Sabtu, 8 September 2012

Simpati nasib peneroka FELDA

Pengakuan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan bahawa 800 unit saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) yang diagihkan kepada peneroka semasa penyenaraian dulu, adalah hutang dan bukannya ‘durian runtuh’ amat dikesali.

Walaupun saya bukan peneroka tetapi abang dan kakak serta ramai saudara mara merupakan peneroka FELDA. Buat kesekian kalinya, para peneroka ditindas, ditipu dan dipermain-mainkan. Mentang-mentanglah sebahagian besar peneroka berasal daripada kehidupan yang susah dan tidak berpendidikan, maka mereka sewenang-wenangnya dipergunakan.

Ketika tahun-tahun 80-an – 90-an, saya biasa mendengar akan kedhaifan hidup para peneroka. Hasil pendapatan daripada ladang mereka dipotong oleh pihak pengurusan sehingga kadangkala bakinya tidak mampu menanggung keperluan harian. Ada yang terpaksa bekerja tambahan di kilang-kilang berhampiran demi menambah pendapatan.

Alasan kepada pemotongan berbagai-bagai, termasuklah membayar balik segala kos yang dikeluarkan oleh FELDA semasa mewujudkan kawasan atau ladang tersebut. Selepas lebih 20 tahun berhempas pulas melalui segala macam kesusahan, karenah dan perubahan landskap politik, kehidupan warga FELDA semakin baik dan mendapat perhatian. Namun, mentaliti kebanyakan warga FELDA masih dikawal oleh Umno-BN.

Namun, insiden FGVH sewajarnya membuka mata warga FELDA terutamanya generasi lama yang masih lagi berfikiran seperti katak di bawah tempurung. Ibarat ‘menang sorak kampung tergadai’, durian runtuh yang diperoleh sebenarnya hutang yang paksakan ke atas mereka oleh Umno-BN. Sementara tanah mereka kini bukan lagi milik mutlak selama 99 tahun selepas penyenaraian di bursa saham.

Apalagi yang boleh saya katakan selain bersimpati kepada mereka. Cuma, saya menyeru kepada warga mudanya yang ada kesedaran dan berpendidikan, gunakanlah segala usaha yang ada demi menyedarkan warga FELDA keseluruhannya supaya meninggalkan Umno-BN demi meyelamatkan tanah air sendiri. Hakikatnya, Umno-BN lah yang mengkhianati bangsanya sendiri.

Tiada ulasan: