Sabtu, 26 Disember 2009

Hello Chief!! Are lost the JET too?
.. I mean SKYHAWK



Sebenarnya disamping kehilangan 2 buah enjin jet F5E yang baru dihebahkan baru-baru ini, negara kita juga dikatakan telah kehilangan 45 buah jet pejuang dari jenis Skyhawk disekitar tahun 80an dulu..

45 BUAH JET PEJUANG!! BUKANNYA ENJIN JET PEJUANG!!

1. My conversation with a retired Air Force General about the missing F5E jet engine led to me to an interesting story. I was intrigue when he cajole told me that there is nothing to be shocked about a missing engine when an entire fleet of aircraft went missing from the TUDM inventory.

Entire fleet of aircraft! What was he talking about? I thought he was kidding and making his usual jokes about aircraft missing from the radar screen but when he said that it was missing from the TUDM inventory that led me to place few more calls.

2. It appears that via a special G to G arrangement, the Malaysian government bought 80 A4 Skyhawks from the USAF in the 80’s. It was delivered to us at the beginning of 1984. These are working aircraft with plenty of mileage to go.

Thirty five aircraft was brought back to Malaysia and was used in the service. A few dropped from the sky, one went missing over South China Sea (Lt. Wahi) and the rest was used until it could not be used again. Some became spare parts. The balance (45 jets) was left in the California dessert parked under the scorching sun. It was never brought back.

3. The 45 aircraft that was left in the Californian dessert was never brought back. It was place under the management of a company in the US. This company ends paying the parking chargers for years.

Sometime between the years 2000 to 2003, RMAF decided to take back the aircraft and sell them off. Our TUDM officers from KL were sent to look for the aircraft in the dessert. They found it but the shocking part is that they no longer legally own the aircrafts.

4. As it turns out, the paperwork involving the purchase went missing and the Air Force were not able to show proof of ownership. Therefore they could not take out the Skyhawks from the open air parking area. The haggling and tussle over the ownership continued for several years until it became clear that the aircraft ownership cannot be ascertained. The Malaysian government paid for it but did not kept the receipt.

5. I remember the matter was raised in parliament several years back and unverified reports indicates that the aircraft was sold to an American company for pittance. Maybe our MP’s should revisit this matter again.

My friend was right when he said entire fleet of 45 aircraft disappeared from TUDM Inventory. In actual fact it was not even recorded in the TUDM inventory. Since it did not go into our books despite paying for it and having no receipt to show proof of payment, then no aircraft actually went missing. The only thing missing is the money for the 55 aircraft!

6. Coming back to the missing RM50 mill engine which is fixed on a USD 2 mill aircraft, I am perplex to read in the papers today that a Brigadier General and his 40 man was asked to leave service early. (Sounds like Ali Baba and the 40 thieves).

They was not charged. There was no court martial. It appears the General and several others lose their pension but upon appeals got it back. What the heck is wrong with the system? No one even realized that the General was asked to leave until the story came to limelight in today’s news. I am sure we all can predict on why the story was released to the MSM today. It wanted to show that the government did something.

7. I am not sure whether taking administrative action is sufficient in this case. We are talking about CBT. We are talking about a missing RM50 mill jet engine that was supposed to be fitted on a USD 2 mill aircraft. Knowing the Malaysian way of wanting to settle problems, it was managed quietly the wrong way. In the meantime, everyone had forgot about the 55 aircraft that Malaysian Government paid but not admitted into TUDM inventory. Maybe they went into the army or navy inventory. Who knows mixed up can happen.
Najib Bertemu Yusuf Qardawi


DEB Gagal Sebab UMNO, Bukan Sebab Orang Cina


Faktor utama kegagalan DEB diterangkan sendiri oleh Dr Mahathir bin Muhammad Iskandar Kutty DK dalam salah satu kenyataan beliau:

“The NEP, it must be iterated, was not concerned with making all the bumiputeras earn equally, or share equally, the wealth distributed amongst them. …The intention of the NEP was to create in the bumiputera community the same division of labour and rewards as was found in the non-bumiputera communities, particularly the Chinese. … The equitableness was not to be between individuals, but between communities” (Mahathir Mohamad, 1998, The Way Forward, London: Weidenfeld & Nicolson.pp. 33-34).
Terjemahan: DEB, dan ini mesti ditekankan, tidak pernah mengambil kesah untuk memastikan kesemua Bumiputera mendapat pendapatan yang setara antara sesame Bumiputera ataupun kekayaan yang dibahagikan dengan adil di kalangan mereka.

Tujuan sebenar DEB adalah untuk mencipta “division of labor and rewards” seperti mana yang terdapat dalam bangsa-bangsa bukan Bumiputra di Malaysia terutamanya berbanding dengan kaum Cina.

Kesaksamaan dari segi pembahagian kekayaan di kalangan orang Melayu bukan jadi tujuan utama DEB tapi, lebih kepada kesaksamaan pembahagian kekayan antara kaum..

Secara mudahnya, Dr Mahathir mengaku dengan ikhlas bahawa DEB bukan program untuk me ngkayakan Melayu tetapi untuk mengkayakan ELIT MELAYU.

Itulah sebabnya selepas 30 tahun, DEB telah menemui kegagalan yang amat nyata. Segala wang kerajaan yang sepatutnya dibelanjakan untuk menaikkan taraf ekonomi serta pegangan ekuiti orang Melayu hanya berlegar di kalangan UMNOPUTRA dan elit Melayu semata-mata.

Sepatutnya UMNO dihukum atas kegagalan DEB bukannya diberikan lagi kuasa pemerintahan di atas kegagalan mereka. Tapi, nak buat macamana, orang Melayu ni pemaaf tak bertempat.

PENGALAMAN BERBORAK DENGAN DRIVER TEKSI PULAU PINANG

Beberapa bulan yang lepas saya menghadziri perkahwinan adik saya di Pulau Pinang. Dari bandara, saya mengambil teksi ke hotel tempat rombongan lelaki menginap.

Dalam perjalanan saya berborak dengan driver teksi yang kebetulan anak jati Pulau Pinang. Saya bertanyakan berkenaan program tender terbuka untuk kontrak-kontrak kelas F di Pulau Pinang. Kesemua kontrak untuk Kelas F adalah untuk Bumiputra dan di bawah pemerintahan Lim Guan Eng, arahan dikeluarkan untuk semua tender Kelas F dilakukan secara tender terbuka.

Terkejut saya apabila driver teksi itu memberitahu bahawa semenjak polisi baru ini, kawan-kawan driver teksi beliau pertama kali dalam sejarah mendapat kontrak Kelas F dari kerajaan negeri Pulau Pinang. Beliau tambah lagi, bahawa kalau dulu, kontrak-kontrak ini akan disapu bersih oleh kroni-kroni UMNO (atau lebih dikenali sebagai kontraktor2 OKU).

Tapi, sekarang ini orang seperti beliau berpeluang untuk mendapat pendapat lebih sekitar RM3k-4k sebulan dengan kontrak-kontrak Kelas F yang terbuka kepada umum.

Bagi saya, inilah dia DEB sebenar dan kita melihat DEB sedang berjalan dengan baik di bawah DAP. Jelas kepada kita, selagi UMNO memerintah, DEB akan terus gagal kerana DEB pada kita tidak serupa dengan DEB yang difahami UMNO

DEFINISI DEB YANG KITA FAHAM BERLAINAN DENGAN DEFINASI DEB YANG DIFAHAMI UMNO

Bagi UMNO, DEB bererti program mengkayakan UMNO Putra dan elit Melayu. Orang kebanyakan di kalangan Melayu sebenarnya tidak berapa layak untuk mendapat DEB.
Bagi orang Melayu biasa, DEB dianggap sebagai program membantu orang Melayu. Namun, tujuan asal dan murni itu sudah tidak wujud lagi. DEB sudah menjadi alat UMNO untuk mengkayakan kepimpinan dan elit-elit mereka.

Kenapa? Kerana DEB adalah sebenarnya hasil dari Kongress Ekonomi Bumiputra 1 dan 2 yang telah diadakan pada tahun 1968. Di dalam Kongress tersebut telah dihadiri oleh melayu dari UMNO, PAS, PSRM, NGO, Akademik, kumpulan agama, kumpulan sekular Melayu dan melayu yang tidak berparti.

DEB bukan projek, dan bukan program yang berasal dari UMNO. UMNO tidak membuahkan idea-idea dan program-program yang terkandung dalam DEB. DEB berasal dari Kongress Ekonomi Bumiputra 1 dan 2 yang diwakili oleh semua orang Melayu.

Dan, sekiranya tidak berlaku penolakan kepada UMNO pada tahun 1969, nescaya UMNO tidak akan mengimplementasi program DEB pun. Sebelum 1969, UMNO telah pun selesa dengan keadaan mereka yang meneruskan dasar ekonomi penjajah.

UMNO melaksanakan DEB demi survival politik mereka sahaja dan bukan bertujuan untuk menyelamatkan orang Melayu dan orang Islam di Malaysia.

Sebab itu kita lihat banyak program2 DEB telah dihapuskan UMNO i.e. biasiswa, Bank Bumiputra dsbnya. Yang tinggal hanyalah program pemilikan ekutiti dan projek kerajaan yang mana program-program ini akan diratah oleh UMNOPUTRA dan elit-elit Melayu meninggalkan ramai orang Melayu kesusahan.

UMNO PARTI FEUDAL BUKAN PARTI MELAYU

Jadi tak heranlah DEB gagal. Ia bukan program UMNO. Ia adalah program yang dipaksa ke atas UMNO semata-mata.

Kerana UMNO terpaksa melaksanakan DEB, maka DEB diubah kepada program mengkayakan UMNOPUTRA dan elit-elit Melayu selaras dengan ideologi feudal UMNO.

Sememangnya UMNO tidak kesah untuk memastikan kekayaan di kalangan orang Melayu dibahagikan dengan setara. Oleh kerana UMNO parti Feudal, maka tujuan asal DEB telah di “feudal” kan.

BAGI UMNO, KORUPSI ITULAH DEB

DEB adalah program yang mulia dan berasal dari pemikiran orang Melayu secara keseluruhan tidak kita fahaman politik dan keturunan.

Ia ikhlas bertujuan membantu orang Melayu untuk menjadi bangsa yang dihormati di tanah sendiri. Maka nya, perlaksanaan DEB mesti dilakukan dengan amanah dan cermat kerana kita harus ingat, bangsa lain juga berkorban untuk DEB ini.

Malangnya, DEB dilaksanakan oleh parti yang berfahaman feudal seperti UMNO yang menganggap tuan-tuan dalam masyarakat Melayu adalah seperti raja dan rakyat jelata Melayu keseluruhannya adalah hamba mereka.

Maka, jadilah program-program DEB dijadikan alat kepada mereka untuk menjadi kaya dan terlampau kaya. Majoriti orang Melayu hanya mendapat sisa-sisa yang dilontar oleh puak2 elit melayu ini.

Oleh sebab itu, walaupun sudah lebih 40 tahun DEB berjalan, majoriti Melayu di Malaysia akan keluar negara sekiranya diberi peluang. Perkara yang biasanya berlaku pada orang Cina dan India, sekarang ini menular kepada orang-orang Melayu.

UMNO masih seperti dulu. Menunggang DEB untuk mengkayakan kroni dan elit UMNO. Mereka berjaya meng “hijack” DEB dan memberikan DEB imej yang sangat buruk dan jijik.

Sedangkan DEB adalah program yang mulia lagi terpuji.

Demi untuk membersihkan nama DEB, maka orang Melayu WAAJIBBB menghumban UMNO dalam Laut CIna Selatan.
Mahathir:
Bukan RM100Billion tapi tak sampai RM10Billion pun...






Pada 25 Disember Utusan Online telah melapurkan..

KUALA LUMPUR 24 Dis. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengakui pernah berlaku beberapa kerugian dalam tempoh pentadbirannya tetapi jumlahnya tidak mencecah RM10 bilion.

Beliau berkata, jika kerajaan kerugian sehingga RM100 bilion seperti yang didakwa Barry Wain, penulis buku Malaysia Maverick, kerajaan sedia ada pasti tenat.

"Walaupun pertumbuhan kita agak lemah dalam beberapa tahun, kerajaan tidak pernah gagal memenuhi semua komitmen kewangan termasuk perkhidmatan pembayaran balik hutang.

"Malah, kita pada masa itu memiliki wang secukupnya untuk membayar hutang lebih awal," kata beliau dalam blognya http://chedet.co.cc/chedetblog/ di sini hari ini.

Dr. Mahathir dalam blog beliau itu turut menjelaskan kejadian-kejadian yang dikatakan menyumbang kepada kehilangan hampir RM10 bilion.

Katanya, salah satu dakwaan Barry ialah kerajaan kehilangan wang dalam urus niaga timah yang dibuat para spekulator.

Beliau mengakui memang berlaku kerugian di pihak kerajaan dalam urus niaga itu tetapi tidaklah berbilion ringgit seperti yang didakwa.

Selain itu kata beliau, Bank Negara pernah memperdagangkan pertukaran wang asing dan beliau sendiri tidak pasti jumlah sebenar kerugian namun yakin ia tidak seperti mana yang diuar-uarkan oleh Barry Wain.

"Kerajaan telah bertindak memberhentikan urus niaga berkenaan," katanya.
Selain itu, kata beliau, satu lagi kerugian dalam era pentadbiran beliau ialah kerugian Bank Bumiputera di Hong Kong.

"Secara keseluruhan, saya tidak rasa kerugian mencapai jumlah RM10 bilion pun," katanya.

Dr. Mahathir berkata, dalam eranya, beliau telah berusaha mewujudkan beberapa projek penting bagi kegunaan rakyat dan pembangunan negara antaranya jambatan Pulau Pinang, Menara Berkembar, Menara Kuala Lumpur, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Pelabuhan Utara dan Pelabuhan Barat di Klang serta komuter.

Projek lain, katanya, ialah transit aliran ringan (LRT), monorel, jaringan lebuh raya di seluruh negara, kereta api elektrik dan landasan berkembar, pusat pentadbiran kerajaan Putrajaya, Cyberjaya, pembangunan Pulau Langkawi, Proton, Modenas, kilang pembuatan cip Silterra, kilang simen dan lain-lain.

"Bagaimanapun saya tidak rasa Barry Wain merujuk kepada projek-projek ini ketika dia berkata saya merugikan RM100 bilion wang kerajaan," katanya.

Beliau meminta kerajaan agar bersikap telus dan membuka semua siasatan berhubung perbelanjaan pada zaman pentadbirannya dan untuk berlaku adil, siasat juga pentadbiran selepas beliau.

"Tidak perlu ada sebarang cover up," katanya.


Jadi Mahathir telah mengakui bahawa memang benar terdapatnya pembaziran atau kerugian sepanjang pentadbiran beliau sebagai PM iaitu sebanyak hampir RM10 Billion bukan RM100 Billion sebagaimana yang telah didakwa Barry Wain didalam bukunya Malaysia Maverick.

Dan katanya juga "Secara keseluruhan, saya tidak rasa kerugian mencapai jumlah RM10 bilion pun,". RM10 bilion pun.. perkataan pun yang digunakan dihujung RM10 Billion itu menunjukkan bagi Beliau itu satu jumlah yang kecil sahaja. Adakah RM10 Billion itu satu jumlah yang kecil?

Beliau juga berkata, jika kerajaan kerugian sehingga RM100 bilion seperti yang didakwa Barry Wain, penulis buku Malaysia Maverick, kerajaan sedia ada pasti tenat.

Jika kerajaan sedia ada pasti tenat jika telah kerugian RM100 Billion semasa berada dibawah pentadbiran beliau, bagaimana pula dengan tuduhan beliau kepada Pak Lah?

Mahathir telah mendakwa dibawah pentadbiran Pak Lah Malaysia telah kehilangan ataupun kerugian RM270 Billion yang telah dibayar oleh Petronas kepada kerajaan Malaysia yang ditadbir oleh Pak Lah.

Jadi kalau dengan kehilangan RM100 Billion semasa Mahathir menjadi PM, Kerajaan yang sedia ada akan tenat, Bagaimana pula agaknya keadaan kerajaan sekarang jika benar telah kehilangan RM270 Billion semasa era Pak Lah?

Kalau hilang RM100 Billion sudah tenat,hilang RM270 Billion sudah pasti muflis atau mati…

Dan RM10 Billion tu bukannya satu jumlah yang kecil Che Det ooiii!!

Najib ingin lihat Krismas yang Hijau.. nah lihatlah Najib!



Bernama melaporkan Datuk Seri Najib Tun Razak berharap semua rakyat Malaysia, tidak kira apa jua kepercayaan agama, mempamerkan kemurahan hati dan perasaan belas kasihan dengan menghulurkan bantuan kepada golongan yang paling memerlukannya.

"Dengan semangat kemurahan hati ini, kita harus juga menunjukkan keprihatinan terhadap alam sekitar. Satu perayaan Krismas yang lebih hijau boleh diadakan.

Krismas yang lebih hijau?? Nah lihatlah Najib.. hijau tak?





Kesian PETRONAS dan Rakyat


Kuala Lumpur, Dec 26 — The decision by state oil and gas company Petronas to sponsor the Mercedes Formula One team next season is a blow to the Malaysia-backed Lotus F1 racing team but may have political consequences for Petronas's independent chief executive.

Sumber : TheMalaysianInsider

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku sebagai anak muda memang minat dengan dunia perlumbaan. Tiada sukan yang dapat menandingi keseronokan ketika memandu laju di trek. Keseronokan yang maksimum.

Namun ini tidak bererti aku menghalalkan duit Petronas digunakan sewenang - wenangnya untuk menaja Mercedes dan menaja pasukan F1 Malaysia.

Sudah pasti ratusan juta duit Petronas akan dihilangkan.

Kenapa harus ditaja Mercedes? Satu nama besar permotoran yang harus ditaja oleh Petronas. Kenapa harus ditaja? Sedangkan Petronas mencatatkan keuntungan yang amat teruk tahun ini.

Pasukan F1 Malaysia sudah pasti semua juruteranya terdiri daripada orang - orang putih. Sedangkan ribuan mekanik dan mereka yang tahu membangunkan enjin berada didalam Malaysia. Kenapa harus dibiarkan mereka yang hebat dan berbakat ini dan lebih mempercayai orang - orang putih di mana kita harus membayarnya dengan wang teramat mahal!!

Bukan masanya lagi untuk kita menyibukkan diri dalam kegilaan dunia F1. Jenguk - jenguklah para pelumba tempatan dan mekanik tempatan yang berbakat ini. Bangunkan bakat mereka ini. Jangan disia - siakan.

Wang Petronas sepatutnya digunakan untuk membangunkan ekonomi Malaysia. Bukannya bangunan. Bukannya menaja sana - sini tanpa hala - tuju.

Akibat kegilaan pemimpin Malaysia yang mahu dapat nama secara pantas menyebabkan sekarang keuntungan Petronas mula menurun.

Rakyat? Apa yang tinggal?.
Kesian Petronas dan Rakyat

Khamis, 24 Disember 2009

AWAS!!!! Negara Dalam Bahaya....



Rakyat sekali lagi dikejutkan oleh satu pendedahan yang memalukan negara apabila Menteri Pertahanan Dato' Zahid Hamidi memberitahu bahawa enjin jet pejuang F-5E bernilai RM 50 juta hilang dan beberapa barangan lain turut lesap .

1.Tidak adalah tempat yang paling selamat di dalam negara kita melainkan kawasan dibawah kawalan Kementerian Pertahanan .

2.Malangnya kementerian ini juga gagal mempertahankan enjin jet pejuangnya , maka apa lagi sandaran keselamatan negara dan rakyat di dalam negara ini ?

3. Memalukan ! inilah sahaja kalimah yang boleh saya lafazkan sewaktu pertama kali ditanya mengenai kehilangan enjin jet pejuang negara pada tahun 2007 yang kini hangat diperkatakan . Sungguh ini memalukan negara justeru menunjukkan sistem kawalan keselamatan negara terlalu rapuh . Apa lah yang boleh diharapkan pada pertahanan negara dan para pejuangnya untuk melindungi keselamatan negara dan rakyat jika enjin jet pejuang mereka boleh hilang dan lesap .

4. Tahun 2007 ini juga mengingatkan saya bagaimana kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan bahawa terdapat ahli politik kanan menerima rasuah RM 5 juta untuk membebaskan penjenayah yang sangat dikehendaki kerana terlibat dalam pelbagai aktiviti jenayah seperti pelacuran , gengster , ah long dan lain - lain.

5. Persidangan Dewan Negara pernah diberitahu [ pada tahun 2007 ] terdapat tiga kumpulan gengster utama yang telah dikenal pasti wujud di negara ini sejak 2005 dengan jumlah anggota mencecah 17,000 orang. Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri Datuk Mohd Johari Baharum berkata kumpulan gengster Ang Bin Hoey mempunyai 122 kumpulan dengan 11,764 anggota, kumpulan Wah Kee mengetuai 40 kumpulan dengan 1,991 anggota manakala Thug Gang mempunyai 123 kumpulan dengan 3,497 anggota.

6. Pada 12 ogos 2007 melalui ruangan tetap Tun Hanif Omar [ bekas ketua polis negara ] mendedahkan di akhbar The Star bahawa terdapat 40% daripada anggota polis terlibat dengan rasuah .

7. Sementara pada 14 February 2004 , Datuk Seri Rais Yatim juga pernah mendedahkan bagaimana 18 kes rasuah yang melibatkan high profile sedang diperingkat akhir siasatan tetapi malang sehingga kini tidak lagi kedengaran sebarang tindakan diambil .

8. Ahli Parlimen Kapar S Manikavasagam pernah seketika dulu membuat laporan kepada BPR [ kini SPRM ] apabila laman web seorang yang dituduh penjenayah, Michael Soosai yang seketika dulu dipercayai bersembunyi di India , mendedahkan kegiatan sembilan anggota polis yang terlibat secara langsung dengan rasuah.

9. Baru - baru ni kita dikejutkan dengan berita bumbung stadium Sultan Mizan runtuh di Terengganu , kemudian jambatan gantung di Dipang juga runtuh dan mengakibat hilang nyawa beberapa orang pelajar sekolah yang menggunakan jambatan tersebut . Terbaru hentian bas di Kuala Berang juga dilaporkan runtuh . Saya percaya semuanya ini adalah bermula dan berpunca dari amalan rasuah yang membarah .

10. Indeks rasuah negara di peringkat antarabangsa kini di angka 52 . Angka yang sangat memalukan dan jauh ketinggalan dari negara jiran kita Singapore . Lebih malang , tiada usaha yang serius dan berkesan dari kerajaan UMNO dan BN untuk menangani isu rasuah ini malah mereka kelihatan selesa dengan wabak rasuah yang kian menular ini . Akibatnya , keselamatan negara dan rakyat kini terancam dan berada di dalam keadaan bahaya .
Mahadet tepis pi kat Pak Lah pulak dah..




Semalam 22 Disember Malaysiakini telah melaporkan Tun Dr Mahathir dengan gagahnya telah mencabar Najib agar menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan beliau telah menyelewengkan RM100 bilion sepanjang 22 tahun pentadbirannya.

Beliau juga telah menyahut desakan pemimpin DAP Lim Kit Siang semalam yang mahu kerajaan berbuat demikian sewaktu mengulas pendedahan dalam buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times, karangan Barry Wain.

Karya bekas editor kanan akhbar berpengaruh Asian Wall Street Journal itu kini ditahan pihak berkuasa Malaysia di Pelabuhan Kelang tanpa sebarang alasan.

Mengulas tindakan menahan buku tersebut di blognya hari ini, Dr Mahathir berkata beliau tidak memerlukan sebarang "perlindungan" daripada kerajaan dengan berbuat demikian.

Beliau malah menggesa buku setebal 368 halaman terbitan Palgrave Macmillan itu dibenarkan beredar di negara ini.

Walaupun kelihatan berani ketika mencabar Najib, ketakutan beliau juga jelas kelihatan bilamana beliau telah meletakkan beberapa syarat untuk beliau disiasat, antara syaratnya ialah..

3. The commission should not confine to one Prime Minister only but to Tun Abdullah Badawi's regime.

4. It should include how RM270 billion of Petronas money paid during Abdullah's five-year term was spent; what projects were financed by this huge fund and the cost of all these projects.

5. It should include how much money was lost due to the cancellation of the crooked bridge and the Johore Baru to Padang Besar railway.

F5E:
Zahid nak menyelamatkan Jerungkah?



Memang hebat kerana mereka-mereka yang terlibat itu semestinya mahir untuk memanipulasi peraturan yang sedia ada dalam sebuah kem tentera terutamanya stor yang menyimpan berbagai peralatan tentera.

mStar telah melaporkan Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi menyatakan tiada pegawai kanan terlibat dalam kejadian kehilangan dua buah enjin pesawat tempur F-5E milik TUDM). Sebaliknya beliau menjelaskan, hanya Pegawai Lain-Lain Pangkat (LLP) yang didapati terlibat.

"Setakat ini yang kita tahu hanya Pegawai LLP terlibat, maknanya pangkat sarjan ke bawah, dalam siasatan tidak ada pegawai kanan yang terlibat", katanya

mmm.. boleh percaya ka tu? Nampak macam tak betul saja, ya lah nak mengeluarkan enjin jet dari kem itu sendiripun bukannya mudah apatah lagi nak mencari pembeli.

Kalau benarlah Pegawai lain-lain pangkat yang dikatakan Zahid tu melakukannya, kita kena akui yang mereka-mereka itu memang hebat.
UCAPAN SELAMAT MENYAMBUT MAULUDUL RASUL NABI ISA



nota:
pemberita, editor, pereka
dan semua tim tukar tiub
mengucapkan selamat menyambut
mauludul rasul nabi isa.

jaga diri ketika berpesta dan berkenduri.
jaga diri ketika memandu.
jaga diri ketika minum air anggur
jaga diri ketika minum air tapai




RAHSIA AKHIRNYA TERBONGKAR

DI SINI RUPA RUPANYA ENJIN ITU DI GUNAKAN

nota:
lebai santa bin haji klaus
ingin bekerja keras dan ingin
cepat berjalan. bayangkan naik
kereta rusa tidak mungkin akan dapat
nak merayau satu dunia. mesti tak masuk akal.

tahun ini lebai santa telah membeli
enjin kapal terbang dalam usaha
mempercepatkan kerja memberi hadiah
di hari mauldul rasul nabi isa.

dimana dan bagaimana lebai santa membeli enjin
ini masih belum di ketahui kah kah kah




SESUMPAH BERSUMPAH

INI BUKAN SESUMPAH

INI BARU SESUMPAH


MB TERANGGANU BERSUMPAH TIADA PENYELEWANGAN DALAM PENTABIRANNYA – mStar

Sesi penggulungan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu hari ini dikejutkan dengan lafaz sumpah Ahmad Said bagi menafikan berlaku penyelewengan dalam pentadbiran beliau.

Katanya segala projek yang dilakukan oleh kerajaan adalah mengikut prosedur yang ditetapkan dan semuanya dilakukan adalah untuk kepentingan rakyat semata-mata.

"Saya merasa sedih apabila ada wakil rakyat mempersoalkan mengenai pemberian kurma dan air zam-zam, malah ada andaian berlaku penyelewengan.

"Dengan nama Allah, bismillahirrahmanirrahim, wallahi, wabillahi, wataallahi...tidak ada penyelewengan, rasuah dalam kes ini atau dalam kes-kes lain. Saya telus. Saya boleh jelaskan hal ini demi kepentingan rakyat," katanya.

Ahmad berkata bahawa bungkusan kurma yang diagihkan kepada rakyat Terengganu dengan kos RM20 adalah berpatutan dan tidak ada sebarang penyelewengan dalam pemberian kontrak pembelian tiga jenis kurma dan air zam-zam itu.

Beliau mengulas mengenai soal pengagihan air zam-zam dan kurma yang dibangkitkan oleh Alias Abdullah (BN-Alur Limbat) dalam sesi perbahasan bajet semalam.

Sepanjang persidangan sejak tiga hari lepas, antara persoalan yang dibangkitkan ialah mengenai pemberian kontrak melombong bijih besi di Bukit Besi, kontrak pemberian baju sekolah kepada pelajar miskin dan dasar rundingan terus yang dilakukan oleh kerajaan dalam soal pembaikan dan penurapan jalan.

Ahmad berkata, wakil rakyat sama ada pembangkang atau penyokong kerajaan, tidak seharusnya menggunakan keistimewaan dewan untuk membuat tuduhan yang bukan-bukan terhadap kerajaan mahupun pegawai kanan beliau yang tidak berpeluang untuk menjawabnya. "Kalau rasa ada penyelewengan dan rasuah, silakan (bangkitkan) di luar dewan.

"Sebab dalam polisi SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) jelas,kalau buat tuduhan yang mana terbukti tidak benar, orang (yang dituduh) itu boleh ambil tindakan dan mendakwa orang yang berkenaan kerana fitnah. Jangan guna hak istimewa dewan ini dengan membuat dakwaan bukan-bukan," katanya.

"Daripada RM1.888 bilion yang diperuntukkan dalam bajet Terengganu tahun depan, 92 peratus daripadanya diperoleh melalui sumber kerajaan pusat melalui Dana Khas Kerajaan Pusat, yang tidak lama lagi, InsyaAllah akan menjadi wang royalti.


SEMUA NAK REKRUT TUHAN

MAT SAIFUL BERSUMPAH

MAT MONGOL BERSUMPAH

MAT EZAM BERSUMPAH

MAT TIONG PKFZ BERSUMPAH

MAT LINGAM BERSUMPAH

MAT JENERAL BERSUMPAH TAK CURI INJIN.

SEMUA BERSUMPAH TAK AMBIL DUIT RASUAH.

HAIRAN… KENAPA MINAH BADAK TAK BERSUMPAH.

nota:
dalam kontek undang undang sumpah
tidak ada apa apa makna. kalau semua bersumpah
bukan bererti yidak ada rasuah. bukan bermakna tidak
ada penyelewengan. ini hanyalah cara nak menipu orang melayu
.

sumpah sumpit lada api
mak kau buncit
kena bahan bengali kah kah kah


NAK MENIPU LAGI

ADAKAH INI CARA KAPAL TERBANG DI SELUDUP KELUAR ?

HANYA GUNA KOTAK PLASTIK ?

PEGUAM NEGARA JAMIN SIASATAN PENUH KEHILANGAN F-5E - melayau

Sambil menyifatkan kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E sebagai “perkara serius”, Abdul Gani Patail hari ini memberi jaminan pejabat beliau akan berusaha habis-habisan bagi menyelesaikan kes itu.

"Ini perkara serius. Setahu saya, ia melibatkan dua enjin dan apa yang lebih teruk lagi ialah kehilangan itu hanya diketahui kira-kira setahun kemudian. Saya mahu siasatan penuh dibuat. Saya berpendapat orang ramai berhak mengetahuinya,” kata beliau.

Laporan yang tersiar minggu lepas tentang kehilangan dua enjin pesawat pejuang F-5E Tentera Udara Diraja Malaysia (RMAF) itu mendorong pihak berkuasa menjalankan penyiasatan mengenainya.

HAIRAN...HARI INI NAIK JADI DUA ENJIN

KELMARIN CAKAP HANYA SATU.

BERAPA RAMAI SEBENARNYA YANG HILANG.

INI PUN NAK TIPU SATU MALAYSIA

MALAOAN INI KATA AKAN ADA SIASATAN PENUH !

ERTINYA ADA SIASATAN TAK PENUH.

nota:
orang melayu masih lagi bodoh.
masih lagi nak sokong ketuanan melayu
tak sedar sedar. kalau enjin kapal terbang tentera udara
boleh di curi uuntuk di jual – bayangkan apa lagi agaknya
harta negara yang dirompak.


nota:
kalau malaysia perang tak jamin kereta kebal
yang di beli dari poland dapat bergerak. mungkin
enjin dah kena jual. kereta kebal ini hanya pakai
enjin kancil kah kah kah




BUAT KERJA BODOH

SENARAI HITAM KONTREKTOR GAGAL SIAPKAN SEKOLAH - melayau

Kementerian Pelajaran akan menyenarai hitamkan syarikat dan kontraktor yang gagal menyiapkan bangunan sekolah baru mengikut jadual serta tidak akan mendapat kontrak baru pada masa hadapan.

Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, akibat kelewatan menyiapkan projek sekolah itu, rancangan kementerian untuk melaksanakan kelas satu sesi tertunda pada tahun depan.

"Antaranya ada 14 buah bangunan sekolah menengah dan 2 bangunan sekolah kebangsaan di Kelantan yang sepatutnya boleh digunakan pada sesi penggal persekolahan bermula pada 3 dan 4 Jan. depan terpaksa ditunda,” katanya kepada pemberita pada majlis anugerah gemilang Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bachok, di sini, hari ini.

JANGAN JADI BODOH

SENARAI HITAM BUAT APA… TAK ADA GUNA.

WAJIB DI TANGKAP… KERANA TIPU KERAJAAN

WAJIB DI TANGKAP … KERANA TAK MEMENUHI KONTREK.

VIGIL PASANG LILIN KENA TANGAKAP

TIPU DUIT RAKYAT… HANYA SENARAI HITAM.

LEPAS INI KONTREKTOR INI BUAT KOMPENI BARU.

SATU MALAYSIA TAHU HAL INI.

HANYA MUNKEE BANGANG NI YANG CUBA NAK MENIPU ORANG MELAYU

Isnin, 21 Disember 2009

Semangat Hijrah Tepati 1Malaysia: Lawak Antarabangsa Awal Muharam

Artikel

"Saya tidak menyangka bahawa di pagi 1 Muharram 1431H, saya akan membaca satu artikel jenaka berbentuk dakwaan (baca dakyah) iaitu ‘Semangat Hijrah menepati 1Malaysia.

Bagaimana Najib boleh terfikir Hijrah itu tepati 1Malaysia, atau sepatutnya 1Malaysia yang kena tepati Hijrah? Untuk menghilangkan pening kepala dan jenaka ini, kita cuba asingkan dahulu, apa itu Hijrah dan apa itu 1 Malaysia.

1 hijrah-kenapa marhalah ini penting 17 dec 09

2 hijrah-maqam islam, iman, ihsan 17 dec 09

Apa itu Hijrah?

Hijrah adalah salah satu peristiwa besar berlaku dalam sejarah Nabi dan para sahabat. Ia menjadi titik penting marhalah berikutnya. Di Mekah, Nabi bukannya pemerintah. Selepas hijrah, Nabi bukan sahaja menjadi Nabi bahkan pemerintah negara Islam Madinah. Yang ditegakkan dalam pemerintahan dan perundangan paling tinggi ialah Islam, hukum Quran dan Sunnah.

Penyatuan dan perpaduan di antara Aus dan Khazraj menjadi Ansar. Muhajirin pula dipersaudarakan dengan Ansar. Semuanya di atas nama Islam, bukannya Arab walaupun kesemuanya adalah bangsa Arab termasuk Nabi SAW sendiri.

Keadilan yang ditegakkan berpaksi kepada hukum Quran dan Sunnah Nabi ketika itu, bukan keadilan yang diraba-raba dari Timur dan Barat. Keadilan kepada semua rakyat termasuk bukan Islam tetap dijaga.

Matlamat dan halatuju yang dibawa Nabi cukup jelas iaitu membawa manusia menyembah hanya kepada Allah, membuang syirik dan menegakkan Islam sebagai sistem hidup secara holistik, bukannya matlamat yang direka di tengah jalan sehingga para Sahabat pun perlu diberi taklimat semula.

Kesatuan 1 Madinah yang ditegak dengan 1 ummah dan hanya 1 Tuhan berasaskan ayat Allah: ‘Dan sesungguhnya umat ini umat yang satu, dan Aku adalah tuhan kamu, maka hendaklah kamu bertaqwa’.

Apa pula yang dikatakan 1Malaysia?

Untuk beberapa ketika apabila konsep 1Malaysia diperkenalkan, bukan sahaja rakyat yang kabur, pak-pak menteri pun tak tahu hingga perlu dibuat majlis penerangan pula kepada pak-pak menteri itu.

Saya cuba ’search’ dalam internet, ketemu dengan bahan yang disediakan oleh Bahagian Penerbitan Dasar Negara menghuraikan Konsep 1 Malaysia ( Penjelasan Mengenai Lapan Nilai).

Dalam mendefinisikan konsep 1 Malaysia, ucapan Najib diambil menjadi ‘matan’nya:

Kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita;

Ini bukan bererti kita mengetepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.

Kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama”.

Dari matan ucapan Najib yang mengilhamkan (atau dengan kata lain membid’ahkan) Gagasan 1 Malaysia itu, ada beberapa keypoint:

-berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People

-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik, tidak dalam tembok etnik tertentu.

Soalannya ialah di manakah letaknya agama yang sepatutnya mendasari tindakan seorang muslim, termasuk dalam konteks sebagai seorang pemerintah tertinggi sebuah negara? Ia menepati semangat hijrah? Kehendak semua kumpulan etnik itu apa asasnya? Islam tidak adil untuk semua etnik? Celaru dan pening sekali lagi.

Apabila meneliti huraian-huraian yang dibuat oleh Bahagian Penerbitan Dasar Negara itu, kelihatan ia punya nilai universal, tetapi kosong dari Islam sebagai teras dan asas.

Dalam ucapan sempena hijrah:

Najib berkata, konsep persaudaraan dan perpaduan yang diterapkan Rasulullah pada permulaan hijrah adalah secara holistik tanpa mengira warna kulit, keturunan atau kedudukan.

“Masyarakat di Madinah ketika itu terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, hidup penuh aman dan harmoni berasaskan Perlembagaan Madinah yang mengutamakan perpaduan serta mempertahan Islam sebagai agama, keadilan sosial kepada semua dan melindungi minoriti serta memberi kebebasan mengamalkan agama kepada kaum bukan beragama Islam di bawah pemerintahan negara Madinah,” katanya.

Ucapan tentang hijrah dan Madinah itu benar, tetapi apabila mengaitkannya dengan 1Malaysia, maka kias itu namanya qias maalfariq (kias serta adanya perbezaan). Jauhnya seperti langit dengan bumi. Lantas, dakwaan semangat hijrah tepati 1 Malaysia wajar sekali dianggap lawak antarabangsa awal Muharram.

Sabtu, 19 Disember 2009

BIAR TAKUT SUAMI DARI TAKUT PBB

PROFESOR BIK MAMA LEBIH HEBAT DARI PROFESOR JOMO

EKOMNOMI TERBUKA NAJIB DI KRITIK JOMO – harakah daily

Ahli ekonomi terkemuka KS jomo secara tidak langsung mengkritik dasar ekonomi terbuka yang mula diperkenalkan kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan Najib Razak.

Jomo yang kini bertugas sebagai penolong setiausaha agung bagi pembangunan ekonomi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) berkata dasar ekonomi terbuka yang membolehkan liberalisasi kewangan negara tidak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara kini.

Sebaliknya beliau menjelaskan dasar ekonomi tersebut hanya menyumbang kepada peningkatan harga pasaran saham dan hartanah yang boleh melambung tinggi dan kemudiannya merudum secara tiba-tiba.

INI CAKAP PENASEHAT PPB.

MANA MUNKEE NI NAK DENGAR…

KEPALA BANA APA PBB

KALAU SUAMI MUNKEE INI CAKAP… BARU MUNKEE INI DENGAR.



KELUARKAN DI INTERNET BUKU INI

BUKU MENGENAI MAHATHIR TERSADAI DI PERLABUHAN KLANG – harakah daily

Jabatan Kastam dan Eksais Di Raja telah menahan 800 naskah buku mengenai Mahathir Mohamad, 'Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times' yang dilihat sangat kritikal kepada beliau.

Menurut sumber, sudah tiga minggu buku itu sampai ke Perlabuhan Klang namun sehingga kini ia belum dilepaskan oleh Jabatan Kastam untuk diedarkan di negara ini.

Sebelum ini, Harakahdaily telah menyiarkan kandungan kritikal buku yang ditulis oleh bekas Editor Pengurusan Asian Wall Street Journal, Barry Wain itu.

Buku itu ditulis secara kritikal terhadap Mahathir sepanjang 22 tahun beliau menjadi perdana menteri negara ini.

Ia ditulis oleh Wain berdasarkan kajian yang dibuat beliau dan lain-lain pihak mengenai Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia yang paling lama hingga kini.

Antara yang ditulis Wain adalah Mahathir telah membazirkan RM100 bilion ringgit dalam skandal kewangan yang berlaku di zamannya, menurut sebuah buku baru tentang mantan perdana menteri itu.

Menurut Barry Wain, penulis buku yang akan dilancarkan 'Malaysia Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times', kerugian langsung dalam skandal itu adalah berjumlah sekitar RM50 bilion.

Namun, setiap yang yang dilupuskan, ada dua kali ganda kos yang tidak kelihatan. RM100 bilion jumlah kerugian itu adalah setara dengan US$40 bilion pada kadar pertukaran yang berlaku kemudian.

SERATUS BILLION LESAP

INI BARU WIRA SONGLAP


LEBIH HEBAT DARI MARCOS

LEBIH HEBAT DARI SUHARTO.

TAPI KURENG SIKIT DARI MUGABE.



YANG PANDAI DAN YANG BODOH

ORANG RABUN HANYA NAK BERLUMBA LARI DENGAN ORANG BUTA

KONSEP PERIMBANGAN LEBIH SESUAI DARI KESAKSAMAAN DAN MERITOKRASI - berita hairan

Konsep hubungan di antara kaum di bawah gagasan satu Malaysia khususnya dari segi pendidikan lebih sesuai dilaksanakan menerusi konsep perimbangan berbanding konsep kesaksamaan atau meritokrasi, kata Mohamed Khaled Nordin.

Salah satu contoh hasil konsep perimbangan ialah penubuhan Universiti Teknologi Mara (UiTM) bagi memberi peluang lebih ramai lagi kaum Bumiputera mendapat pengajian tinggi untuk mengubah taraf sosio-ekonomi mereka, kata beliau.

Mohamed Khaled berkata demikian di dalam ucaputamanya di Konvensyen Siswa/Siswi FELDA 2009 sempena Karnival Ikatan Hati Warga Felda (IKTIRAF) 2009 di kampus induk UiTM di sini hari ini.

PERIMBANGAN PULAK

KALAU BELAJAR PANDAI…. PANDAILAAA.

KALAU BANGANG… BANGANG LAAA

SAPA PANDAI DIA BERJAYA.

SAPA BODOH… BODOH LAAA.

INI MERITOKRASI.

NAK IMBANGKAN YANG BODOH DENGAN YANG BANGANG MACAM MANA?.

nota:

apa yang harus diwujudkan ialah fasiliti yang sama
sekolah kampong atau bandar. apa yang wajib diwujudkan
ialah guru terbaik untuk ke kampong dan desa. bukan tekan atau
nafikan mereka yang berjaya. atau tidak diberi tempat untuk sambung
belajar.

sekarang ini universiti dan kolej dan melambak. semua melahirkan
orang bodoh. kebanyakan yang bodoh ini pelajar melayu.

kenapa?

kerana mereka berangan angan bahawa mereka ada hak keistemewaan.
kerana mereka bumiputera – dapat F pun boleh lulus. tak percaya cuba
pergi tanya pelajar melayu di ipta. mereka bertanding sesama
orang-orang kureng cerdik kah kah kah.




HUTANG SUKOM98 BELUM LANGSAI LAGI

MALAYSIA MAHU BIDA PENGANJURAN SUKAN ASIA 2019

Selepas dua kali gagal dalam usaha untuk menjadi tuan rumah temasya sukan terbesar di benua Asia, Malaysia akan kembali membida bagi menganjurkan Sukan Asia edisi ke-18 pada 2019.

Ahmad Shabery Cheek berkata sebelum membida penganjuran Sukan Asia 2019, Malaysia juga cuba membida penganjuran Persidangan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) bagi sesi 2013 di Kuala Lumpur.

"Jika Malaysia dapat menganjurkan persidangan IOC tersebut, ia akan menguatkan lagi bidaan Kuala Lumpur bagi menganjurkan Sukan Asia pada 2019,” katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Malaysia sebelum ini telah dua kali membida bagi menganjurkan Sukan Asia iaitu bagi edisi ke-15 pada 2006 dan edisi ke-16 pada tahun depan.

HABIS… JAHANAM

INGAT TAK… SUKOM 98…SAMPAI SEKARANG TIDAK ADA LAPPORAN BELANJAWAN… .

INGAT… YANG JADI KEPALA SUKOM98 IALAH BESAN FIRAUN

APA JADI DENGAN KERIS98 YANG BERTABURAN DULU….

BERAPA BANYAK BELANJA STADIUM BOCOR.

NASIB BAIK ADA REFORMASI 98… ENJOY RAKYAT SATU MALAYSIA MENIBAI FIRAUN.

TAPI KALAU TAHUN 2019 INI OK JUGA..

MUNGKIN KITA TIBAI MAT SABU YANG SUDAH JADI MENTERI SUKAN



TERKINI – TERBARU – TER NOW !!! jam 9.49 malam

POLIS ZIONIS ISREAL SEDANG MEMBELASAH RAKYAT PALESTIN

POLIS MASUK KE DALAM DEWAN

Polis telah mengambil alih Dewan MBPJ Taman Sri Manja – Petaling Jaya.

Ketika laporan ini dibuat – jam 9.38 malam Jummat - anggota polis sedang ‘berceramah’ entah tentang apa dalam dewan. Di luar dewan orang ramai masih menunggu untuk masuk ke dewan untuk mendengar penerangan tentang kes pembicaraan Anwar Ibrahim.

Satu sidang akhbar telah diadakan beberapa minit tadi oleh Puan Tan Yee Kew ketua Penerangan PKR Selangor, Latiffah Koya – Penerangan Nasional dan Ketua AMK – Shamsul Iskandar. Mereka menuntut agar pihak polis meninggalkan dewan. Ceramah penerangan ini, menurut pemimpin PKR - adalah didalam kawasan yang selamat dan tidak perlu bantuan polis.

Mengikut mereka : polis yang beratus ratus orang ini adaklah lebih baik pergi menjalankan tugas membentras jenayah dari menebeng tak tentu hala di dalam dan di luar dewan.


JONAH KENA REMAN – MALAM INI TIDUR DENGAN NYAMUK DAN PIJAT

Kahirul Anwar a.k.a Jonah masih ditahan di rumah pasong. Peguam Latiffah Koya telah memberitahu umum bahawa esok Jonah akan di bawa ke mahkamah.

Pihak polis akan meminta reman sebanyak 4 hari ke atas Jonah. Awal tadi Jonah telah mengedarkan risalah tentang kes pembicaraan Anwar Ibrahim

Khamis, 17 Disember 2009





Kerugian RM8 Bilion MAS Harus Disiasat

Belum sampai setahun, Najib mulai tergugat

KOTA BHARU. 16 Dis: Belum pun sampai setahun Datuk Seri Najib Razak berada di puncak kuasa, kini kepemimpinannya mulai kelihatan tergugat.

Detik cemas pengundian untuk meluluskan Bajet 2010 pada 14 Disember lalu dengan hanya kelebihan tiga undi, nyaris membawa kerajaan BN yang diketuai Najib terbubar.

Pada undian tersebut BN hanya mendapat 66 undi berbanding Pakatan Rakyat 63 undi.

Saat cemas itu turut diakui Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia di mana katanya, berdasar kepada konvensyen negara berparlimen, sekiranya bajet tidak diluluskan kerajaan BN terpaksa dibubar dan pilihan raya perlu diadakan.

Selain itu, konsep 1Malaysia dan Salam 1Malaysia yang dicipta perdana menteri juga dipertikaikan banyak pihak.

Difahamkan inisiatif-inisiatif membabitkan konsep 1 Malaysia khususnya berhubung soal perpaduan dan integrasi nasional terpaksa ditangguh berikutan kesukaran mencapai kata sepakat di kalangan menteri Umno.

Keputusan penangguhan itu diputuskan ketika retreat khas yang diadakan di ibu negara Ahad lalu.

Selain itu ramai ulama mempertikai Salam 1Malaysia yang dianggap boleh menjejas aqidah seseorang Muslim kerana cuba merendah-rendahkan salam sedia ada dalam Islam.

Ulama terkenal, Datuk Dr Harun Din menyebut dalam tulisan seperti disiarkan Harakah minggu lalu - Salam 1Malaysia merupakan kerja-kerja sia-sia kerana tidak diberi pahala.

Bekas penyarah Akademik Islam, Universiti Malaya, Mohamad Mustafa (gambar bawah) juga menganggap Salam 1Malaysia seperti syirik nasional yang cuba menyembunyikan keindahan Islam dengan slogan ciptaan manusia.

“Ucapan Salam 1Malaysia adalah perbuatan bidaah kerana tidak ada dalam amalan Islam, yang ada ialah ucapan salam yang sempurna iaitu “assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh”.

“Salam 1Malaysia adalah salam nasionalisme yang berpokok kepada nasionalisme, sedangkan Rasulullah saw sendiri tidak pernah mengajar ‘Salam Satu Madinah’.

“Sekiranya mahu melaksanakan Islam dan bukan menjadi penghancur (kepada amalan Islam), berilah salam yang sempurna,” katanya.

Beliau yang juga bekas Yang Dipertua Abim Kelantan turut mempersoalkan konsep 1Malaysia kerana teras penyatuan yang cuba dibawa perdana menteri tidak mempunyai elemen Islam.

“Amerika juga mengajak rakyatnya bersatu di atas dasar United State - satu Amerika, sementara Russia dengan satu Russia, demikian juga dengan ‘United Malay’.

“Persoalan sekarang, aspek penyatuan itu disuruh Islam, tetapi hendaklah dipastikan sama ada penyatuan tersebut atas dasar tauhid atau syirik.

“Bagi orang Islam, sama ada 1Malaysia atau pun tidak, itu tidak kisah, namun konsep ‘1Malaysia’ yang dicetuskan dipastikan sama ada berlandaskan dasar tauhid atau tidak,” katanya yang juga Adun Demit.

Oleh itu katanya, pendekatan 1Malaysia menggambarkan kemuncak kepada ajaran nasionalisme yang meninggalkan agama dalam gerak kerjanya.

Begitu juga katanya, slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ nampak elok, tetapi dalam Islam, Allah swt mestilah didahulukan.

“Allah swt mesti didahulukan. Jangan bertindak seolah-olah hak Allah swt tidak ada dalam senarai urusan negara kita sekarang,” katanya.

Selasa, 15 Disember 2009

MB Ada Hak Tentu Pilihan Raya Negeri

Poket Berlubang Rakyat Berang



Rasuah, penyelewengan kuasa, kronisme, nepotisme dan apa sahaja yang negatif dalam kepimpinan Malaysia akan dipandang hina oleh masyarakat. Namun apa sahaja isu sahaja yang dibangkitkan tanpa mengaitkannya dengan ekonomi, rakyat pasti akan memandang sepi isu tersebut. Penindasan yang kena pada batang tubuh sendiri pasti akan menimbulkan penentangan.

Ketika Mahathir mula memerintah negara apa sahaja perkara yang dibuat walaupun kekayaan negara digadai sehabis - habisnya namun rakyat masih lagi hidup selesa, bagilah 1000 Anwar Ibrahim sekali pun belum tentu dapat menggoyangkan kekuasaan yang ada ditangannya. 1998 merupakan kemarahan rakyat kerana Anwar Ibrahim yang dianggap pembela rakyat miskin dizalimi dan difitnah dengan dahsyat oleh Mahathir. Maka penentangan bermula. Manusia yang dianggap payung oleh rakyat Malaysia apabila ditindas sedemikian, maka penentangan terhadap Mahathir mula tercetus. Kerana apa? Kerana manusia hanya bangun apabila kepentingan diri sendiri itu tergugat. Bunyinya macam merendahkan martabat manusia. Tetapi itulah hakikatnya. Lihat saja gerak kerja manusia agung yakni Nabi Muhammad s.a.w, ketika mendapat perintah dari Allah s.w.t untuk memulakan dakwah agama Islam baginda menumpukan hamba abdi yang ditindas umpama haiwan oleh kaum kafir Quraisy ketika itu. Hasilnya gerak - kerja Muhammad s.a.w mendapat sokongan padu. Puncanya kerana Rasulullah s.a.w cukup bijak dalam menyebarkan dakwah kepada golongan mereka yang memerlukan perhatian akibat penindasan kejam oleh puak Jahiliyah.

Penindasan, merupakan kata kunci untuk menundukkan sesuatu rejim. Penindasan boleh datang dalam pelbagai bentuk. Dari sudut penderaan fizikal sampailah poket kita berlubang (maknanya duit dah tak ada). Sekarang kita bakal melalui penindasan ekonomi. Dahulu Pak Lah punca kepada keegoan BN ditundukkan oleh rakyat akibat daripada kegilaan barangan keperluan naik mendadak. Maka dengan kebijaksanaan beberapa pimpinan Pakatan Rakyat menggunakan isu tersebut untuk mendapat undi daripada rakyat Malaysia yang berada di atas pagar. Hasilnya? Bn yang selama ini terkenal dengan egonya jatuh terduduk.

Sekarang ini Bn dilihat seolah - olah tidak pandai mentadbir ekonomi negara. Kalau kita ini cerdik sudah pasti kita dapat melihat bagaimana mereka memainkan isu perkauman untuk mengelakkan pandangan rakyat daripada melihat mereka ini tidak pandai mentadbir. Lihat sahaja bagaimana mereka cuba membangkitkan kemarahan rakyat dengan isu dana yang tidak cukup untuk rumah ibadat bukan Islam. Siang malam mereka cetuskan dengan harapan orang Melayu dan bangsa lain sibuk dengan isu yang sepatutnya tidak timbul. Puncanya agar rakyat jangan cuba - cuba mengintai kelemahan mereka mentadbir negara khasnya ekonomi.

Pernahkah kita tahu, bahawa tahun depan dijangka kita akan dipaksa membayar cukai tambahan yang dipanggil GST. GST hanyalah satu istilah untuk membodohkan kita. Tujuannya supaya akta baru ini tidak menjadi punca kejatuhan mereka yang lebih teruk pada PRU yang akan datang. Najib tahu jika kita yakni rakyat mula tahu tembelang jahat dia, maka kuasa yang ada di tangan dia akan hilang. Sebab itulah dia cuba mengalihkan perhatian rakyat dengan isu - isu yang remeh kerana dia yakin rakyat akan terikut sama rentak tari sumbang dia.

Jika tanya kepada aku, aku lebih suka biar akta ini berjalan ikut jadual. Orang pasti kata gila, ya memang gila. Idea ini memang gila. Bila akta ini berjalan dan rakyat mula rasa susahnya lagi mudah kita membelasah rejim Najib-Rosmah. Baru mereka sedar dan faham kenapa kita membantah akta ini dilaksanakan dari mula. Jika tidak sampai ke sudah akta ini tidak akan difahami malah ada yang menyokong akta ini dilaksanakan. Jika disorot kembali kenaikkan harga minyak apabila beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dan puluhan ribu rakyat yang membantah kenaikkan harga minyak ini, ada juga yang menyokong kenaikkan tersebut. Namun apabila perkara - perkara yang ditakuti iaitu kenaikkan secara mendadak harga barang barulah mereka sedar bahawa mereka sedang ditindas. Maka hampir tumbanglah kerajaan Bn.

Hari ini, poket rakyat bakal kering, bakal koyak, bakal hidup dalam kesempitan akibat kegilaan pimpinan Barisan Nasional yang mahu membangunkan bangunan bukannya mahu membangunkan ekonomi. Akibat kegilaan Mahathir yang boros membelanja duit Petronas nah sekarang selepas dia berhenti kita pula yang menanggung derita. Wang Petronas tidak disalurkan dengan tepat. Tumpuan kepada pembangunan yang tidak seimbang. Rasuah disana - sini. Pembaziran secara mega dilakukan. Sekarang akibat wang Petronas yang semakin mengecil dan kekurangan wang untuk membangunkan negara maka rakyat yang menjadi mangsa. GST dikenalkan. Semua harga barang akan naik. Kita di mana gaji masih rendah terpaksa menanggung derita. Jika yang tidak cukup imannya jalan pintas dipilih iaitu melakukan jenayah.

Soalan kepada rakyat Malaysia yang masih tidak sedar - sedar, kenapa gusar untuk berubah. Fikirlah masa depan anak - anak muda Malaysia. Fikirkan siapa yang mampu mentadbir negara ini dengan baik bukannya melihat siapa juara isu Ketuanan Melayu yang semakin lapuk. Renung dalam - dalam.

Buat anak muda Malaysia, bersiap - sedia. Jika ada semboyan untuk kita bangun membantah akta ini ayuh kita turun seramai mungkin.

Buat Bn...awas...amarah rakyat akan memuncak jika Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dilaksanakan. Tunggu sahaja hukumannya.

HIDUP RAKYAT!!!

Isnin, 14 Disember 2009

UMNO TERKANTOI BILA BERHADAPAN NGA KOR MING


Khairy Jamaluddin mahukan PAS mengeluarkan kenyataan berhubung "kontroversi" Nga Kor Ming. Katanya, PAS perlu menyatakan pendirian berkaitan isu tersebut demi kepentingan Islam dan ummah.

Pada aku, kenyataan Khairy Jamaluddin adalah satu kenyataan yang pra matang sifatnya kerana beliau bercakap berdasarkan apa yang didengar dan bukannya berdasarkan apa yang dimaksudkan.

Nga Kor Ming mahu tahu kenapa terdapat perbezaan yang ketara pada angka peruntukan tersebut dan jika boleh beliau mahukan peruntukan kepada rumah ibadat bukan Islam ditambah. Itu sahaja.

Beliau tidak mempertikaikan peruntukan yang telah diberikan kepada masjid. Bukan itu yan beliau maksud. Yang memutarbelitkan fakta adalah media lidah bercabang milik UMNO yang seantero dunia tahu juara temberang.

Menyoal dan mempersoalkan adalah dua perkara yang kontar sama sekali. Menyoal ertinya ingin tahu manakala mempersoal pula membawa erti mempertikaikan. Ini yang mahu dimanipulasi oleh Khairy Jamaluddin dan UMNO.

PAS tidak bersuara tetapi pimpinan PAS ramai yang telah bersuara atas kapasiti peribadi dalam soal "kontroversi" Nga Kor Ming. Majoritinya memahami maksud yang ingin disampaikan oleh Nga Kor Ming kecuali Nasharuddin Mat Isa.

Soal "salah pandang" bukan Islam kepada Islam ini adalah akibat daripada kerja buat UMNO selama 50 tahun yang tidak pernah memberikan kefahaman jelas berkaitan Islam kepada bukan Islam.

Dan, hari ini bukan Islam semakin tahu hak mereka dijamin oleh Islam setelah mereka duduk semeja dengan PAS. Mereka tahu apa yang mereka boleh minta dan apa yang mereka tidak boleh minta.

Cuma, dalam soal ini, semakin jelas jahilnya UMNO sehinggakan DAP mampu memahami hak hak bukan Islam di dalam pentadbiran Islam melebihi UMNO sendiri.

DAP menyoal atas perkara yang membolehkan UMNO dipersoal. Menyoal berkaitan Islam di Malaysia membawa erti mempersoalkan keIslaman UMNO.

Mudah, kan?