Isnin, 2 April 2012

Tiada apa: Dari Musa Hitam ke Ku Li ke Anwar, Dr M memaksa mereka keluar satu persatu

Berita Tiada apa: Dari Musa Hitam ke Ku Li ke Anwar, Dr M memaksa mereka keluar satu per satu
Biar ahli politik BN diingatkan bahawa mereka harus berhenti menyalahkan rakyat jika mereka mendapati diri mereka semakin jatuh dari perspektif populariti.Mereka juga perlu berhenti menyalahkan peluang mereka yang berkurangan untuk menang besar dalam pilihanraya umum akan datang pada demografi. Begitu juga, mereka juga perlu berhenti menyalahkan rakan-rakan gabungan mereka untuk kegagalan dan kehilangan wilayah kepada pakatan pembangkang.

Sitz-im-laben BN yang tidak menentu tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan kaum dan agama juga. Dan pendirian utama mereka ialah - bahawa Anwar Ibrahim, punca utama mereka semakin hilang penyokong juga bukan masalahnya.

Madey yang menjatuhkan Umno, bukan Anwar

Kanser teras menyakitkan BN sehingga ke hari ini adalah hakikat bahawa mereka telah dilucutkan kepimpinan sebenar oleh ketua arkitek Mahathir. Ingat, dia memecat bukan satu pengganti yang berpotensi tetapi terlalu banyak.

BN tidak harus lupa bahawa Madey bukan sahaja membuang keluar bakat-bakat yang berpotensi tetapi juga melakukan pembedahan besar ke atas UMNO dan seterusnya menetapkan jangkitan yang tidak boleh baik.

Mari kita mengingati sejarah. Negara ada Musa Hitam, seorang lelaki yang telah berjaya ke dalam halaman TIME sebagai seorang Asia yang berpotensi. Kemudian datang Anwar Ibrahim yang juga telah dipecat dari BN. Ingat bintang berpotensi Semangat 46? Semuanya dibuang keluar dan begitu juga Tengku Razaleigh Hamzah sehingga ke hari ini.

Kemudian BN menolak Pak Lah ke depan hanya untuk melihat BN digantikan oleh Najib. Tetapi sebelum Najib memanaskan kerusi tingginya, kisah Altantuya membawa langit gelap ke atas BN.

Hari ini, bolehkah sesiapa sahaja ditegur kerana memberitahu dan melihat bahawa terdapat tiada pemimpin yang berkarisma dalam BN?

Kami memerlukan personaliti, suara dan sinar harapan

Penduduk perlukan personaliti. Pengundi perlukan suara. Rakyat perlukan cahaya kekaguman dan harapan.

Adakah kita mempunyai satu personaliti tunggal dalam BN yang boleh berdiri sama tinggi dan dihormati, disokong dan mendapat kesetiaan tidak berbelah bahagi - seseorang yang rakyat boleh bersetuju tanpa bantahan sebagai seorang yang boleh meletakkan negara di landasan yang betul?

Adakah kita mempunyai satu suara di dalam Barisan Nasional yang boleh bercakap demi kepentingan semua rakyat Malaysia, negara dan Raja-Raja tanpa sesiapa pun dipinggirkan - kaya atau miskin; Melayu, Cina, India, Sabah atau Sarawak; Islam atau bukan Islam?

Adakah kita mempunyai satu sinar kekaguman dan harapan yang tunggal dalam BN yang boleh berdiri sama tinggi dan tidak tercemar dengan dakwaan dan rasuah atau gaya hidup yang boleh diteladani dan bangga diiktiraf oleh semua rakyat Malaysia?

Suka atau tidak, rakyat menerima Anwar sebagai pemimpin

Jika anda melihat pakatan pembangkang, mereka tidak bebas daripada tuduhan. Tetapi apa yang sangat jelas ialah mereka mampu untuk mengetepikan perbezaan mereka dalam ideologi politik dan visi masa depan mereka dan bangkit untuk berjuang demi kepentingan rakyat terlebih dahulu.

Kem pembangkang telah berjaya dengan cepat mengenal pasti pemimpinnya dan meletakkan berat badan mereka di belakangnya walaupun terdapat banyak tuduhan tentang pilihan gaya hidup peribadi lelaki ini.

Dan sama ada kita suka atau tidak, sama ada Mahathir suka atau tidak, Anwar Ibrahim telah diiktiraf sebagai pemimpin bukan sahaja oleh kem parti itu tetapi juga oleh semua penyokong dan ahli-ahli mereka sendiri.

Malah, walaupun BN boleh tidak setuju, koridor korporat pun, individu dari arena perniagaan global, pemimpin di negara-negara lain, dan ahli politik keras sejajar dengan kedudukan Anwar Ibrahim oleh kuasa Pakatan Rakyat.

Adakah sesiapa dalam BN yang boleh melakukan apa yang telah dicapai oleh DSAI, iaitu untuk memerintah dalam parti-parti pembangkang dan telah berjaya membuat mereka menerimanya sebagai pemimpin barisan hadapan mereka?

Kanser dalaman

Jadi BN tidak berjuang perang politik hari ini. Ia sebenarnya mengalami kekurangan tulang belakang, iaitu kekurangan kepimpinan.

Dan siapa yang kita salahkan kerana BN akan bankrap dalam kepimpinan selepas lima puluh tahun mendapat sokongan penuh daripada rakyat? Masih menyalahkan rakyat? Atau menyalahkan pembangkang? Atau cari korban seperti Anwar Ibrahim?

Rakyat memberikan BN setiap peluang yang ada setiap lima tahun, musim ke musim, untuk memimpin mereka dan negara. Tetapi BN hari ini berjuang untuk hayatnya menang dengan kemenangan besar dari era silam mereka.

Tiada ulasan: