Rabu, 3 Februari 2010

Munawar:
Kenapa Mahkamah Malaysia takut?



Saya mahu mereka sedar ketidakadilan akan berterusan selagi mereka terus menafikan perbicaraan yang adil di mahkamah terhadap saya.

Perasaan tidak bersalah membuat saya tekun dan tabah untuk terus menuntut keadilan, kerana ia merupakan hak asasi manusia paling asas yang termaktub dalam Perlembangan Malaysia.


Pengalaman pahit getir saya di bawah sistem kehakiman Malaysia”
Oleh Munawar A Anees, Wall Street Journal

ARIZONA: Hampir 12 tahun lalu, saya terdampar di hospital tempatan sebagai seorang tahanan yang yakin berpihak kepada yang benar.

Kehilangan kebebasan yang saya alami hanyalah kerana hubungan profesional dan peribadi saya dengan Anwar Ibrahim, yang pada ketika itu Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia.

Kami difitnah dalam satu kes yang direka cipta bahawa kami melakukan perbuatan liwat secara sukarela.

Pemenjaraan politik sebegini, apabila didorong oleh motif yang jahat, membawa kesan sengsara ekoran dinafikan hak-hak seorang mangsa. Ia bertindak seperti pedang dua mata. Ketika bebebasan seseorang direntap oleh penzalim maka ia membuat seseorang itu sedar bahawa dia berada dalam keadaan lemas dan gelap gelita akibat di penjara di bawah tanah.

Maka kesedihan mula menyelubungi diri apabila seseorang itu sedar bahawa kedua-dua badan dan juga pemikiran menjadi mangsa kepada tindakan kezaliman.

Itulah yang membezakan pemenjaraan ekoran dari perbuatan jenayah yang sebenar dengan perbuatan mereka yang mendakwa dan menganiaya orang-orang lain yang tidak bersalah. Kesengsaraan yang dialami tidak pernah padam.

Tahanan ke atas saya oleh Polis Cawangan Khas Malaysia mengajar saya bagaimana kita dapat rasai derita ekoran dipaksa berpisah daripada isteri dan anak-anak.

Bagaimana saya dapat rasai apabila diperiksa dan dirampas, dilarang membuat panggilan telefon, digari, ditutup mata, dibogelkan, dibawa dalam sangkar binatang, dicukur botak, disoal siasat tanpa henti, dimalukan, dimasukkan dadah, dilarang dari tidur, dan diseksa secara fizikal.

Saya dapat rasai bagaimana diugut, digertak, dipermainkan oleh peguam-peguam polis, diseksa untuk membuat pengakuan palsu, terpaksa dimasukkan ke dalam hospital kerana sakit jantung akibat didera, dan dilayan sebagai pesakit mental dengan tanda-tanda simdrom Stockholm.

Cukup untuk menyambung hidup dengan diet berupa beras hancur dan ayam bersama 12 kali ambil ubat-ubatan dalam sehari, menghabiskan masa hampir 126 hari digari 24 jam pada katil saya, di bawah perhatian warden-warden penjara.

Insiden-insiden yang begitu tragis ini telah menghancurkan saya dan keluarga saya. Mala petaka yang menimpa dari segi kewangan, psikologi, kesan sosial masih terngiang-ngiang ditelinga walaupun setelah satu dekad peristiwa dahsyat itu berlaku.

Tiada ulasan: