Ahad, 18 Mac 2012

10 kesilapan Mahathir Mohamad Komentar

Komentar
Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah mengkritik kesemua perdana menteri Malaysia dari Allahyarham Tunku Abdul Rahman sehinggalah Najib Razak, kecuali dirinya sendiri.Mahathir juga telah mengkritik pemimpin dunia yang lain termasuk PM Britain, Tony Blair dan sudah tentu George W Bush, presiden Amerika Syarikat yang ke-43

Setakat ini tiada yang berani bersuara terhadapnya.Ini tidaklah menghairankan memandangkan hanya seorang dua daripada PM- PM ini masih hidup termasuk Najib sendiri. Bagi pemimpin antarabangsa, sebahagian besar daripada mereka tidak mahu mempedulikan Mahathir, dan ini hanya menambah kemarahannya, tetapi tiadaapa yang boleh dia lakukan terhadap mereka. Walau bagaimanapun, dia boleh menjadikan hidup penggantinya sukardan dia telah berjaya melakukan ini.

Setelah Mahathir bersara pada tahun 2003, selepas 22 tahun menjadi PM, ada yang mula bercakap tentang legasinya yang 'hebat' dan dia dikenali pula sebagai Bapa Pemodenan Malaysia. Kira-kira 9 tahun selepas dia bersara, kepincangandalam perancangan dan dasar ekonomi, sosial dan politik mula mendatangkan malapetaka besar pada negara lebih teruk daripada tsunami 2006 yang melanda sebahagian besar Asia Selatan.

Pada usia 86 tahun, Mahathir kini dihina oleh kebanyakan rakyat Malaysia, dan dipersalahkan kerana rasuah besar-besaran yang boleh membankrapkan negara jika tiada tindakan pemulihan ekonomi yang diambil, dan untuk jurang antara kaum yang begitu ketara di kalangan pelbagai kumpulan etnik di negara ini.

DEB

Lihat sahaja Dasar Ekonomi Baru, yang merupakan idea pembuat dasar pada tahun 1960-an yang telah disalahgunakannya secara maksimum. Penyalahgunaan ini sahaja cukup untuk memastikan bahawa dia akan kekal sebagai ‘Penjahat terulung di Malaysia’ dan bukannya sebagai tokoh terbilang sepertimana yang difikirannya.

Bagi rakan-rakan yang masih mengingatitujuan utama NEP termasuk bekas Menteri Kewangan TengkuRazaleighHamzah, dia berkata pada minggu lepas bahawa DEB tidak pernah bertujuan untuk mencipta atau digunakan untuk melahirkan golongan kelas kapitalis Melayu, tetapi untuk menangani kemiskinan dan meningkatkan tahap penyertaan Melayu ke dalam ekonomi.Ia tidak pernah bertujuan untuk seperti yang berlaku sekarang disalahgunakan oleh kerajaan hari ini untuk memilih kumpulan usahawan Melayu yang mereka mahu, memberikan mereka projek kerajaan yang mendapat diskaun hebat dan kemudian mengharapkan mereka untuk maju dan mewujudkan peluang ekonomi yang banyakbagi membantu meningkatkan keupayaanekonomi masyarakat.

Ini adalah kesilapan Mahathir yang pertama dan utama. Tetapi adakah ia benar-benar satu kesilapan? Mereka yang ragu-ragu dan para pengkritik menyatakan kekayaan yang diperolehinya untuk kroni dan proksi melalui skim menjanawang berselindung di sebalik DEB, dan penswastaan aset kerajaan yang menguntungkan usahawan Melayu yang dipilih, seperti bekas pengerusi MASTajudinRamli. Tidak mampu untuk menguruskan‘kejayaansegera ' atau tekanan perniagaan berisiko tinggi, ramai yang terjebak dalam hutang semasa krisis kewangan Asia pada tahun 1998.Tajudin dan juga rakannya seperti HalimSaad telah menjadiorang yang terbuangberbanding zaman kegemilangan mereka.Merekakerugiansejumlah besar wang dan memerlukan jaminan kerajaan bagi jumlah yang banyak pula.

Untuk kronisahaja tapi yanglaintiada

Kesilapan kedua Mahathir adalah kebodohannya.sebahagian besar kekayaan negara berada dalam tangan beberapa orang yang tertentu sahaja di Malaysia. Kali ini iatermasuk jutawan bukan Melayu seperti Vincent Tan, Robert Kuok dan Ananda Krishnan. Tan baru sahaja mengumumkan persaraannya. Kuok kerana tidak berpuas hati dengan hubungankaum yang parah di negara ini telah memilih untuk tinggal di Hong Kong, manakala Ananda dikehendaki oleh pihak berkuasa India kerana didakwa telah merasuah pemberi lesen telekom untuk membeli Aircel.

Pengumpulan kekayaan dalam tangan beberapa individu pasti meninggalkan orang Melayu dan rakyat Malaysia yang biasa dengan hanya sedikit untuk berkongsi bersama.Inilah yang menjadi pertikaian panas kerana melibatkan ketidakadilan sosial dan ekonomi. Bukan sahaja tiada wang yang mencukupi untuk biasiswa, pendidikan, kesihatan, pekerjaan dan kebajikan bagi semua, orang Melayu yang telah berulang kali diberitahu oleh pihak UMNO pimpinan Mahathir bahawa mereka akan mendapat keutamaan, telah hilang mata pencarian.

Melayu kini membentuk 96% daripada golongan 40% termiskin dengan pendapatan terendah dalam negara.Bagi orang bukan Melayu, sudah tentu mereka lebih teruk merasakan kesannya.Ramai yang telah dipaksa untuk ke luar negara untuk bekerja dan belajar.Sememangnya peluang pendidikan dan pekerjaan amat sedikit bagi orang bukan Melayu di negara ini.Sekali lagi, kumpulan yang paling mendapat manfaat adalah golongan elit dalam parti Umno, keluarga dan kroni-kroni mereka. Jadi Mahathir - walaupun dengan pujian melambung bagi dirinya sendiri sebenarnya buta. Wang jauh lebih penting padanya walaupun sukar untuk dia akui.

Mempercayai orang yang salah

Kesilapan ketiga Mahathir adalah memilih orang yang salah bagi kerja-kerja yang salah.Beliau juga mempercayai orang yang salah.Semua jutawan Melayu yang beliau dipilih tidak mempunyai kepandaian perniagaan sebenar tetapi hanyalah pembantu yang dipercayai bekasMenteri Kewangan DaimZainuddin.Itulah mengapa orang seperti Tajuddin, Halim, Rashid Husein RHB Bank, Mohd Noor Mutalib dan Abdul RahmanMaidin (MRCB)berakhir dengan kegagalan.Ada diantara mereka telah diseret ke mahkamah untuk menyelesaikan hutang.

Hanya Daim Zainudin yang kekal kaya. Ramai daripada anak didiknya berakhir dengan hutang bank yang menimbun danpelbagai perniagaan yang bertujuan untuk dipindahkan ke dalam Umno Baru.Entah bagaimana, legenda Umno ini berjaya menyelamatkan dirinya sendiri sahaja.Ini jelas mengecewakan Mahathir.Pada mulanya dia mahu 'menipu' rakyat,tetapiakhirnya dia sendiri yang tertipu!

Membiasakan budaya berhutang bagi Malaysia

Mahathir tidak menjangka bahawa hutang negara semakin tinggi seperti hari ini, ianya telah meningkat kepada lebih RM450 bilion.Walaupun beberapa kali 'mengemis' ke Singapura dan Brunei, dia telah ditolak dengan baik. Akhirnya, dia meminjam dari luar negara dengan mengeluarkan bon dan 'mencuri' setiap sen dari Petronas dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan yang lain untuk membiayai projek-projek mega. Sepanjang pemerintahannya selama 22 tahun, Mahathir tidak pernah menyimpan walaupun sedikit wang untuk Malaysia untuk kecemasan.Dan ini adalah kesilapan keempatnya.

Kurang memahami prinsip ekonomi

Mahathir hanya seorang doktor biasa; pengamal umum yang tiada kepakaran khusus. Pemahamannya tentang ekonomi lebih kurang sahaja sepertimana rakyat Malaysiayang lain. Ideanya dalam meningkatkan ekuiti orang Melayu begitu mudah –dengan menggunakan GLC.Wawasan Mahathir dalam menjalankan perniagaan adalah melalui kawalan saham dalam sebanyak syarikat yang mungkin tanpa mempertimbangkan kemungkinan kerugian wang.Dukacitanya,, perniagaan di alam realitijuga melibatkan kerugian, bukan hanya keuntungan.

Dasar ekonomi Mahathir tiada asas yang kukuh dan tidak pernah diuji di mana-mana negara sebelum ini.Ia berdasarkan pendapat dan pandangannya sahaja.Jika ini terbukti baik atau berkesan, banyak negara akan segeramelaksanakan idea ini berabad yang lalu. Sistem ekonomi kapitalis dan juga komunis juga menghadapi keruntuhan ekonomi dan iaadalah sesuatu yang biasa pada hari ini, kerana ia adalah sebahagian daripada kitaran turun naik ekonomi buatan manusia. Beberapa ahli ekonomi malah menggesa negara-negara untuk kembali kepada mata wang berasaskan emas, sistem monetari kaedahkuno yang mantap.Jadi bolehkah ini dibandingkan dengan konsep ekonomi keanak-anakan Mahathir?Oleh itu, kesilapan kelima Mahathir adalah pemahamannya yangsalah terhadap ekonomi.Ianya membawa kepada kontroversi tambatan ringgit daripada dolar AS dan penutupan semalaman dagangan pasaran saham CLOB pada tahun 1998 - dua peristiwa dimana pelabur-pelabur masih belum memaafkan Malaysia dan juga Mahathir.

Sindrom diktator

Ego dan sikap tidak sedarkan diri untuk menjadi diktator Mahathir adalah kesilapan keenamnya.Dia meminda perlembagaan untuk melemahkan Agong dan Sultan dan memastikan bahawa badan-badan perundangan dan penguatkuasa taat kepadanya.Dia memecat Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas dan menutup kedua-dua belah mata apabila hakim secara terbuka boleh dibeli oleh orang-orang yang berpengaruh.Ia telah menyukarkan rakyat Malaysia dan pelabur untuk mempercayai sepenuhnya sistem kehakiman negara. Ini adalah kenapa Umno-BN kehilangan integriti dan kepercayaan orang terhadap mereka dalam gabungan itu. Rakyat Malaysia akan sentiasa mencurigai apa sahaja yang dilakukan oleh Umno BN walaupun ia mungkin sebenarnya berniat baik.

Polisi perkauman

Untuk mengelakkan kehancuran dasar dan salah laku daripada terdedah, Mahathir terpaksa menggunakan politik perkauman yang menjadi kegemarannya.Dia terpaksa meyakinkan orang Melayu bahawa apa yang telah dilakukannya adalah perlu untuk kepentingan mereka. Dia menyimpanhabuan yang besar untuk dirinya dan memberi cebisan kecil untuk meyakinkan orang Melayu bahawa persengketaan terhadap kaum-kaum lain adalah benar.Orang bukan Melayu perlu disekat. Oleh itu, peruntukan bajet untuk rancangan seperti BTN atau Biro Tata Negara di mana graduan Melayu dan penjawat awam secara terbuka dipupuk untuk menjadi curiga terhadap kaum-kaum lain.

Tetapi tidak semua orang Melayu terpengaruh.Ajaran itu menyalahi Islam dan juga terhadap nilai-nilai kemanusiaan sejagat. Kaum Melayu berada dalam keadaan keliru, manakala orang bukan Melayu sama sekali diketepikan. Sikap perkauman adalah kesilapan nombor 7 Mahathir.

Korupsi

Jika Mahathir dan Umno telah berjaya membuat Malaysia mencapai status negara maju menjelang tahun 2020, mengapa rekod menunjukkan begitu banyak kesilapan serius sehingga kini?Tinggal hanya lapan tahun tapi ekonomi negara masih berada dalam keadaan lemah dengan hutang negara yang melambung tinggi, keharmonian kaum dan agama dalam keadaan kucar-kacir, dan keadaan politik yang semakin teruk dimana Umno-BN secara terbuka melancarkan keganasan untuk menghentikan pembangkang daripada mengadakan perhimpunan.

Sistem pendidikan juga tidak mempunyai hala tuju, sistem kesihatan semakin teruk dan lebih mahal, dengan sistem 1Care yang telah ditolak bulat-bulat sebelum ianya cuba untuk dilaksanakan.Sistem undang-undang, dan keamanan masih dipersoalkan, penyalahgunaan kuasa dan rasuah menjadi lebih berleluasa berbanding sebelum ini dalam kerajaan Umno-BN. Daripada negara rancak menyediakan diri untuk merealisasikan wawasan 2020, Malaysia mungkin akan sebaliknya bankrap. Tidak memerangi rasuah, tetapi membiakkannya pula adalah kesilapan nombor 8 Mahathir.

Mencampuri urus tadbir negara

Majoriti orang Melayu adalah miskin dan masih memerlukan bantuan kerajaan walaupun setelah 55 tahun Umno "berjaya" (gagal) mentadbir. Orang bukan Melayu telah cukup bersabar dan memberi Umno peluang yang cukup. Mereka sudah menunggu sehingga generasi ketiga selepas kemerdekaan negara pada tahun 1957 dan mereka kini sudah jemu dengan Umno BN. Begitu juga dengan orang Melayu.Mereka yang tidak mendapat manfaat secara terus daripada harta kekayaan Umno, dan ini merupakan majoriti daripada mereka, juga sudah semakin bosan.Ramai mulamengundi pembangkang dan adalah dijangkalebih ramai yang akan berbuat demikian.

Apabila Mahathir menyedari bahawa keadaan semakin parah, dia menyerahkan baton kepada Abdullah Badawi pula, dengan tanggapan bahawa dia masih boleh mengawal perjalanan kerajaan menerusi 'kawalan jauh'. Tetapi apabila ianya tidak berjalan sepertiapa yang dia mahu, Mahathir terpaksa menyingkirkan Badawi dan menggantikannya pula dengan Najib. Badawi tidak berkaliber dan bukanlah dalam kapasiti untuk memimpin Malaysia tetapi apa kurangnya Najib?Selama ini, daripada memberikan bantuan, Mahathir terus mencampuri urusan negara.Mengganggu urusanpentadbiran negara dan tidak membenarkan pemimpin-pemimpin menyelesaikan masalah bersesuaian dengan era masa kini adalah kesilapan ke-9Mahathir.

Mendatangkan masalah dalam Umno dan menaikkan Mukriz

Namun, Mahathir berdegil dan enggan menerima atau mengakui kesilapannya.Daimerupakan seorang lelaki yang enggan berdepan dengan realiti. Dia tidak berminat dalam hal kebajikan rakyat Malaysia sama sekali, bagi orang Melayu mahupun Umno. Dia hanya mahu menyelamatkan maruahnya dan memastikan anaknya Mukhriz menjadi perdana menteri tanpa mengiraapaapa yang dia perlulakukanbersama panglima UMNO untuk merealisasikan kemahuannya ini.

Kejam dan mementingkan diri sendiri sendiri, Mahathir akan melakukan apa sahajawalaupun dia terpaksa melakukan huru-hara semata-mata untuk memenuhi cita-cita itu. Dia boleh medaftar masuk semulake dalam Umno untuk terus berkuasa. Bayangkan apa yang dia akan lakukan untuk mendapatkan kerusi Presiden Umno untuk Mukhriz. Tetapi perbuatannya yang tidak berhenti dari mencampuri dan mendatangkan masalah pada Umno akan menjadi kesilapan yang kesepuluh dan terakhir baginya.

Mahathir akanmenjatuhkan Umno, dan dalam kejatuhan itu, UMNO berkemungkinan besar akan membawa Mahathir bersamanya.

Tiada ulasan: