Bukhari menandingi Daim?

Saya kenal Daim secara ‘accident’ di zaman mudanya dahulu. Ketika itu dia ada projek buat garam di Kuala Selangor. Ketika itu Pegawai Daerah Kuala Selangor adalah seorang kawan lama saya bernama Abu Hassan yang kemudiannya bergelar Tan Sri dan menjadi Menteri Besar Selangor.

Ini projek cara lama di mana air laut dibiarkan masuk petak-petak yang dibenteng dengan tanah. Bila air laut kering dan menjadi garam, barulah garam itu dimasukkan dalam guni untuk dijual. Ketika itu sekilo garam kasar berharga sepuluh sen.

Selepas itu Daim berjaya memikat seorang model Marjerin Planta bernama Mahani yang merupakan (ketika itu) isteri kepada seorang PTD bernama Dato Baharuddin Musa. Daim berjaya memikat hati Mahani kerana Mahani ketika itu berkawan baik dengan Datin Salmah isteri kepada Dato Haron Idris, Menteri Besar Selangor.

Dengan jasa baik Mahani, yang sudah menjadi isterinya, dan Datin Salmah, Dato Harun bagi Daim sekeping tanah yang ketika itu digunakan oleh orang Cina untuk tanam sayur. Tanah itu kini dikenali sebagai Taman Maluri.

Cukup dahulu kisah bagaimana Daim menjadi kaya raya. Tetapi dia menjadi maha kaya apabila dia dengan Mahathir dan dengan persekongkolan Tenku Adnan melesapkan duit simpanan orang Melayu dalam khazanah UMNO.

Harus diingat semasa Anwar Ibrahim melancarkan proses penswastaan firma-firma besar kepunyaan Kerajaan, banyak ‘pink form’ yang dikeluarkan oleh Anwar kepada semua lapisan orang Melayu dan UMNO. Sebahagian peratus tertentu (saham keluaran baru) Anwar masukkan dalam khazanah kewangan UMNO.

Sehingga hari ini dan setiap tahun UMNO bersidang, penyata kewangannya tidak dibentangkan dengan jujur.

Bayangkan seorang tauke garam kasar bertukar menjadi tauke Taman Maluri. Berapa sangat keuntungan Daim?

Jangan lupa kisah Hiroshima Kilang Mercun di Sungai Buluh. Inilah syarikat yang wujud selama 20 tahun tanpa lesen. Bila meletup segala dokumen mengenainya di Pendaftar Syarikat telah lesap. Hanya di Parlimen, bila Lim Kit Siang asak beliau barulah Daim mengaku dialah tuan punya syarikat itu. Sila baca “Retro: Daim... masihkah engkau ingat?

Bila bercerita kisah Daim ini saya masih ingat kisah seorang pegawai Melayu yang masih bekerja di Bank Dunia di Jabatan Flight Capital Recovery Department. Kerja dia amat mudah kerana dia kena pergi merata tempat dan mencungkil segala wang yang dilarikan daripada Malaysia untuk disimpan di bank luar negara.

Setiap kali insan ini pulang ke Malaysia dia datang berjumpa kawan lama dia ini dan menceritakan bagaimana dia dapat mengesan duit simpanan beberapa orang tertentu pada zaman pemerintahan TKT Mahathir.

Yang paling menarik ceritanya ialah kisah bagaimana dia berjaya menyelongkar sebuah rumah seorang VVIP di Malaysia yang mempunyai satu banglo besar di Kuala Lumpur. Di banglo ini tidak ada pekerja Melayu, kecuali seorang pemandu. Pekerja rumah semuanya adalah berbangsa Vietnam, mungkin juga ada seorang dua berbangsa Indonesia.

Berasaskan risikan Bank Dunia, kawan saya telah dapat mengesan bagaimana banglo besar ini mempunyai dua tangki najis (sanitation tank). Satu tangki memang untuk najis, tetapi satu tangki lagi mengandungi lebih 200 juta ringgit Malaysia yang tidak dicatatkan nombor sirinya.

Ini bermakna si malaun yang menyorok duit ini membawanya masuk ke Bank Negara sedikit demi sedikit dan menukarkannya dengan wang yang halal.

Saya tidak mahu sebut nama si VVIP ini kerana mahu lindungi nama pewarisnya. Tetapi, Daim Zainuddin amat kenal orang ini.

Mungkin semua cerita ini akan terdedah kalau PR naik memerintah.

Sementara itu bacakanlah surah Al-Fatihah kepada sekitar 50 nyawa yang terkorban dalam letupan Bright Sparklers itu. Bagaimana pula dengan lebih 100 orang yang cedera termasuk ahli-ahli bomba yang hampir maut dalam letupan itu.

Saya harap apabila PR menang, Lim Kit Siang boleh buka semula kes ini dan minta Daim Zainuddin bayar pampasan dan ganti-rugi kepada pewaris pekerja kilang Bright Sparklers yang terkorban,

Tiada ulasan: