Jumaat, 22 Julai 2011

Serangan kanister gas, siri cubaan untuk bunuh Anwar- Surendran


KUALA LUMPUR: Naib Presiden KEADILAN N Surendran berkata, serangan gas pemedih mata yang dihalakan tepat ke arah Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9 Julai lalu, adalah siri terbaru dalam cubaan membunuh Ketua Umum KEADILAN itu.

Fayyadh ditemani peguam yang juga Naib Presiden KEADILAN, N Surendran, Pengarah Biro Guaman, Latheefa Koya, Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah dan Peguam LFL, Fadiah Nadwa Fikri ketika hadir di IPD Dang Wangi.

Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas menemani pengawal peribadi Anwar, Fayyadh Afiq Al-Bakqry Jaafar Sidek membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi (IPD).

Laporan itu berhubung serangan kanister gas pemedih mata yang dilakukan polis terhadap Anwar dan Fayyadh ketika mereka berada di terowong KL Sentral semasa perhimpunan aman Bersih 2.0.

Menurut N. Surendran, insiden itu sudah dirancang lebih awal oleh pasukan polis bagi mencederakan Anwar, termasuk mendatangkan kematian.

“Tembakan kanister itu memang sengaja dihalakan ke arah Anwar dan tindakan pantas Fayyadh menarik tangan Anwar di terowong itu berjaya menyelamatkan ketua umum itu. Namun malangnya, Fayyadh pula yang cedera,” katanya.

Surendaran berkata, cubaan membunuh itu susulan dari beberapa insiden seperti sabotaj kereta yang dinaiki Datuk Seri Wan Azizah, ancaman terhadap cucu Anwar dan kes cubaan membunuh membabitkan bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Rahim Noor pada 1998.

“Apa sudah jadi dengan semua laporan polis yang kita buat? Sebab itu kita percaya insiden ini satu lagi cubaan membunuh Anwar dan kita menuntut siasatan segera,” tegasnya.

Turut hadir ketika laporan polis itu dibuat ialah Pengarah Biro Guaman KEADILAN, Latheefa Koya, Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa, dan Peguam Lawyers For Liberty, Nadiah Nadwa Fikri dan

Pada 10 Mei lalu, pemandu peribadi Anwar, Abdullah Sani Said membuat laporan polis berhubung insiden pada 19 April lalu ketika memandu membawa Presiden KEADILAN, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dari Ipoh ke Chemor, Perak, yang hampir menyebabkan berlaku kemalangan.

Laporan itu turut melampirkan keterangan mekanik yang membaiki kereta berkenaan, Azman Hassan yang memaklumkan terdapat kerosakan yang teruk pada sistem brek sebelah belakang kanan kenderaan tersebut.

Pada masa yang sama, Nurul Izzah menerima ugutan SMS dari seseorang yang tidak dikenali yang mengugut untuk menculik anaknya bagi memaksa Anwar berundur dari politik.

Tiada ulasan: