Jumaat, 2 Disember 2011

‘Kenapa polis bagi kenyataan kalau siasatan belum selesai?’


KUALA LUMPUR: Polis bersikap berat sebelah dan pro-BN apabila cuba mempengaruhi orang ramai untuk percaya bahawa Menteri Pembanguna Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil tidak bersalah apabila memberikan kenyataan membersihkan nama Shahrizat walaupun siasatan penyelewengan NFC belum selesai.

Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata tindakan itu tidak masuk akal kerana polis perlu menyelesaikan siasatan mereka terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kesimpulan.

“Ini adalah percubaan jelas daripada kepimpinan tertinggi polis untuk ‘mengawal kerosakan’ bagi pihak Umno.

“Kenapa keluarkan kenyataan apabila siasatan masih berjalan? Ia tidak masuk akal untuk polis membuat kesimpulan sebelum siasatan selesai,” kata Surendran yang juga merupakan seorang pengamal undang-undang.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Bakar hari ini menyatakan polis tidak menjumpai sebarang unsur jenayah pecah amanah dalam siasatan ke atas skandal penyelewengan RM250 juta oleh NFC.

NFC adalah syarikat menternak lembu kebangsaan yang dimiliki keluarga Shahrizat dan menerima RM250 juta daripada kerajaan.

Setakat ini operasinya mengalami kerugian tetapi pada masa sama NFC didedahkan membeli dua buah kondominum mewah di Bangsar, membiayai percutian keluarga Shahrizat ke luar negara, dan pakej umrah.

Terbaru, NFC didedahkan membeli kereta Mercedes berharga RM534,622 serta dua bidang tanah berharga RM3,363,507 di Putrajaya.

Bercakap lanjut, Surendran mempersoalkan masa kenyataan itu dibuat Timbalan Ketua Polis Negara.

Ia dibuat sebaik sahaja siri pendedahan terbaru dibuat KEADILAN semalam dan selepas Shahrizat berucap kononnya mempertahankan nama baiknya pada Perhimpunan Agung Umno semalam.

“Kenapa buat kenyataan secara tergesa-gesa sewaktu Perhimpunan Agung Umno sedang berlangsung?

“Malangnya, kenyataan polis untuk membersihkan nama NFC dan Shahrizat ini adalah sesuatu yang memalukan memandangkan pendedahan berterusan telah dibuat tentang skandal NFC ini,” kata Surendran.

Justeru beliau mengingatkan bahawa polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, dan Jabatan Peguam Negara sebenarnya berkhidmat untuk rakyat dan mereka perlu menjalankan tugas secara profesional.

Tiada ulasan: