Khamis, 23 Februari 2012

Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ?

Pendapat
"Ini adalah polemik baru yang dikaitkan secara langsung dengan Anwar Ibrahim. Saya ialah ahli PAS yang bukannya aktif sangat. namun hingga hari ini menghormati dan menyanjung TGNA, TGHH dan Dato Haron Din.

Saya juga menghormati dan kagum dengan ketokohan Anwar. Kerana itu sokongan terhadap Pakatan Rakyat tidak pernah berubah. Kerana ketokohannyalah maka PR kini menjadi alternatif kepada rakyat Malaysia untuk mentadbir negara.

Adanya PR maka harapan melihat pentadbiran negara bertukar tangan dapat disandarkan. Sebelum wujudnya PR harapan untuk menumbangkan umno tak ubah seperti mengharapkan kucing bertanduk.

Setelah serangan bersiri berkaitan akhlak Anwar tenggelam dan tidak berjaya , hari ini isu Israel dan Palestin dimainkan pula. Rasanya rakyat Palestin sendiri tidak mengetahui bahawa isu mereka dijadikan pertahuran poltikus di Malaysia dalam menghadapi PRU13. Pastinya selesai PRU13 isu ini akan hilang begitu saja.

Persoalan yang perlu dan patut diperhalusi ialah siapakah yang lebih layak menentukan masa depan Palestin ? Apakah PAS atau pejuang Palestin itu sendiri ?

Sebesar mana peranan dan sumbangan yang telah dihulur oleh PAS sepanjang 60 tahun rakyat Palestin berdepan dan menghadapi keganasan yahudi. Berapa ribu ahli PAS yang telah terbunuh dalam perjuangan ini.

Dalam isu mengiktiraf wujud negara israel , sebenarnya rakyat Palestin sendiri menerusi HAMAS telah menerima cadangan dua negara ini. Malah negara-negara Arb terutamanya Arab Saudi sendiri menerima cadangan itu. Tentu sekali peranan Arab Saudi sangt penting kerana negara itu adalah penyumang terbesar dalam membantu rakyat Palestin. Berapa juta kita sebagai ahli PAS telah menghulurkan sumbangan ?

Namun begitu pengiktirafan itu berSYARAT IAITU HAK-HAK RAKYAT PALESTIN TERUTAMA MENGWUJUDKAN NEGARA SENDIRI TERLEBIH DAHULU HENDAKLAH DIPENUHI. Kalau tidak dipenuhi , teruskan lah berjuang.

Relakah kita melihat gnerasi demi generasi rakyat Palestin hidup merempat seperti hari ini ? Kehilangan sebahagian ( sekiranya berdamai) tidak guna diratapi. Ianya adalah kerana kelalaian dan kecuaian rakyat Palestin itu sendiri.

Saya pun benci kepada yahudi. tetapi dengan berperang apakah peluang untuk menghalau israel itu ? Apakah kita perlu meratapi kehilangan Cardova di Sepanyol ? Sedangkan ianya berlaku kerana kelalaian dan keseronokan duniawi para pemimpin Islam disana.

Kenapa kemarahan terhadap serbia boleh dilupakan? Sedangan mereka juga telah mengambil sebahagian daripada Bosnia sebagai jalan perdamaian.

Tentunya ramai yang akan mengutuk saya. Ini adalah pandangan saya. Ingat...yang mati hari-hari.....yang musnah rumahnya.....yang tidak berumah.....yang tidak bersekolah.....yang kais pagi makan pagi,kais petang makan petang.....yang menanggung semua kesangsaran ini adalah rakyat PALESTIN ITU SENDIRI.

Yang kita bekalkan kepada kita hanyalah ungkapan...KAMI SOKONG ANDA. Apakah terangkat segalapenderitaan itu ?

SEKIRANYA PALESTIN SENDIRI YANG TIDAK BERGANJAK MAHU TERUS PERJUANGAN BERSENJATA DALAM USAHA MENDAPATKAN NEGARA dan MENOLAK PERJANJIAN PERDAMAIAN...kalau itu kehendak mereka kita kena akur. Tetapi kehendak mereka tidak seperti pendirian PAS. Malah OIC yang tentunya penghulur bantuan kepada Palestin pun setuju dengan penyelesaian dua negara.

Siapalah PAS dalam perjuangan berpanjangan rakyat Palestin ini. Kita perlu bersama rakyat Palestin. Kita kena hormati kehendak dan pendirian mereka.



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by serengas on Wednesday, February 22 @ 17:26:38 PST

ikhlas hati ambe cakap..

pandangan yang memang world class..

hormati hak rakyat palestin..

kita kat mesia pandai cakap jer..




Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by lelakidicermin on Wednesday, February 22 @ 17:35:18 PST

semua org benci yahudi..... tp biarlah... palestin dpt betis dulu.... dah ada kekuatan baru mintak peha.... spt skg ni...betis dan peha tak dpt...rakyat palestin bertambah byk yg mati... dan rumah bertambah byk kena bom ..... dari dulu kita semua memberi sokongan je.. dgn bantuan/derma kewangan... bila yasser arafat meninggal.... semua duit sumbangan/ derma dlm akaun peribadi yasser arafat... semua di pindah hak milik isteri dia yg tak bertudung cantik mcm model tu.skg isterinya duduk di perancis.. rakyat palestin dpt apa...dptlah sengsara....jgn lah nak sokong membabi buta je...kesan mcmana....tak salah kalau kita berundur ketika tgh berperang.... utk membena kekuatan...



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by popadi on Wednesday, February 22 @ 18:00:17 PST

amat setuju dgn pendpt pengarang dan nak tambah sikit;

adakah penjelasan dsai ttg isu tsbt menyebabkan dia lebih hina dari

bapak perasuah, pembunuh org, peruntuh surau/masjid dan penyeleweng

duit/harta benda rakyat..?




Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by kerek on Wednesday, February 22 @ 18:04:19 PST

Israel tak mungkin akan menyerahkan wilayahnya sewenangnya2 utk penubuhan negara Palestin. Yahudi hanya membayangkan saja (giving false hope) yg mereka akan menyokong penubuhan negara utk Palestin sekiranya negara Israel diiktiraf. Boleh percaya ke janji Yahudi? Obama yg beria2 dulu nak memaksa Israel duduk di meja rundingan utk tujuan tersebut pun dah senyap menikus. Apa Yahudi peduli sebab Amerika tu pun mereka punya alat.

Dunia Arab kena bersatu memberi tekanan ke atas kuasa besar tapi nampak gayanya mereka pun menikus, cuma sekali-sekala berbunyi jangan tidak.




Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by celenjer on Wednesday, February 22 @ 18:12:02 PST

Jika benar Hamas telah menerima cadangan 2 kerajaan, sememangnye tulisan ini banyak kebenarannya. Tapi mana mungkin Hamas menerima atau mengikthiraf Israel yang merampas tanah milik mereka. PAS melalui Majlis Shura Ulamak mengatakan tetap bersama Palestine iaitu tidak menerima 2-state solution dan tidak mengikhtiraf kerajaan haram Israel. (Adakah PAS tidak tahu akan pendirian Hamas yg telah menerima 2-state solution ini (jika benar)). Bagaimana pula DSAI boleh mengata kan Palestine melalui Hamas telah menerima cadangan 2 negara ini. Kalau jawapan nya adalah berdasarkan kenyataan PM Palestine sebelum beliau di tabalkan sebagai PM pada 2006 dulu, terbukti kenyataan beliau telah di salah tafsir kan oleh Washington Post dan Hamas telah menghubungi W.P. menyangkal dakwaan W.P. itu 24 jam setelah di siarkan di W.P. Sumber ini saya dapat dari Harakahdaily english section yang bertajuk "Anwar's explanation and the stand that Hamas never took".



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by pastotok on Wednesday, February 22 @ 18:33:10 PST

mungkin persetujuan 2 state solution tu presiden hamas bagi tau sendiri kat pengarang artikel ni. tak pun presiden hamas tu sms kat dia sebab dari gaya penulisan dia ni dah banyak sumbangan yang dia bagi kat org palestin. keh keh keh



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by hazik on Wednesday, February 22 @ 18:35:08 PST

saya setuju dg anda,
memang Palestin menderita sebab org Islam tidak bersatu..
Jika org Islam seluruh dunia bersatu, sudah pasti Baitulmuqadis kita dah dapat lama dah...

kelemahan kita untuk saling percaya satu sama lain belum mantap...
hatta dalam Malaysia juga banyak berpuak2 sehingga usaha untuk menguatkan parti Islam sendiri pun ditentang oleh orang Islam sendiri...

ahli sejarah dan para cendiakawan mengaku jika org Islam bersatu atas pegangan alkitab (al-Quran) dan kalimah tauhid sebagai panji sudah lama org Islam menguasai dunia. Sebaliknya apa yg terjadi kini org Islam dileka dan dihanyutkan dengan propaganda yahudi dan para sekutunya supaya bersama2 mereka untuk mengurangkan akhirnya melemahkan Islam itu sendiri.

Di Malaysia tidak terkecuali, malah kehadiran APCO yang jelas ke"Israel'annya digunapakai akan khidmatnya oleh Umno/BN semata-mata untuk mencegah Islam cuba menguasai negara. Malah bukan itu sahaja, pemimpin Umno/BN bersikap lebih Israel dari org Israel sendiri ketika berhadapan dengan org Islam disini.

Apapun kita terus berjuang Asalkan Bukan UMNO....




Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by tanjungaru on Wednesday, February 22 @ 18:36:30 PST
(User Info | Send a Message)
Nak tau Hamas setuju ke tak Two State Solution sila le tanya pakcik google.



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by somebody73 on Wednesday, February 22 @ 19:16:22 PST

ana pun setuju...



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by MERONG on Wednesday, February 22 @ 19:28:01 PST

Peristiwa Sejarah bumi Palestine semuanya sudah dijelaskan dlm banyak hadis2. Bumi Palestine hanya akan dibebaskan hanya melalui peperangan. Samaada umat Islam sanggup atau tidak nak berjihad...itu terserah. Yg tak mahu berjihad hanya akan berjihad dgn kata2 retorik yg memualkan.



Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by abuadil_alkaff on Wednesday, February 22 @ 21:06:46 PST

satu pandangan yg tidak berdasarkan kemanusiaan. bolehkah orang yg merampas rumah kita, kemudian kita sanggup berdamai kerana mereka kononnya sanggup menyerahkan kepada kita satu bilik?

artikel yg tidak membaca pandangan ulama dan pimpinan harakah islamiyyah. semakion dipertahankan dsai, semakin jauh pkr dengan pas. hanya pimpinan pas saja masih bersabar... takkan ada yg selain alquran yg boleh diterima, kononnya diplomasi?




Re: Apakah PAS Mahu Rakyat Palestin Terus Berperang ? (Score: 1)
by abuadil_alkaff on Wednesday, February 22 @ 21:08:53 PST

sungguh tak bermaruah, kita nak berdamai, sedangkan yahudi tak pernah ingin berdamai... kata qorodhowi, mereka ini adalah pengkhianat!!

Tiada ulasan: