Sabtu, 13 Ogos 2011

Arah berjimat, tapi bil elektrik Najib RM10 juta setahun- Tian Chua


KUALA LUMPUR: Arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya semua pejabat kerajaan menjimatkan tenaga elektrik, dianggap sebagai cakap tak serupa bikin.

Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua mengulas keputusan kerajaan mengarahkan semua bangunan miliknya agar tidak membuka suhu penghawa dingin di bawah paras 24 darjah selsius, sebagai langkah berjimat cermat.

Menurut Tian Chua, arahan tersebut dianggap tidak konsisten kerana kos penyelenggaraan kediaman rasmi Najib dan timbalannya sahaja menjangkau RM49 juta setahun, manakala kos penyelenggaraan bil elektrik dan air di kediamannya pula mencecah RM10 juta setahun.

“Perdana Menteri sendiri tak jimat, berapa bil elektrik dia? Dia (Najib) suruh rakyat ubah cara hidup, suruh hidup berhemah tapi dia sendiri cakap tak serupa bikin,” kata Tian Chua ketika dihubungi Keadilandaily.

Menurutnya, kerajaan sepatutnya perlu lebih fokus untuk menyelesaikan isu yang lebih besar bagi menyelesaikan masalah rakyat.

“Najib tidak ambil tindakan tentang isu yang lebih besar berkaitan dengan pembangunan negara dan ekonomi tetapi hanya tampil dengan idea-idea yang remeh seperti ini, sedangkan dia sendiri melakukan pembaziran,” katanya.

Sementara itu Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin menyifatkan Kerajaan sebagai sudah bercelaru dan tidak mampu untuk menyelesaikan isu pembaziran yang lebih utama.

“Mereka sudah bercelaru dan tidak ada idea selain selesai isu-isu kecil. Ini termasuk juga dengan kenaikan harga barang seperti gula dan minyak,”

Zuraida juga kesal dengan tindakan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor yang tidak menjawab dakwaan tentang pembelian cincinnya yang bernilai RM24.45 juta.

“Najib hanya boleh suruh kurangkan makan gula, kurangkan pakai elektrik, tapi isteri dia pakai cincin RM24 juta, sampai sekarang dia tak jawab,” kata Zuraida.

Semalam, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui mengumumkan akta baru tentang penguatkuasaan pejabat kerajaan agar tidak membuka suhu penghawa dingin di bawah paras 24 darjah selsius.

Keputusan tersebut dicapai selepas mesyuarat Majlis Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri.

Menjustifikasikan keputusan terbaru ini, Peter Chin berkata, di setiap pejabat, sekurang-kurangnya 40% daripada tenaga elektrik disalurkan untuk menjana alat penghawa dingin.

Tiada ulasan: