Sabtu, 2 Julai 2011

Pinjam KWSP RM6 bilion, Felda rugi: Anwar tuntut siasatan

KUALA LUMPUR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak siasatan dilakukan terhadap tindakan Felda meminjam sebanyak RM6 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP.

Anwar juga mempersoalkan pihak yang mengarahkan KWSP meminjamkan jumlah yang begitu besar dan tidak pernah dibentangkan di parlimen.

Menurut Anwar, pihaknya percaya bahawa bayaran balik bagi pinjaman berkenaan akan ditangguhkan kerana kerugian yang ditanggung kumpulan Felda, Felda Global Ventures.

“Kami juga percaya pelaburan luar negara yang dibuat oleh Kumpulan Felda dengan menggunakan wang yang dipinjam daripada KWSP itu semuanya mengalami kerugian,” kata Anwar ketika sidang media di lobi parlimen hari ini.

Anwar berkata, pelaburan tersebut yang dibuat menerusi Felda Iffco Sdn Bhd, Twin Rivers Technologies US, TRT-ETGO Canada, Felda Global Ventures Middle East dan juga Felda Global Ventures Arabia semuanya mencatatkan kerugian terkumpul daripada tahun 2007 hingga 2010 hampir RM500 juta.

Menurutnya lagi, pihaknya juga difahamkan bahawa pelaburan yang dibuat di Twin Rivers Technologies AS, sebuah kilang minyak dan lemak di AS, adalah pelaburan terburuk yang pernah dibuat dalam sejarah korporat Malaysia- dengan Pelaburan awal sebanyak RM175 juta.

“Kami difahamkan selepas Felda Global Technologies memperoleh Twin Rivers Tecnologies US, Bank of America telah menuntut USD100 juta pinjaman kepada Twin Rivers Technologies US, sehingga Felda Global harus mengambil RM300 juta pinjaman dari CIMB untuk membayar kepada Bank of America.

“Difahamkan juga Felda Global telah menghabiskan sebanyak RM600 juta untuk kilang penghancur di Kanada di bawah anak syarikat Twin Rivers Technologies US, TRT ETGO Kanada, yang sampai sekarang tidak pernah membuat sebarang keuntungan,” katanya lagi.

Beliau dalam masa sama menimbulkan persoalan samada Felda Global telah membuat pinjaman daripada TRT ETGO Kanada sekitar RM100 juta.

Anwar berkata, sekiranya benar Felda telah meminjam sebanyak RM6 bilion daripada rakyat melalui KWSP, Pakatan Rakyat menuntut siasatan dilakukan, sama seperti penyiasatan yang dibuat ke atas Sime Darby.

Menurutnya, siasatan juga perlu dilakukan terhadap pengurusan Kumpulan Felda seperti Ketua Pegawai Strateginya, Suzana Wati Idayu Othman dan lembaga pengarahnya, yang menyebabkan kerugian dalam semua pelaburan di luar negara.

“Mereka perlu bertanggungjawab di atas kecuaiaan mereka lakukan. Di bawah Akta Felda, keputusan pelaburan semua Kumpulan Felda pada dasarnya memerlukan kelulusan Menteri yang bertanggung jawab atas Felda, yang sejak tahun 2007, dijawat oleh Dato ‘Seri Najib Tun Razak.

“Sama ada kerugian dalam pelaburan itu telah didedahkan kepada Dato ‘Seri Najib atau tidak didedahkan kepada Dato’ Seri Najib oleh pihak pengurusan Global Felda, kerugian dalam pelaburan itu adalah tanggungjawab pengurusan Felda Global dan Dato ‘Seri Najib.

“Siasatan perlu dilakukan dan didedahkan kepada rakyat,” tegasnya.

Bersih: Jangan panik jika polis tangkap anda – peguam

KUALA LUMPUR: Peserta Perhimpunan Bersih 2.0 dinasihatkan supaya tidak panik sekiranya ditangkap polis, kata peguam Hak Asasi Manusia, Lawyers For Liberty (LFL) dalam forum anjurannya bertajuk ‘Hak Untuk Berhimpun’.

Forum tersebut menampilkan panel yang terdiri daripada N. Surendran, R. Sivarsa dan Latheeya Koya yang dipengerusikan Fadiah Nadwa Fikri di Dewan Perhimpunan Cina Selangor, semalam.

Latheefa berkata, perkara asas yang perlu dilakukan apabila seseorang ditangkap kerana menyertai perhimpunan aman ialah bertenang dan menggunakan sebaik mungkin hak yang mereka ada.

“Jika Polis itu tidak berpakaian seragam, pastikan dia menunjukkan kad kuasanya dan jika kad kuasa itu berwarna merah, bermakna pegawai itu sedang digantung tugas dan tiada kuasa apa-apa terhadap anda,” katanya di hadapan lebih 100 orang.

Menurutnya, jika sebaliknya, orang ramai perlu memastikan nama, nombor ID, nombor pendaftaran kereta atau motorsikal mereka dicatat kerana semua itu amat penting.

Latheefa berkata, seseorang hanya ditahan sekiranya mereka bertanya ‘Adakah saya ditangkap’ dan dijawab ‘ya’ oleh pihak polis, atau tidak dibenarkan berlalu, atau mahu dibawa ke balai polis, atau digari.

Namun katanya, tangkapan tidak sah sekiranya pihak polis tidak memberitahu alasan tangkapan itu dibuat.

"Perkara asas apabila anda ditangkap atau ditahan Polis ialah jangan panik, bertenang dan gunakan sebaik mungkin hak anda untuk tindakan seterusnya- Latheefa

“Pastinya, semasa tangkapan, Polis tiada hak memukul atau merampas barangan peribadi seperti dompet dan telefon bimbit kecuali selepas anda dihantar ke lokap untuk tahanan.

“Barang itu perlu direkodkan dalam Borang Senarai Rampasan dengan memastikan barangan dipulangkan sebaik anda dibebaskan,” katanya.

Pastikan balai atau lokap yang dihantar

Orang ramai yang ditahan juga perlu memastikan mereka dihantar ke lokap yang dinyatakan pegawai polis dan bukan dibawa ke tempat lain atau balai Polis lain.

“Semasa ditangkap, setiap tahanan berhak membuat satu panggilan telefon kepada keluarga, rakan dan peguam dengan memaklumkan masa, tempat, alasan ditangkap dan di balai polis mana anda di bawa dengan tempoh siasatan terhad dalam tempoh 24 jam sahaja.

“Jika Polis ingin meneruskan tempoh itu, mereka mestilah membawa anda ke hadapan Majistret dan pastikan anda tahu nama serta pangkat Polis yang menyoal siasat anda,” katanya.

Semasa soal siasat, katanya, lazimnya polis bersifat mesra pada awalnya dengan bertanyakan pelbagai perkara untuk mencungkil maklumat.

“Namun hanya nama, alamat, pekerjaan, dan umur sahaja yang boleh anda berikan dan selain itu anda wajar berdiam diri dengan berkata ‘Saya menggunakan hak berdiam diri di bawah seksyen 112 (2) atau ‘saya menggunakan hak berdiam diri dan akan menjawab di mahkamah’,” katanya.

Latheefa berkata ia penting bagi mengelakkan tahanan terperangkap dengan soalan mengelirukan kerana setiap rekod akan menjadi bukti di mahkamah.

“Jika anda diugut atau dipaksa memberi kenyataan, anda berhak membuat laporan polis terhadap pegawai itu,” katanya.

Sekiranya, seseorang di hadapkan ke mahkamah kerana berhimpun secara aman, mereka disaran supaya tidak mengaku salah dan mohon dibicarakan.

“Selepas itu, anda juga berhak dilepaskan, dengan ikat jamin Mahkamah di bawah seksyen 29 Kanun Acara Jenayah serta boleh memohon mengurangkan ikat jamin dengan mengemukakan tanggungan anda,” katanya.

Khutbah kecam Bersih seret masjid dalam politik, kata penganalisis

KUALA LUMPUR, 2 Julai — Langkah menjadikan isu Himpunan Bersih 2.0 sebagai fokus khutbah Jumaat di Wilayah Persekutuan dan beberapa negeri lain semalam secara langsung menunjukkan masjid turut diseret ke dalam politik, demikian menurut penganalisis politik Prof A. Aziz Bari.

Katanya, beliau juga tidak fikir wajar isu Himpunan Bersih 2.0 diseret ke dalam khutbah kerana ia sebenarnya usaha masyarakat sivil untuk membersihkan sistem pilihan raya daripada penipuan dan selaras dengan tuntutan perlembagaan.

“Khutbah Jumaat hari ini (semalam) menghentam Bersih. Ini membawa politik ke dalam masjid. Masjid perlu memperkatakan yang benar dan seimbang, bukan yang berat sebelah dan mungkin, palsu.

“Saya tak fikir apa yang disebut oleh Datuk Che Mat Che Ali, Pengarah Jawi wajar. Beliau sepatutnya tidak menunjukkan bahawa Jawi yang sepatutnya di bawah Yang di-Pertuan Agong selaku ketua agama Islam Wilayah, memihak kepada Umno-BN,” kata Aziz yang juga pakar perlembagaan.

“Kita semua tahu Umno-BN takut perhimpunan Bersih. Saya juga tidak fikir wajar isu Bersih diseret ke dalam khutbah kerana ia adalah usaha masyarakat sivil untuk membersihkan pilihan raya daripada penipuan dan selaras dengan tuntutan perlembagaan,” katanya.

Selepas dikecam hebat dalam media arus perdana, Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai turut menjadi fokus khutbah Jumaat, termasuk di Wilayah Persekutuan semalam, dengan menyifatkan penganjurnya sebagai gerakan pelampau.

Malah, ketika dihubungi The Malaysian Insider, Che Mat mengesahkan perkara itu dan berkata sebanyak 150 masjid termasuk di Putrajaya akan membacakan khutbah bertajuk “Memelihara Nikmat Keamanan”. “Ya...ya... kita akan gunakan khutbah khas itu sebab penting satu keamanan yang kita kecapi tidak mudah kita musnahkan,” katanya.

Teks khutbah itu berkata memelihara keamanan adalah satu perkara yang dituntut dalam semua agama.

“Sejarah telah membuktikan Nabi Ibrahim semasa meneroka pembukaan Mekah sebagai pusat ibadah dan tanah suci telah mendoakan agar Mekah dikurniakan Allah SWT dengan keamanan dan kemakmuran. Kita juga telah menyaksikan betapa rugi dan malangnya negara-negara yang dilanda kekacauan, persengketaan dan perpecahan,” katanya. “Negara-negara berkenaan bukan sahaja ketinggalan dan mundur dalam aspek kemajuan dan pembangunan, malah keselamatan hidup seharian pun sentiasa terancam,” kata khutbah khas itu.

Keseluruhan teks khutbah yang diperoleh memfokus ke atas Himpunan Bersih 2.0 anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), yang mendapat sokongan padu Pakatan Rakyat dan lebih 60 pertubuhan bukan kerajaan.

Aziz yang juga ahli akademik Universiti Islam Antarabangsa menambah, khutbah kali ini juga jelas mengajak atau mengelirukan umat Islam, yang “saya fikir tidak sebodoh itu.”

Justeru kata beliau, Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak ke atas Pengarah Jawi yang peranan politiknya telah banyak diperkatakan.

“Yang di-Pertuan Agong perlu bertindak kerana baginda sebagai ketua agama tidak perlu ikut nasihat kerajaan.

“Jika tidak, kita bimbang imej baginda akan tercemar kerana apa yang disebut di atas menunjukkan yang pentadbiran agama dikawal oleh orang politik. Ini yang hendak dielakkan oleh perlembagaan,” katanya lagi.

Sambil berkata “cukuplah mereka gunakan RTM dan media milik mereka” untuk mengecam Himpunan Bersih 2.0, Aziz juga berkata menggunakan masjid akan memalukan umat Islam khususnya apabila majlis perundingan agama bukan Islam juga telah menyokong langkah Bersih.

“Tidakkah itu memalukan? Seolah-olah Islam tidak prihatin kepada keadilan dan kebersihan pilihan raya,” kata Aziz lagi sambil bertanya “siapa yang membuat huru-hara?” “Semua orang tahu jawapannya. Tapi bukan peserta perhimpunan seperti yang kita lihat di Pulau Pinang

LEBAI GEROMBOLAN LEBAI UPAHAN

ARUS PERTUKARAN TELAH BERMULA



KEMPEN ANTI-BERSIH NAIK MIMBAR JUMAAT
- mkini

Kempen anti-BERSIH oleh kerajaan nampaknya sudah naik ke mimbar masjid apabila khutbah Jumaat yang disediakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini melarang umat Islam hadir berdemonstrasi pada 9 Julai ini.

Dengan menggunakan label yang keras seperti pengkhianat dan pelampau terhadap penganjur dan pesertanya, khutbah masjid-masjid di Kuala Lumpur dan Putrajaya mendakwa perhimpunan BERSIH haram diikuti umat Islam kerana boleh "mencampakkan manusia dalam kebinasaan".

JELAS INILAH CONTOH AGAMA DIJADIKAN CANDU…. kah kah kah..

JELAS BAGAIMAANA AGAMA DIGUNAKAN UNTUK MEMBODOHKAN ORANG MELAYU…. kah kah kah…

..JELAS BAGAIMANA AGAMA DI GUNAKAN UNTUK MEMASTIKAN YANG ZALIM DAN JAHIL TERUS BERKUASA…kah kah kah

JELAS ADA AGAMAWAN YANG DI UPAH UNTUK BODOHAKAN MELAYU…. kah kah kah…

BILA MEAYU TERUS BODOH… GEROMBOLAN DAPAT BERKUASA…. kah kah kah..

BILA MELAYU JADI CERDIK…. GEROMBOLAN GULUNG TIKAR…kah kah kah…

Jumaat, 1 Julai 2011

Terima Kasih TNB kerana membantu menjahanamkan Kerajaan UMNO/ BN

Analisis Isu "Samada kita perasan atau tidak bil eletrik bulan ini mencanak naik antara 30 -50 peratus. Lazimnya bila TNB berhasrat untuk menaikkan bil maka akan diwar-warkan 1 malaysia. Tapi kali ini nampak lain sikit. Ribut tak de hujan tak de tetiba TNB dah naikkan tariff eletrik melalui cari pengiraan bill berbelit dan penuh strategi. Ramai yang mengeluh. Termasuk pak cik dan mak cik ahli UMNO kat kampong. Dah la harga barang-barang keperluan harian yang tidak pernah tahu apa istilah turun harga di tambah lagi dengan kenaikan caj eletrik, menyebabkan ramai pihak termasuk ahli UMNO yang berdendam kepada Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional.

Di tambah dengan sindiran penyokong Pakatan Rakyat ahli UMNO boleh dapat diskaun bill TNB dengan syarat tunjukkan bukti keahlian UMNO. Bertambah bengang penyokong UMNO terhadap kerajaan UMNO ciptaan Najib 1 Malaysia. Terima kasih TNB kerana turut membantu menjahanamkan Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional.

Apabila TNB naik bill yang jadi sasaran rakyat ialah kerajaan UMNO dan BN. Tu yang seronok tu. Semua orang tahu TNB asalnya adalah agensi kerajaan yang tugasnya membekalkan tenaga eletrik kepada seluruh rakyat Malaysia. Nama asalnya adalah LLN (Lembaga Letrik Negara) Ketik era LLN memang ia benar-benar menyediakan kemudahan eletrik kepada rakyat Malaysia dengan kadar bayaran yang amat munasabah. Ia tidak berorientasikan keuntungan. Ia benar-benar bekerja untuk memberi khidmat terbaik untuk rakyat.

Namun apabaila LLN ditukarkan menjadi TNB (Tenaga Nasional Berhad) maka ia telah menjadi sebuah syarikat korporat yang telah sampai ke tahap keparat. Semua pekerja TNB semua peringkat diajar dan dilatih bagaimana nak maksimakan keuntungan dan mengurangkan kos sepanjang masa. Soal kebajikan rakyat tidak lagi menjadi keutamaan. Kerana mereka tahu rakyat tidak mempunyai alternative lain untuk mendapatkan tenaga eletrik. Apa jadi pun rakyat akan tetap membeli daripada mereka. Yang agak bernasib baik tidak lain tidak bukan ialah pekerja TNB sendiri. Mereka tidak lagi perlu beratur panjang untuk dapatkan rawatan di klinik / hospital kerajaan. Mereka cuma perlu pergi ke mana-mana pusat rawatan pakar yang semakin bercambah untuk dapatkan rawatan. Di sana segala-galanya bersifat esklusif. Tidak seperti mana keadaan di hospital kerajaan. Ada juga pekerja-pekerja TNB yang dapat diskaun bekalan eletrik. BIla bermesyuarat ketua-ketua esekutif TNB hanya bermesyuarat di hotel-hotel 5 bintang. Mengalahkan pengarah-pengarah Jabatan Kerajaan yang hanya bermesyuarat di hotel 3 atau empat bintang. Tu pun tengok hotel mana sebab banyak hotel 3 dan 4 bintang dah naikkan kadar pakej mesyuarat.

Kemudahan yang diterima oleh kakitangan TNB adalah baik. Tetapi harus diingat setiap keuntungan yang diperolehi oleh TNB yang bakal dinikmati oleh pekerja TNB adalah penderitaan seluruh rakyat Malaysia kerana terpaksa membayar lebih tinggi untuk bil eletrik . TNB tidak seperti petronas yang bergerak diluar negara untuk menjalankan perniagaannya. Keuntungan utama TNB hanyalah datang dari poket seluruh rakyat Malaysia yang terpaksa bayar bill eletrik yang lebih tinggi. Untuk memaksimakan keuntungan TNB tiada cara lain selain menaikkan caj bill eletrik. Maka rakyatlah akhirnya yang menjadi mangsa dan menderita.

Siapakah yang menjadikan TNB sebuah syarikat korporat yang keparat? Orang ramai tidak nampak ia berpunca dari pengarah urusan TNB walau pun ia menerima lebih sejuta setahun untuk gaji beliau. Atau esekutif TNB atau pekerja bawahan TNB yang bekerja siang dan malam. Tapi yang orang ramai nampak tidak lain dan tidak bukan semuanya berpunca dari Kerajaan UMNO/ BN yang pada satu masa duhulu yang beria-riakan untuk menswastakan LLN hingga menjadikannya syarikat korporat yang keparat. Sekali lagi syabas dan tahniah TNB kerana berjaya menambahkan kemarahan rakyat kepada UMNO dan Barisan Nasional."

BETUL ADA AHLI TIGA JUTA?

9 JULAI TARIKHNYA




TIDAK TUNDUK DESAKAN BERSIH – meloya

Najib Razak menegaskan kerajaan tidak akan mengadakan pilihan raya umum lebih awal hanya kerana ingin memuaskan hati Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang mendesak sebuah pilihan raya bersih diadakan.

Dia berkata, kerajaan tidak tertakluk dan akan tunduk kepada kumpulan itu kerana segala tuntutan mereka sebenarnya telah pun dijawab oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Ia hanya alasan Bersih kerana motif sebenar mereka adalah politik setelah bimbang melihat momentum sokongan rakyat kepada Barisan Nasional (BN) yang semakin meningkat.
“Jadi, mereka kena cetuskan sesuatu dan berharap akan berlaku sesuatu supaya boleh menuduh kerajaan zalim kepada rakyat,” katanya..

Terdahulu, Najib dalam ucapannya berkata, kumpulan Bersih bukannya mewakili suara majoriti, tetapi sebaliknya membawa agenda peribadi pemimpin tertentu pembangkang.

Kalau diikutkan UMNO mempunyai tiga juta ahli, tidak ditambah dengan ahli parti-parti komponen BN lain.

“Mereka ini hanya menunggu isyarat sahaja untuk turut turun membanjiri Kuala Lumpur. Tetapi ini bukan cara kita untuk menyelesaikan masalah kerana kita mempunyai saluran terbaik lain,” katanya.


…KEPALA BANA APA MAT MONGOL NI CAKAP…. kah kah kah..

…BERSIH BUKAN MINTA TARIKH PILIHANRAYA…. kah kah kah..

LAPAN TUNTUTAN TAK ADA YANG MINTA TARIKH…. jkah kah kah…

CUKUP LAAA…. JANGAN TIPU MELAYU….JANGAN KELENTONG…. kah kah kah..

GEROMBOLAN ADA TIGA JUTA AHLI… kah kah kah…

MEMANG BETUL… SEMUA BOLEH TURUN…. ANYTIME…kah kah kah..

HANYA SATU SYARAT…. MASYUUUUUUK…. kah kah kah..

FULUS TAK MASYUUUK…. ANA TAK TURUN… kah kah kah..

ANA TAK TURUN ...ANTA SEORANG JADI KALDAI….. kah kah kah


INI DIA 500 RIBU






ULAT TAIK DAN ULAT JAMBAN

CAMPUR INI MUNGKIN TIGA JUTA



nota:
gerombolan klim
ada anggota 3 juta
ini termasuk ulat taik
dan ulat bulu







UMNO PERANGKAP KAKITANGAN AWAM HADIR MAJLIS NAJIB
– harakah daily

PAS Kawasan Pasir Puteh, Kelantan telah mendapat aduan dan rungutan daripada kakitangan awam berkenaan jemputan pada majlis pemimpin bersama rakyat yang diadakan di kawasan itu pada 2 Julai nanti.

Perkara yang membebankan mereka ialah setiap kakitangan awam termasuk guru mesti melaporkan diri mereka pada meja pendaftaran bagi memastikan kehadiran mereka.
Timbalan Ketua Penerangan PAS Pasir Puteh, Abdul Halim Mohamad menjelaskan, lebih membimbangkan mereka, jika mereka tidak hadir, tindakan akan dikenakan.

Menurut beliau, begitulah antara rungutan awam terhadap majlis yang bakal berlangsung pada Sabtu nanti yang turut melibatkan Najib Razak.

Katanya, PAS Kawasan Pasir Puteh cukup kesal dengan cara perangkap yang digunakan oleh Umno untuk memastikan kehadiran yang ramai pada majlis berkenaan.

"Kita tidak bimbang dengan himpunan berkenaan kerana kita terbukti dan mampu membuat himpunan yang lebih besar tampa perlu kerahan dan lapor diri peserta dalam setiap program yang diadakan," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

PELIK GEROMBOLAN INI…. kah kah kah..

CAKAP ADA AHLI TIGA JUTA…. kah kah kah…

TAK KAN SETENGAH JUTA TAK BOLEH SAMBUT PRESIDEN PARTI…kah kah kah..

….MAIN PERANGKAP… MAIN ARAHAN …. kah kah kah…

..PAKSA KAKI TANGAN KERAJAAN… NAMPAK CIPUT… kah kah kah…

APA JADI DENGAN TIGA JUTA AHLI…. kah kah kah


Khamis, 30 Jun 2011

AYAH BIAWAK DENGAN ANAK BIAWAK

INI BUKAN KUCING



RAIS KECEWA TAHAP KESOPANAN DAN NILAI BUDAYA GENERASI MUDA - meloya

Rais Yatim hari ini melahirkan rasa kecewanya terhadap tahap kesopanan dan nilai budaya yang semakin menurun dalam kalangan generasi muda.

Beliau berkata, tahap kesopanan itu boleh diukur daripada sikap anak-anak muda masa kini yang sukar mengucapkan terima kasih setelah diberi bantuan.

"Kita agihkan beribu-ribu netbook satu Malaysia kepada anak-anak kita di sekolah, mereka ambil (tapi) tengok pun tidak muka orang yang bagi, jauh lagi berkata terima kasih,” katanya ketika berucap pada majlis Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) 2010 di Istana Budaya di sini, hari ini. - TIEWNAMA

PERTAMA AJAR ANAK SENDIRI DULU …kah kah kah..

..JANGAN ENTOT ENTOT LARI…. kah kah kah..

KEMUDIAN AJAR PUNAI SENDIRI DULU…. kah kah kah..

JANGAN ROGOL ROGOL KAN PADA AMAH INDON…. kah kah kah..

BAGI HADIAH TAK TENGOK MUKA?.... kah kah kah..

NAK TENGOK MUKA BUAT APA?....kah kah kah…

KALAU TENGOK MUKA … MATI SELERA MAKAN…. kah kah kah..

..TENGOK MUKA BIK MAMA… DEMAM SEBULAN…. kah kah jkah..

TENGOK MUKA MALIKUL SEMBAB… KENA SAKIT JANTUNG… kah kah kah..

TENGOK MUKA MAT MONGOL… KENA SEMBELIT…. kah kah kah..

TENGOK MUKA RAIS YATIM…. PUTUS REZEKI SETAHUN…kah kah kah..

woit… NOTE BOOK ITU BUKAN HARTA GEROMBOLAN…. kah kah kah…

kah kah kah….NAK TERIMA KASEH BUAT APA…. INI DUIT ORANG RAMAI…. kah kah kah..

woit…BUKAN DUIT MENTERI YANG BELI… LAKNAT PUNYA MUNKEEE… kah kah kah

nota:rais yatim beri ceramah tentang budi dan bahasa
samalah seperti biawak nasehatkan anaknya
jangan makan bangkai kah kah kah




BUDI BAHASA BERMULA DIRUMAH





BRE$AKING NEWS

adalah diberitahu kepada umum
bahawa BERSIH 2.0 akan meneruskan
perhimpuan aman pada sabtu 9 julai

tidak ada perubahan

ini adakah perhimpunan aman

dari hari ini sila gunakan
warna kuning dalam apa sahaja bentuk
pakaian, lenaca, kereta, kasut, beg,
kerpai, tongkat

kita kuningkan
kita bersih

sebelum ke pilihanraya
kita ke jalan raya


INI IKLAN UNTUK INGATAN SEMUA








TAK KACAU SEMUA AMAN

SENYUM SELALU








PAS JAMIN BERSIH DEMO PALING AMAN
- mkini


PAS memberi jaminan, perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai nanti akan mencatat sejarah sebagai perhimpunan paling aman dalam secara Malaysia.

Bagaimanapun,menurut timbalan presiden PAS, perkara itu hanya boleh berlaku jika polis memberikan kerjasama dengan membantu mengawal keadaan dan perjalanan lalu lintas, seperti amalan di pelbagai negara lain.

"Perhimpunan ini akan menjadi pilihan raya paling aman. Tidak akan ada satu pasu bunga pun akan terbalik, tidak akan ada seketul bata pun akan terbalik.

"Melainkan dia (polis) lepas gas pemedih mata. Kalau lepas gas pemedih mata, kandang babi pun kita (lari) masuk," katanya yang disambut ketawa besar orang ramai.

YANG SELALU BUAT HURU DAN HARA BUKAN DEMONSTRAN… kah kah kah

YANG KACAU MACAU IALAH GEROMBOLAN…. kah kah kah..

TUNGGU DAN LIHAT KALI INI… kah kah kah..


Seri Perdana Zahirkan Pemborosan Kerajaan.


KLANG 29 JUN : Perbelanjaan hampir RM50 juta untuk menyenggara kediaman Perdana Menteri Najib Razak dan timbalannya menunjukkan pemerintah "cakap tak serupa bikin".
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim kesal kerana Najib mencanang sifar kesederhanaan, namun menutup mata kepada pemborosan bagi kediamannya.
"Dalam keadaan ekonomi sekarang, ianya tidak menunjukkan contoh yang baik. Bicara tentang hidup sederhana, jangan membazir tapi kita lihat sahaja perbelanjaan mereka," kata Anwar.
Anwar mengulas pendedahan di Parlimen semalam mengenai kos menyelenggara kediaman Perdana Menteri yang mencecah RM49 juta antara tahun 2006 sehingga 2010.
Menteri Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya memberitahu, kerajaan membelanjakan hampir RM10 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.
Nazri menjelaskan kos sewa untuk dua kediaman rasmi itu adalah berjumlah RM32,972,115.55, kos baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55.
"Kos itu kita bantah tapi tentu media mereka tidak akan buat liputan. Ini menyebabkan rakyat kita tidak terdedah dengan maklumat. Tapi saya yakin (rakyat) akan tingkat kesedaran dan Bersih ini salah satu program utama jamin perlembagaan pilihan raya yang bebas dan adil," kata beliau.
Anwar sebelum itu dalam ucapan bertajuk 'Integriti Penjawat Awam' menyentuh laporan Integriti Kewangan Global (2000-2010) yang mencatatkan pengaliran keluar wang negara berjumlah RM808 bilion.
Jelas beliau, Najib sehingga ini gagal memberi jawapan bersabit pengaliran keluar dana itu, mengakibatkan rakyat dan kepimpinan negara membuat spekulasi tentang kebenarannya.
Anwar berkata sekiranya wang itu digunakan untuk tujuan pelaburan maka rakyat tidak akan membuat sebarang andaian negatif.
"Kita sudah bangkitkan di Parlimen, pembaziran besar ke luar negara. Tidak mengapa keluar untuk pelaburan dan sebagainya. Tapi bawa rombongan dan perbelanjaan terlalu besar padahal rakyat dalam keadaan tekanan hidup dan harga barang. Kemudian menjaga dua istana PM dan TPM dengan kos terlalu tinggi," tambah beliau lagi.

Rabu, 29 Jun 2011

Subsidi RM74 bilion: K'jaan perdaya rakyat, kata pakar

Kerajaan Persekutuan pimpinan BN telah “memperdayakan” rakyat apabila Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) menyatakan bahawa kerajaan menanggung bil subsidi berjumlah RM74 bilion pada 2010, kata seorang pakar ekonomi hari ini.

azlanBercakpa pada dialog belanjawan Selangor 2012 di Subang Jaya, profesor pelawat Universiti Nottingham, Subramaniam Pillay berkata 54 peratus daripada bil itu adalah untuk pendidikan dan kesihatan yang sebenarnya adalah tanggungjawab kerajaan.

"Semua kerajaan di dunia beri subsidi untuk barangan berlainan untuk golongan rakyat yang berbeza. Tetapi bagi pendidikan dan kesihatan, yang dinamakan oleh pakar ekonomi sebaragai 'public goods' dan ini adalah tanggungjawab kerajaan,” kata Subramaniam yang bersara daripada jawatan Ketua Sekolah Perniagaan Universiti Nottingham tahun lalu.

"Semua negara maju di seluruh dunia beri subsidi dalam jumlah yang besar untuk kesihatan, kecuali di Amerika Syarikat tetapi (Presiden Barack) Obama baru-baru ini membentangkan Rang Undang-undang Kesihatan.”

Jika dua barangan itu dikeluarkan, bil subsidi hanya berjumlah RM31.1 bilion dan daripada jumlah berkenaan, subsidi makanan yang secara langsung sampai kepada rakyat hanya bernilai RM3 bilion atau lebih kurang 2 peratus daripada bajet kerajaan persekutuan.

NONEKatanya, sebahagian besar subsidi RM23.7 bilion untuk bahan api dan tenaga yang dibayar pada 2010 disalurkan kepada subsidi gas yang kemudiannya diberikan kepada pengeluar tenaga bebas.

"Bagi infrastruktur, semua subsidi disalurkan kepada (konsensi lebuhraya) bukan kerana mereka memerlukannya tetapi kerana mereka menandatangani perjanjian (dengan kerajaan) yang bodoh. Ini bukan subsidi untuk rakyat,” katanya.

Perangkaan RM74 bilion yang dikeluarkan oleh PEMANDU seringkali digunakan oleh BN sebagai alsan bahawa pengurangan subsisidi petrol, gas asli, diesel dan barangan makanan yang lain adalah berpatutan kerana kerajaan menanggung bebanan yang berat.

Subsidi RM74 bilion: Kerajaan guna PEMANDU perdaya rakyat- pakar.

KUALA LUMPUR: Kerajaan Umno-BN memperdaya rakyat apabila Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) menyatakan kerajaan menanggung bil subsidi berjumlah RM74 bilion pada 2010.

Pakar ekonomi profesor pelawat Universiti Nottingham, Subramaniam Pillay berkata demikian ketika bercakap pada dialog belanjawan Selangor 2012 di Subang Jaya hari ini

Jelas Subramaniam, 54 peratus daripada bil itu adalah untuk pendidikan dan kesihatan yang sebenarnya adalah tanggungjawab kerajaan, sepertimana negara lain di dunia.

“Semua kerajaan di dunia beri subsidi untuk barangan berlainan untuk golongan rakyat yang berbeza. Tetapi bagi pendidikan dan kesihatan, yang dinamakan oleh pakar ekonomi sebagai ‘public goods’ dan ini adalah tanggungjawab kerajaan,” katanya seperti dilapor Malaysiakini.

“Semua negara maju di seluruh dunia beri subsidi dalam jumlah yang besar untuk kesihatan, kecuali di Amerika Syarikat tetapi (Presiden Barack) Obama baru-baru ini membentangkan Rang Undang-undang Kesihatan,” katanya lagi.

Sekiranya kerajaan tidak menampung subsidi dua barangan berkenaan, bil subsidi hanya RM31.1 bilion.

Dari jumlah tersebut, subsidi makanan yang secara langsung sampai kepada rakyat hanya bernilai RM3 bilion atau lebih kurang 2 peratus daripada bajet kerajaan persekutuan.

Tambahnya, sebahagian besar subsidi RM23.7 bilion untuk bahan api dan tenaga yang dibayar pada 2010 disalurkan kepada subsidi gas yang kemudian diberikan kepada pengeluar tenaga bebas.

“Bagi infrastruktur, semua subsidi disalurkan kepada (konsensi lebuhraya) bukan kerana mereka memerlukannya tetapi kerana mereka menandatangani perjanjian (dengan kerajaan) yang bodoh. Ini bukan subsidi untuk rakyat,” tegasnya.

Perangkaan RM74 bilion yang dikeluarkan oleh PEMANDU digunakan oleh BN sebagai alasan bahawa pengurangan subsisidi petrol, gas asli, diesel dan barangan makanan yang lain adalah berpatutan kerana kerajaan menanggung bebanan yang berat.

Sewa rumah PM, TPM RM18,000 sehari

KUALA LUMPUR, 28 Jun: Jika dibahagikan, secara mudahnya kos sewa bagi kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya lebih RM18,000 untuk sehari.

Kos baik pulih pula mencecah RM60,000 sebulan, bil elektrik RM5,704 sehari dan bil air RM1,092 sehari.

"Dari satu sudut, rakyat disuruh berjimat, agensi kerajaan disuruh berjimat, tiba-tiba untuk dua pemimpin negara ini, wang rakyat diguna sebanyak itu", kata Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang) pada sidang media di Parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu, Dr Siti Mariah Mahmood (PAS-Kota Raja) dan Anthony Loke (DAP-Rasah).

Beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS sebelum ini menanyakan kepada kerajaan berhubung jumlah pembiayaan kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri setiap tahun bermula tahun 2006 hingga 2010.

Dalam jawapan bertulis semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz menjelaskan kerajaan membelanjakan RM48,789,115.03 setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi kedua-dua pemimpin negara itu.

Dalam perincian jawapan yang diberikan itu, Nazri menjelaskan kos sewa untuk dua kediaman rasmi itu adalah berjumlah RM32,972,115.55, kos baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55 untuk satu tahun.

Untuk rekod, kedua-dua rumah kediaman rasmi itu adalah disewa oleh kerajaan daripada Perbadanan Putrajaya.

"Rumah bernilai berjuta-juta, kita tak tahu apa yang dibaik pulih setiap bulan," katanya lagi sambil mendakwa ia satu pemborosan melampau.

Tak rasa kesusahan rakyat

Anthony Loke dalam pada itu berkata, tidak hairanlah jika pemimpin negara ini memotong subsidi rakyat dengan menaikkan harga barangan seperti gula dan petrol.

Ia kerana, pemimpin negara tidak pernah merasai kesusahan rakyat kerana tenggelam dalam kehidupan mewah dan boros mereka.

"Saya tinggal dengan ibu bapa saya di rumah, maksimum bil elektrik saya RM150 sebulan. Bil setahun elektrik rumah rasmi PM dan TPM boleh bayar boleh bayar untuk 100 tahun bil elektrik saya.

"Kalau bil air, di Selangor subsidi 20 meter padu iaitu RM11, cukup untuk dua orang guna satu bulan.

"Kalau RM32,789 sebulan di kediaman rasmi PM dan TPM, bermakna ia diguna lebih kurang 5961 orang.

"Ini satu angka yang memeranjatkan," katanya.

Wang rakyat dibazirkan, perbadanan kaut untung

KUALA LUMPUR, 29 Jun: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) kesal dengan pembaziran yang berlaku di kediaman rasmi Perdana Menteri dan timbalannya yang bernilai lebih RM48.7 juta setahun.

“DPPWP hairan, kenapa sehingga ke hari ini kerajaan masih menyewa bangunan-bangunan pejabat termasuk kediaman rasmi pemimpin negara di Putrajaya daripada Perbadanan Putrajaya,” kata Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Tambahnya, sedangkan selama ini mereka mencanangkan seantero dunia bahawa Putrajaya adalah Projek Kerajaan Barisan Nasional yang menggunakan wang rakyat.

Malah, katanya urusan penyelenggaraan dan baik pulih bangunan-bangunan itu juga ditanggung oleh kerajaan bukannya Perbadanan Putrajaya.

Beliau berkata, perkara itu dijelaskan dalam jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz kepada soalan ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof pada persidangan Dewan Rakyat kelmarin bahawa kos baik pulih RM3,581,744.78 kediaman PM dan TPM termasuk dalam senarai liabiliti kerajaan.

Kos sewa sahaja mencecah RM2.7 juta sebulan, bil air RM32 ribu sebulan dan elektrik RM171 ribu sebulan.

“Betapa besarnya wang rakyat dibazirkan selepas ditipu dalam projek pembangunan mega Putrajaya. Yang mengaut untung adalah Perbadanan Putrajaya,” kata Riduan.

Justeru, katanya DPPP mendesak agar kerajaan memberikan penjelasan mengenai status hak milik sebenar bangunan-bangunan kerajaan di Putrajaya dan kenapa kerajaan enggan memilik negarakannya sebagai aset tetap.

Dalam erti kata lain, ujarnya Perbadanan Putrajaya mempunyai kuasa penuh untuk menentukan siapakah yang berhak menyewa bangunan milik mereka kelak.

Beliau menambah, jika berlaku pertukaran kerajaan, Perbadanan Putrajaya boleh melakukan sabotaj dengan menghalau atau menaikkan nilai sewaan sedangkan rakyat tahu, dana pembinaan Putrajaya datangnya daripada poket rakyat.

“Jadi, wajiblah kerajaan menjelaskan kuasa dan status sebenar Perbadanan Putrajaya dan memastikan dana rakyat tidak dibazirkan sesuka hati,” katanya lagi

Adalah memalukan, ujarnya apabila negara yang mempunyai wawasan yang besar tidak mampu memiliki bangunan pentadbirannya sendiri dan terpaksa menyewa kepada agensi lain.

BERHEMAH TINGGI ?

NOTA:

sila buat bandingan
antara gambar di atas dengan
gambar di bawah

mana yang lebih berhemah tinggi
kah kah kah


BERHEMAH?





BN TERUS BERJAYA JIKA AHLI BERHEMAH TINGGI
– berita hairan

Jenama Barisan Nasional (BN) akan terus berjaya pada masa depan jika setiap ahli berhemah tinggi, sentiasa berbudi dan mendampingi rakyat kerana ia terbukti sebagai produk yang masih laku, diterima dan disanjung, kata Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, selepas selepas Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12, BN memenangi sebahagian besar pilihan raya kecil dengan peningkatan majoriti, selain sekali lagi membentuk kerajaan negeri di Sarawak dengan majoriti melebihi dua pertiga walaupun menghadapi serangan bertubi-tubi pembangkang.

Beliau berkata, ia menunjukkan rakyat menaruh keyakinan dan pengharapan besar kepada BN dan berikutan itu tiada sebab ahli hilang keyakinan seolah-olah BN lemah atau bukan lagi jenama yang boleh dipasarkan.


BERHEMAH ATAU BERKEMAH











TIPU SULTAN DAN MELAYU KENA TIPU

MAKAM HARIMAU MYSORE


nota:
ini pun makan tipu
tapi ini makam Tipu Sultan (1950-1799)
raja Kerajaan Mysore
yang mati berjuang menentang British
di Mysore Indian

arwah ini bukan mati kena tipu
kah kah kah





SUBSIDI RM74 BILION : KERAJAAN TIPU RAKYAT, KATA PAKAR
– mkini

Kerajaan Persekutuan pimpinan BN telah “memperdayakan” rakyat apabila Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) menyatakan bahawa kerajaan menanggung bil subsidi berjumlah RM74 bilion pada 2010, kata seorang pakar ekonomi hari ini.

Bercakpa pada dialog belanjawan Selangor 2012 di Subang Jaya, profesor pelawat Universiti Nottingham, Subramaniam Pillay berkata 54 peratus daripada bil itu adalah untuk pendidikan dan kesihatan yang sebenarnya adalah tanggungjawab kerajaan.

"Semua kerajaan di dunia beri subsidi untuk barangan berlainan untuk golongan rakyat yang berbeza. Tetapi bagi pendidikan dan kesihatan, yang dinamakan oleh pakar ekonomi sebaragai 'public goods' dan ini adalah tanggungjawab kerajaan,” kata Subramaniam yang bersara daripada jawatan Ketua Sekolah Perniagaan Universiti Nottingham tahun lalu.

"Semua negara maju di seluruh dunia beri subsidi dalam jumlah yang besar untuk kesihatan, kecuali di Amerika Syarikat tetapi (Presiden Barack) Obama baru-baru ini membentangkan Rang Undang-undang Kesihatan.”

Jika dua barangan itu dikeluarkan, bil subsidi hanya berjumlah RM31.1 bilion dan daripada jumlah berkenaan, subsidi makanan yang secara langsung sampai kepada rakyat hanya bernilai RM3 bilion atau lebih kurang 2 peratus daripada bajet kerajaan persekutuan.

Katanya, sebahagian besar subsidi RM23.7 bilion untuk bahan api dan tenaga yang dibayar pada 2010 disalurkan kepada subsidi gas yang kemudiannya diberikan kepada pengeluar tenaga bebas.

"Bagi infrastruktur, semua subsidi disalurkan kepada (konsensi lebuhraya) bukan kerana mereka memerlukannya tetapi kerana mereka menandatangani perjanjian (dengan kerajaan) yang bodoh. Ini bukan subsidi untuk rakyat,” katanya.

Perangkaan RM74 bilion yang dikeluarkan oleh PEMANDU seringkali digunakan oleh BN sebagai alsan bahawa pengurangan subsisidi petrol, gas asli, diesel dan barangan makanan yang lain adalah berpatutan kerana kerajaan menanggung bebanan yang berat.

GEROMBOLAN INI SEDANG SAUK KIRI SAUK KANAN…. kah kah kah..

KERJA HANYA MENIPU SAHAJA… kah kah kah..

SEBELUM MENIPU… BODOH DAN BANGANG KAN ORANG RAMAI DULU…. kah kah kah..

..YANG JADI MANGSA ORANG MELAYU…. kah kah kah..

nota:
tanya mak cik felda
kalau beras tak ada ada
boleh rebus ketuanan melayu atau tidak

kalau duit anak nak sekolah tak ada
boleh jual ketuanan melayu atau tidak
kah kah kah


NOTA:
orang melayu ini
pagi pagi ditipu majikan
tengah hari di tipu utusan
petang petang ditipu barisan
malam malam ditipu gerombolan

hidup dengan harapan
mati menunggu janji
kah kah kah



TAK ADA KELAS PUNYA MALAON

ANAK BERANAK KAMI MAKAN FREE






nota:
ini belum masuk kira
berapa banyak belanja
untuk anak nak berancuk
kah kah kah






RM17 JUTA DIBELANJA UNTUK LAWATAN PM DAN ISTERI
- mkini

Kerajaan membelanjakan sebanyak RM17 juta bagi membiayai lawatan rasmi perdana menteri dan isteri antara tahun 2008 dan pertengahan 2011.

Jawapan bertulis kepada ahli parlimen Batu, Tian Chua turut menyatakan bahawa RM8 juta telah dibelanjakan untuk lawatan rasmi timbalan perdana menteri dan isteri dalam tempoh yang sama.

Berdasarkan data setakat ini, kos lawatan perdana menteri dan isteri telah meningkat daripada RM1.74 juta pada 2008 kepada RM5.4 juta pada 2010.

Bagi separuh tahun pertama 2011, perbelanjaannya telah melebihi jumlah bagi tahun 2010.

Sebaliknya, kos bagi lawatan rasmi timbalan perdana menteri dan isteri telah berkurangan dari RM2.75 juta pada 2008 kepada RM1.39 juta pada 2010.

Namun, dalam separuh tahun pertama 2011, kosnya telah berganda daripada tahun 2010.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri sepanjang tahun 2008 manakala Datuk Seri Najib Tun Razak pula merupakan timbalannya. Najib menggantikan Abdullah pada 9 April 2009.


KOS LAWATAN NAJIB , ROSMAH RM17 JUTA – harakah daily

Perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dari 2008 hingga 2011 berjumlah RM17,118,650.58.

Perkara itu dimaklumkan kerajaan dalam jawapan bertulis terhadap soalan Tian Chua (PKR-Batu).

Tian Chua dalam soalannya menanyakan Perdana Menteri berapakah jumlah perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri dan isteri serta Timbalan Perdana Menteri dan isteri mengikut tarikh, lokasi dan tujuan dari tahun 2008 hingga 2011.

Beliau juga mahu Dewan Rakyat diberitahu berapakah jumlah perbelanjaan mengurus kepada isteri perdana menteri bagi tempoh sama.

Dalam jawapannya, Najib dan Rosmah membelanjakan RM1,739,332.85 pada tahun 2008, RM4,811,837.48 (2009), RM5,140,307.99 (2010) dan RM5,427,172.26 untuk tempoh sehingga Jun 2011.

Tiada perbelanjaan khusus untuk isteri PM.

nota:
lihat dan baca sendiri angka-angka ini
lihat dan baca sendiri untuk fahami
lihat dan baca sendiri duit siapa ini

lihat dan sedarilah

MEMANG PATUT RAKYAT MARAH

BURUNG INI PUN SOKONG BERSIH




SEWA RUMAH PM, TPM RM18,000 SEHARI – harakah daily

KUALA LUMPUR, 28 Jun: Jika dibahagikan, secara mudahnya kos sewa bagi kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya lebih RM18,000 untuk sehari.

Kos baik pulih pula mencecah RM60,000 sebulan, bil elektrik RM5,704 sehari dan bil air RM1,092 sehari.

"Dari satu sudut, rakyat disuruh berjimat, agensi kerajaan disuruh berjimat, tiba-tiba untuk dua pemimpin negara ini, wang rakyat diguna sebanyak itu", kata Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang) pada sidang media di Parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu, Dr Siti Mariah Mahmood (PAS-Kota Raja) dan Anthony Loke (DAP-Rasah).

Beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS sebelum ini menanyakan kepada kerajaan berhubung jumlah pembiayaan kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri setiap tahun bermula tahun 2006 hingga 2010.

Dalam jawapan bertulis semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz menjelaskan kerajaan membelanjakan RM48,789,115.03 setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi kedua-dua pemimpin negara itu.

NOTA:
soalan nya kenapa rumah kediaman resmi kena sewa?

ini rakyat tak faham
bukankah ini ibu negara malaysia
bukankah ini rumah resmi kerajaan
kenapa kena sewa?

bukan kah duit petronas yang mendirikan putrajaya?

betul memang tepat duit petronas telah digunakan
tapi hanya digunakan untuk mendirikan inu negara kitra ini
syarikat swasta am,bil duit petronas
kemudian dirikan bangunan
kemudian sewa kan kebalai pada kerajaan

inilah penipuan namanya
tetapi orang ramai tidak sedar tentang ini

Isnin, 27 Jun 2011

Sudah joli RM1.4 bilion, nak lagi RM2 bilion?

Menurut laporan Business Times Singapura yang disiarkan pada 16 Jun 2011, CIMB Bank secara rasmi mengambil alih Asia Petroleum Hub Sdn Bhd, yang mempunyai hubungan rapat dengan UMNO. Ini kerana syarikat ini telah menghabiskan pinjaman RM1.4 bilion dari CIMB, namun gagal menyempurnakan projek Asia Petroleum Hub, malah merancang untuk mengumpul RM2.0 bilion lagi untuk mengisi lubang hitam perbelanjaan.

Asia Petroleum Hub ialah satu projek mega yang mengambil tempat di Wilayah Pembangunan Iskandar, selatan Johor (berdekatan dengan Tanjung Pelepas).

Mengikut rancangan asal, projek bernilai RM1.4 bilion ini memiliki kemudahan pelabuhan pelbagai jenis - mampu mengendalikan kapal pelbagai skala, dengan bilangan 3,000 kapal setahun, dan 30 juta tan produk petroleum.

Dalam satu kenyataan pada Julai 2007 oleh Asia Petroleum Hub Sdn Bhd, projek ini pada asalnya dijangka siap pada tahun 2009. Namun demikian, penyempurnaan projek berkenaan belum mencecah 65% sehingga hari ini, dan RM1.4 bilion telah habis digunakan.

Kos pembangunan Asia Petroleum Hub secara keseluruhannya bergantung kepada kemudahan yang ditawarkan CIMB. Business Times memetik sumber dalaman bahawa CIMB menawarkan bridge loan selama tiga tahun, bernilai RM1.4 bilion kepada Asia Petroleum Hub Sdn Bhd pada tahun 2006.

Lebihan kos sekurang-kurangnya RM2 bilion

Sebagaimana yang diketahui, Asia Petroleum Hub Sdn Bhd telah mengeluarkan RM840 juta pada tahun 2009 untuk membayar kos perbelanjaan projek tersebut. Tetapi, kos projek tersebut terus melonjak, mengakibatkan kosnya melebihi anggaran RM1.4 bilion sebelumnya.

Menurut sumber, sehingga penghujung tahun 2010, tunggakan perbelanjaan modal (accumulate capital expenditure) termasuk faedah pinjaman telah melebihi RM1.4 bilion, namun projeknya hanya siap sehingga 64%.

Oleh sebab modal yang dikumpulkan gagal untuk menampung perbelanjaan, maka Asia Petroleum Hub Sdn Bhd merancang untuk mencari pelabur agar RM2.0 bilion disuntik lagi untuk mengisi "lubang hitam" yang tidak berpenghujung. Dengan kata lain, projek yang pada asalnya dianggarkan RM1.4 bilion kini telah mengalami lebihan kos sekurang-kurangnya 142% (atau bersamaan RM2.0 bilion)!

Pada dasarnya, adalah sesuatu yang lumrah apabila berlaku lebihan kos dalam projek pembangunan kerajaan, terutamanya GLCs atau mereka yang merentir (rent-seeking) kerana hubungan yang rapat dengan UMNO atau BN - adalah "pakar" dalam hal "lebihan kos".

Terlalu besar untuk gagal

Di bawah kerangka merentir ini, "kos yang tinggi" ini biasanya diselindungi dengan pelbagai projek pembangunan, disalurkan ke dalam poket parti politik, institusi, korporat dan individu tertentu, melalui pelbagai cara. Ia adalah hasil daripada politik naungan (Political Patronage) yang diamalkan kerajaan UMNO-BN - menggunakan kerajaan atau institusi kewangan yang dikuasai kerajaan sebagai tiangnya untuk menyokong kepentingan ekonomi kroni.

Disebabkan sokongan kerajaan di sebalik tabir, maka perentir (rent-seeker) ini bersikap untuk membazir sewenang-wenangnya. Terlalu besar untuk gagal (Too big to fail) - kerana mereka percaya bahawa kerajaan akan menghulurkan tangan agar projek itu diselamatkan pada akhirnya. Dan sikap inilah yang menyebabkan kegagalan banyak projek mega pada akhirnya.

Projek Asia Petroleum Hub adalah permainan rent-seeking yang tebal dengan politik naungan, berlegar-legar di keliling mereka yang mempunyai hubungan rapat dengan UMNO.

Rent-Seeking dan politik naungan

Pemilik projek ini, iaitu Asia Petroleum Hub Sdn Bhd pada asalnya adalah syarikat yang dimiliki KIC Oil & Gas Group of Companies (KIC) dan Trek Perintis Sdn Bhd (yang dikawal UMNO). KIC memegang 90% saham, dan 10% selebihnya dipegang Trek Perintis.

KIC adalah terminal service provider di Malaysia, diasaskan oleh Abdul Rashid Mohd Isa Al-Qadiry dan Faidzan Hassan Al-Qadiry, yang kini merupakan pemegang saham terbesar.

Trek Perintis pula adalah syarikat proksi UMNO yang dikuasai Abdul Azim Zabidi, Bendahari UMNO ketika zaman Abdullah Ahmad Badawi menerajui UMNO. Azim dilantik pada zaman Abdullah untuk mengurus harta di bawah UMNO.

Abdullah Ahmad Badawi menjadi Penaung Amanah Al-Wariseen, tabung amanah yang digerakkan Kumpulan KIC. Pada masa yang sama, Reezal Merican Naina Merican, Ketua Penerangan Pemuda UMNO, juga bekas Setiausaha Politik Abdullah, adalah nama yang muncul dalam lembaga pengarah tabung amanah tersebut.

Rombakan struktur saham

Namun, menurut laporan New Straits Times pada 14 September 2007, selepas satu rombakan struktur saham, pegangan saham KIC dalam Asia Petroleum Hub Sdn Bhd berkurang dari 90% kepada 40%, dan saham pegangan Trek Perintis telah bertambah dari 10% kepada 20%.

Pada masa yang sama, dua syarikat iaitu Seaport Terminal Sdn Bhd dan Teori Selatan Sdn Bhd bangkit untuk menjadi pemegang saham Asia Petroleum Hub, masing-masing memegang 35% dan 5% saham. Seaport Terminal Sdn Bhd dimiliki Syed Mokhtar Al-Bukhary (gambar kiri), usahawan terkenal yang sering dikaitkan dengan UMNO, sementara Teori Selatan pula adalah sebuah syarikat persendirian yang dikawal oleh Tunku Ibrahim Ismail (Sultan Johor sekarang) yang pada ketika itu Tunku Mahkota.

Pendek kata, Kumpulan KIC telah mengagihkan 50% saham pegangannya dalam Asia Petroleum Hub Sdn Bhd kepada istana Johor, UMNO dan Syed Mokhtar yang berhubungan rapat dengan UMNO.

Hubungan kontaktor dengan UMNO

Di samping itu, maklumat menunjukkan bahawa kontraktor yang menerima projek ini tidak kurang datang dari mereka yang berhubungan rapat dengan UMNO. Senarai kontraktor seperti berikut, ZAQ Construction Sdn Bhd, Mott MacDonald Sdn Bhd, Nam Fatt Corporation Bhd, Kencana Petroleum Bhd, Muhibbah Engineering Bhd dan Qi-PMC Sdn Bhd.

Asia Petroleum Hub Sdn Bhd adalah kontraktor utama projek ini, dan ZAQ Construction Sdn Bhd adalah Managing Contractor, bertanggungjawab untuk melantik dan mengagihkan projek kepada sub-kontraktor. Bos dan Pengarah ZAQ Construction ialah Zainal Rafique, adik beradik kepada Zamani Rafique, iaitu seorang lagi Pengarah.

Seorang lagi adik-beradik mereka, Zulkifly Rafique adalah pengasas firma guaman Zul Rafique & Partners - antara orang rapat Perdana Menteri Najib Razak. Najib merombak semula harta parti dan memasukkannya di bawah Temasek Padu, dan melantik Zulkifly untuk menjaga syarikat ini.

Qi-PMC Sdn Bhd dan ZAQ Construction mempunyai struktur pegangan saham yang sama, dan Zamani sebagai Pengarah ZAQ Construction, juga salah seorang pengarah Qi-PMC. Apa yang menarik, Zulhasnan Rafique, Menteri Wilayah Persekutuan ketika zaman Abdullah menyandang jawatan PM, adalah adik beradik Zulkifly. Zulhasnan juga dilihat sebagai orang rapat Abdullah Ahmad Badawi (gambar kanan).

Nam Fatt Corporation Bhd, Kencana Petroleum Bhd dan Muhibbah Engineering Bhd adalah sub-kontraktor dalam projek ini. Antaranya, Kencana Petroleum adalah syarikat tersenarai yang dimiliki Mokhzani Mahathir, anak kepada mantan PM Mahathir Mohamad.

Sub-kontraktor menjadi mangsa

Jika dilihat kepada perkembangan akhir projek Asia Petroleum Hub, tidak kurang sub-kontaktor yang menjadi mangsa kepada skandal kewangan projek ini. Antaranya, Muhibbah Engineering Bhd memaklumkan kepada Reuters baru-baru ini, bahawa hutang setinggi RM370.8 juta masih belum dibayar kepada syarikatnya, sehingga akhir tahun 2010.

Selain itu, Nam Fatt Corporation Bhd juga menyaman ZAQ Construction melalui tribunal dan menuntut agar ZAQ membayar hutangnya. Sebagaimana yang diketahui, ZAQ memberi dua kontrak kepada Nam Fatt Corporation Bhd, yang jumlahnya bernilai RM550.3 juta. Menurut kenyataan Nam Fatt Corp. Bhd, ZAQ belum menjelaskan hutang sejumlah kira-kira RM39 juta sehingga akhir tahun 2010, dan Nam Fatt menuntut pampasan RM65.86 juta daripada ZAQ Construction.

RM1.4 bilion hilang entah ke mana?

Menurut jumlah hutang yang didakwa dua sub-kontraktor di atas, projek Asia Petroleum Hub ini sekurang-kurangnya memikul hutang RM400 juta (tidak termasuk pampasan kerugian kontaktor). Mengapa satu projek yang mendapat pinjaman RM1.4 bilion dari CIMB gagal menjelaskan hutang RM400 juta?

Kini, adalah menjadi satu tanda soal, sama ada RM1.4 bilion yang pada asalnya digunakan untuk menampung kos pembinaan - dihabiskan kerana lonjakan kos, atau disalurkan ke dalam poket rent-seeker?

Apa yang pasti, projek yang belum diselesaikan (dijangka hanya selesai 64%) ini memerlukan lebih banyak dana untuk diteruskan. Menurut laporan media, pelaburan RM2.0 bilion diperlukan lagi untuk memenuhi keperluan kos pembinaan. Namun demikian, persoalan pokoknya, adakah RM2.0 bilion ini mampu menutup lubang hitam yang tiada penghujungnya?

*Neo Chee Hua ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting dari teks asal yang disiarkan pada 21 Jun 2011.

Aduhai PM..mana dia RM4billion yang diumumkan kat Amerika tempohari.. tak turun mai lagi nie..??

PM Bisu Pandai Melalak...

Najib Razak hari ini mencabar Pakatan Rakyat supaya berdepan dengan Barisan Nasional (BN) sebagai “anak jantan” dan bukan turun di jalan untuk mengadakan Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.
Gua cabar Najib Razak supaya menjelaskan kepada RAKYAT... kemana menghilangnya Saham Bumiputera sebanyak RM50 Billion sejak ianya dilaksanakan. Dah di desak dalam Parlimen... tetapi masih senyap hingga sekarang... apakah Malaysia mempunyai PM yang BISU...????

Wooiittt... Najib Razak ada berani kaaaa...???? Lu nak jantan ka... atau anak betina... ada tulur ka tarak...???

Hanya pandai berkokok jer... mamat nih... ini yang dikatakan PM Malaysia.... hahaha... kena kencing dengan penulis teks ucapan pun masih tak sedar diri... siapa kata PM Malaysia nih cerdik...???? Nak panggil jantan... jauh sekali laaaaa.... tulur sudah lama yeeeeeleeeeekkkk... baca bawah nih...;

http://3.bp.blogspot.com/_BEI1YO43Lqg/TDL6JpXcmeI/AAAAAAAAA70/4f3N3CCrFPw/s320/1704_MotImage.jpg
Pasal terlalu banyak dok 'tembak' (bohong) dekat rakyat, sampai apa yang dia bercakap pun, dia sendiri tak tau ekoq kepala.

"4 billion ringgit invesment plan by Motorola for it's plant in Penang". The announcement made by Najib Razak on 19 may in New York. A day before that, Koh Tsu Koon said "Extraodinary Invesment for Penang".

Nak buka kilang, bukan senang macam nak berniaga 'cucuq kodok'. Dia kena melalui proses yang macam-macam. Kilang tu pulak di Penang, jadi kalau dah sampai 4 billion punya pelaburan nak masuk Penang, tak kan lah Guan Eng selaku Ketua Menteri, selaku Chairman PDC yang menguruskan perkara berkenaan dengan kilang-kilang yang ada di-sini dok 'tidoq' dan tak tau apa-apa kot?!

Sikit punya banyak kaa... pelabur-pelabur dari Amerika dan lain-lain negara yang datang buka kilang di-sini sampai boleh tertubuhnya FREPENCA (persatuan pelabur-pelabur/kilang-kilang di-Penang). Depa ni pun tak tau apa-apa. Jadi bila depa dengaq kata yang Motorola nak bawa masuk sampai 4 billion punya 'invesment', depa pun nak tau juga laa... sebab depa pun tak dengaq apa-apa. Sepatutnya FREPENCA ni yang akan dapat tau dulu.

Jadi wakil kilang-kilang yang dok ada dalam persatuan ni pun pakat-pakat laa.. talipon Guan Eng nak bertanyakan tentang pelaburan 4 billion tu. Sikit punya malu kaa.. sebab Guan Eng jawab dia tak tau. Cuma wakil-wakil ni tak sampai hati nak kata dekat Guan Eng "hang jadi Ketua Menteri macam mana? Sampai apa pun hang tak tau?!"

Bila Guan Eng tanya balik dekat M.I.D.A (sebuah agensi yang menguruskan pelabur-pelabur yang nak buka kilang di-Malaysia) untuk dapatkan kepastian dan nak bantu apa yang patut... maklumlah nak buka kilang harga 4 billion, Guan Eng mesti dan kenalah tau..., tapi M.I.D.A pula dengan tiba-tiba sudah tak boleh bercakap, tiba-tiba saja jadi bisu, diam... tak tau nak jawab apa.

Nak jawab apa benda, kalau dah benda tu tak betul.

Najib tak malu kaa.. cakap benda yang tak betul, di Amerika pula tu... HQ pada segala kilang-kilang besar di-sini.

Najib... Najib... ini mesti kes pegawai M.I.D.A yang 'tidoq' atau pun kawan yang tulis ucapan tu yang 'nga-nga'.

Koh Tsu Koon pula bekas Ketua Menteri, bekas Chairman PDC dekat 20 tahun, connection mesti laa kuat. Bila FREPENCA tak dapat jawapan dari Guan Eng, depa pun talipon pula Koh Tsu Koon tanya pasal Motorola nak melabur sampai 4 billion ni...

Rupa-rupanya... 4 billion itu adalah pelaburan sepanjang 30 tahun Motorola buka kilang di-sini. Bukanlah Motorola nak bawa masuk 4 billion punya pelaburan...!!!!

Mangkuk hayun betoii... dia sendiri tak tau apa yang dia cakap!!!!
Masih nak anggap PM Malaysia nih cerdik ke.... hahaha... hanya olang boloh jer... yang masih nak sokong beEnd nih... kah...kah...kah...