Rabu, 26 Oktober 2011

Oit shahrizat, pulangkan balik wang rakyat berjumlah rm73.64juta sekarang.

Tak guna.

Dah kalah dalam PRU pun boleh diberikan tempat dalam kerajaan. Kalau boleh buat kerja dengan cekap dan jujur takpe. Orang takan kesah. Tapi setakat buat kerja depan tv dan bermusim sambil songlap dan pelingkup wang rakyat nak buat apa?

Si Shahrizat nie rupanya dah makan wang rakyat sebanyak RM70juta ++. Dia songlap secara berjemaah anak beranak keluarga suku sakat sebab orang kata tak baik makan sorang. Kedekut. Kita kan family. Apa salahnya sama2 share songlap menyonglap.

1. Pada tahun 2008, Kementerian Asas Tani blablablab telah meluluskan satu projek usahasama dengan kerajaan negeri, Negeri Sembilan [JV] dalam satu projek perternakkan lembu. Kira nya macam ni. Kerajaan pusat bagi duit, kerajaan negeri bagi tapak, usaha dan blablablab dan mereka akan tubuhkan satu syarikat dan JV dengan mereka2 yang berpengalaman dalam bidang ni untuk meraih keuntungan.

2. Tujuan nya ialah untuk meningkatkan kualiti daging tempatan, mengurangkan import daging lembu, meningkatkan penghasilan daging tempatan sekaligus merendahkan harga daging. Selain dari itu, projek ni sepatutnya membantu menambahkan jumlah bilangan perternakkan lembu.

3. Maka dengan itu Kementerian Asas Tani blababla JV dengan kerajaan negeri dan satu syarikat lain di bawah syarikat NFC corporation. Syarikat Agroscience Industries Sdn Bhd ialah syarikat yang terpilih dalam usahasama ni. Kenapa syarikat ni? Ada pengalaman ka? Lantikan? Rundingan? Tender terus? Tender terbuka? Atau pemilihan yang dibuat berdasarkan kepada syarat dan kriteria tertentu? Atau pasal dia syarikat suami si Shahrizat?

4. Okey2, katakanlah syarikat si Shahrizat dan laki dia ni memang layak mendapat projek ni. Tapi sekarang projek ni dah lari dari matlamat. Ikut pelan asal sepatutnya menjelang tahun 2015 sebanyak 60,000 lembu ternakan mesti dibiakkan. 8,000 ekor lembu setahun. Tapi ia gagal mencapai sasaran. Setakat ni hanya 3,289 ekor sahaja lembu ternakan yang berjaya dihasilkan di bawah projek ni.

5. Apa yang disasarkan dalam projek ni menemui kegagalan. Ianya kacau bilau. Itulah yang dikatakan oleh Jabatan Audit Negara. Kacau bilau satu hal. Tak mencapai sasaran satu hal. Menyumbang kepada kerugian berjuta2 ringgit satu hal. Sebab bila gagal penuhi sasaran pada tempoh yang ditetapkan sudah pasti akan meningkatkan kos.

6. Antara faktor penyumbang kepada kegagalan ni ialah syarikat pengendali utama projek ni Lamberts Agricultural Trade M Sdn Bhd telah menarik diri daripada terlibat dalam projek ni. Kenapa dia tarik diri? Tah.

7. Selain itu, mereka juga bagi alasan faktor kegagalan tersebut adalah disebabkan kerajaan pusat gagal menyiapkan beberapa kilang seperti pusat penyembelihan yang boleh menyembelih sehingga 350 ekor anak lembu sehari, kilang proses makanan haiwan ternakan, kilang biogas untuk memproses sisa dari pusat penyembelihan.

8. Bagi aku, ko nak ternak lembu banyak2 patut takde hal. Pasal kerja ko ternak kan? So ko kena lah ternak je. Pasal ko dah dapat duit untuk ternak. Kalau tak cukup tempat untuk simpan lembu disebabkan kegagalan kerajaan dalam projek yang lain itu isu lain. Tapi sekarang isunya ko sendiri dah gagal mencapai sasaran dalam ternakan. So nak blame benda lain buat apa?

9. Tak cukup tempat untuk sembelih lembu? Takde hal. Bina lah sendiri. Sepatutnya dari awal lagi kena fikir kat mana nak sembelih lembu, proses lembu, bahan buangan sisa sembelihan dan sebagainya. Dah siap satu persatu facility barulah boleh move on to other plan. Ini tidak. Itu tak siap dah sibuk buat ni. Sudah nya menjadi ganguan dan kerugian. Last2 menyusahkan orang lain.

10. Selain dari itu NFCorp ni juga diterajui oleh Shahrizat, suami dia dan anak beranak dia. Dia orang bukan setakat terajui NFCorp, dia orang juga terlibat dalam projek memasarkan daging lembu di bawah label gemas gold. Gemas gold juga menjadi menu utama di beberapa restoran milik keluarga mereka.

Herm. Interesting. Kau dapat duit untuk ternak lembu. Kau dapat duit untuk sembelih lembu. Kau dapat duit untuk proses daging lembu. Kau dapat duit untuk jual sisa sembelihan. Kau dapat duit untuk pasarkan daging lembu. Dan kau dapat duit bila jual hidangan lembu di restoran yang mungkin juga modalnya datang dari rakyat.

Satu lagi benda yang buat aku confuse ialah kenapa syarikat si Shahrizat ni terpilih dalam JV untuk projek ni dan mereka pula dilantik untuk mengetuai syarikat JV under nama NFCorp? Siap anak beranak Shahrizat lagi melepak berjawatan dalam NFCorp kenapa?

Jangan salah faham. Aku fikir juga. Kadangkala mereka mungkin layak. Mungkin sebab mereka memang boleh buat kerja dan berpengalaman. Tapi ikut dari info yang aku dapat ialah duit pelaburan dari rakyat tidak dapat kepada rakyat pun? Keluarga shahrizat yang kaya raya. Mereka ada cawangan restoran . Mereka juga gagal mencapai sasaran dalam projek nasional ternakan lembu tapi still tidak perlu hadapi apa2 tindakan.

Sepatutnya dalam projek2 macam ni bila syarikat lantikan gagal penuhi matlamat yang dipersetujui, kerajaan tak boleh duduk diam hihi haha je. Kena saman. Kena persoalkan. Kena ambil tindakan. Baru adil. Walau pun ramai jugak yang akan marah pasal apa si Shahrizat ni layak dapat tender kerajaan walhal dia seorang menteri? Tang mana satu ada undang2 yang menteri layak dapat tender? Aku pun tak tau. Jangan tanya aku. Tanya UMNO. Dia orang yang songlap duit kita.

Tiada ulasan: