Selasa, 5 Oktober 2010

UMNO dan Melayu Dibengapkan oleh Mufti

Analisis Isu
"Melayu-UMNO Pulau Pinang terus memperbodohkan warga emas Melayu Pulau Pinang. Oleh sebab itu, semua makcik dan pakcik yang menyerahkan semula wang RM100.00 pemberian Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang menunjukkan wajah sedih mereka kerana kesal termakan "wang judi" yang haram itu di hadapan kamera tv.

Mereka berjaya jadi selebriti kerana kebodohan. Mereka berjaya jadi selebriti kerana dibodohkan oleh pemimpin UMNO yang bodoh. TV dan akhbar pun berlumba-lemba menunjukkan orang Melayu yang bodoh kepada seluruh rakyat Malaysia.

Dengan demikian, tahulah orang Cina, orang India, dan lain-lain kaum betapa bodohnya orang UMNO dan orang Melayu Pulau Pinang. Sebab itulah mereka terus miskin walaupun kononnya telah banyak "pertolongan" diberi oleh UMNO-BN. Hendak membezakan wang haram dengan dengan wang halal pun tidak tahu. Sudahlah miskin, hukum-hakam Islam pun tidak tahu. Betulkah mereka Islam atau mereka hanya sedang menyelam?

Kata Dr. Asri duit yang diterima oleh warga emas Pulau Pinang itu halal jika sekalipun asalnya duit judi. Hakikatnya, pemberian itu bukan daripada hasil judi. Hanya pemimpin UMNO yang bengap saja menganggapnya haram kerana mereka mahu orang Melayu marah kepada Kerajaan Pakatan Rakyat yang terlalu banyak memberi bantuan kepada rakyat, terutama orang-orang Melayu. Mereka bukan ahli agama pun. Apabila sikap mereka tidak disanggah oleh sesiapa pun, mereka menjadi semakin mua. Siapa yang bersalah dalam hal ini?

Hal tentang hukum-hakam dalam Islam tentulah berada dalam tangan mufti. Sejauh ini, tiada seorang mufti pun yang membuka mulut. Itu tandanya mereka bersubahat dengan pemimpin UMNO. Mereka mengiyakan tindakan pemimpin UMNO. Mereka kata tindakan UMNO betul. Sebab itu Azhar dan Reezal meneruskan tindakan gila mereka.

Sudahlah begitu, mereka juga tidak sangkal apa-apa yang terkeluar dari mulut Dr. Asri. Maknanya Dr. Asri betul. Kalau Dr. Asri betul, tentulah Azhar dan Reezal salah. Mengapa mereka tidak dihalang? Tahukah mufti-mufti kesan sikap membisu mereka?

Kebisuan mufti dalam hal ini akan menyebabkan orang bukan Islam memandang serong kepada kemurnian agama Islam. Perkara sekecil itu pun tidak dapat diatasi. Mereka akan memperkecilkan Islam. Padahal yang bengong dalam soal ini ialah orang Islam sendiri.

Wahai para mufti, berkata benarlah walaupun pahit. Allah hanya menerima Islam sebagai benar hingga kiamat. Mengapa takut? Adakah pilihan lain bagi umat Islam? Jawapannya tentulah tiada. Buka mulutlah. Berhentilah jadi bisu.

Tiada ulasan: