Isnin, 18 April 2011

Chegu Bard bangkitkan semula ‘peranan’ adik Najib dalam kes Altantuya

KUALA LUMPUR: Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisham Shaharin membangkitkan semula peranan adik perdana Menteri, Datuk Nazim Razak dalam misteri kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaaribu.

Beliau berkata demikian dalam satu surat terbuka kepada perdana menteri, bagi meminta penjelasan mengenai kontrak pengubahsuaian Masjid Jamek Kampung Baru bernilai RM20 juta- yang diberi kepada syarikat NRY Architect Sdn Bhd, iaitu syarikat kepunyaan Nazim.

Menurut Badrul, sekiranya tidak ada jawapan diberikan mengenai kontrak berkenaan, ia akan kekal menjadi misteri seperti persepsi mengaitkan peranan Nazim dengan penarikan balik akuan bersumpah yang dibuat penyiasat persendirian, P Balasubramaniam.

“Jika tidak ia akan kekal misteri sehingga menimbulkan perbagai persepsi yang mungkin salah seperti mana Nazim yang pernah disebut namanya oleh penyiasat persendirian, P.Balasubramaniam, dalam akaun bersumpahnya, pada 3 Julai 2008, yang cuba mengaitkan nama YAB Datuk Seri, yang pada ketika itu selaku Timbalan Perdana Menteri dengan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu, yang dibunuh secara kejam.

“Sejurus itu, banyak pihak tampil menggesa SPRM mahupun PDRM menyiasat dakwaan P.Balasubramaniam berhubung pembabitan adik Perdana Menteri itu dalam isu pertukaran akuan sumpahnya.

“Namun oleh kerana seolah didiamkan persoalan itu maka rakyat membuat persepsi sendiri seolah memang Perdana Menteri sendiri panik dan arahkan adiknya bertemu P.Bala supaya menukar akuan sumpah,” kata Badrul atau lebih dikenali dengan panggilan Chegu Bard.

Justeru itu, Badrul berkata, Najib perlu menjelaskan pemberian kontrak pengubahsuaian masjid Kampung Baru yang disalurkan melalui syarikat pembangunan strategik milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad.

“Jika benar, memandangkan adik YAB Datuk Seri juga adalah Timbalan Pengerusi Masjid, maka wajar dijelaskan sama ada terdapat percanggahan kepentingan di mana sebagai pemilik firma arkitek NRY Architect Sdn Bhd.

“YAB Datuk Seri sendiri harus jelaskan bahawa perlantikannya sama ada atas kapasitinya sebagai Timbalan Pengerusi Masjid ataupun sebagai adik Perdana Menteri sendiri. Yang jelas dua – dua ada pertembungan kepentingan,” ujar Badrul dalam surat berkenaan.

Menurut badrul, umum mengetahui selain Nazim, tiga lagi saudara Najib terbabit aktif dalam perniagaan berprofail tinggi iaitu Datuk Nazir, Johari Razak dan Mohamed Nizam.

“Tujuan kami menulis surat ini untuk memohon pihak YAB Datuk Seri tampil dan menjelaskan pertanyaan yang timbul di kalangan rakyat,” tegas Badrul.

Dua tahun lalu, penyiasat persendirian P Balasubramaniam menyebut nama adik perdana menteri itu dengan tindakannya menarik balik akuan bersumpah pertama yang mengaitkan Datuk Seri Najib Razak dengan kes pembunuhan Altantuya.

Pendedahan nama Datuk Mohamed Nazim Razak dibuat dalam bahagian akhir wawancara bekas anggota polis Cawangan Khas itu – yang pernah bertugas dengan Abdul Razak Baginda, kenalan rapat Najib – dalam laman web Malaysia Today pada 20 November 2009.

Malaysia Today dikendalikan Raja Petra Kamaruddin, yang baru-baru ini menimbulkan kegemparan apabila mendakwa beliau dipengaruhi beberapa pihak untuk mengaitkan Najib dalam misteri pembunuhan tersebut.

Tiada ulasan: