Khamis, 3 Disember 2009


ATLAS SIRAH (BARU) - HARGA PROMOSI

Cerita lama Pos Malaysia
Posted on Wednesday, December 02 @ 15:12:10 PST
Dilulus untuk paparan oleh SepatuPutih

Artikel

Salam tuan.



Bila membaca cerita lama tentang Pos Malaysia (2001) di beli oleh Phileo Allied.



teringin juga saya berikan sedikit info lama (yang mungkin ramai tidak tahu)

1. Kenapa Phileo 'dijual' kepada Maybank?

2. Siapa Dibelakang Tabir Phileo?

3. Kenapa Phileo 'dipaksa' beli Pos Malaysia dan kemudian menjualnya semula kepada syarikat/individu lain?

Sejarah Phileo bermula lebihkurang 1992/1993 dengan mengambil alih syarikat broker di Ipoh. Hasil usahasama individu di'Hongkong' & individu tertentu di Malaysia.
Nama awal Phileo Peregrine Securities Sdn Bhd.
Direktor & kaki 'k' Tong Kooi Ong(TKO) (Bekas anaylist saham di Arab Malaysian Securities),
Direktor lagi satu Ahmad Abdullah(Bangsar)-ex Arab Malaysian Securities Sdn Bhd
Financial controller/adviser(orang kuat TKO)-penipu besar Ng Seng Hin.

Bagaimana mereka dapat lesen Bank- PhileoAllied Bank masa tu? Bukan senang nak dapat lesen bank dalam 'sekelip mata' waktu tu. Dicanang-canang kepada kenkawan untuk dapat satu lagi lesen bank yang dah muflis juga pada masa tu..Sime Bank.(Nota: Bagaimana Sime Bk lingkup: Sime securities over exposed didalam trading saham).
Siapa masa tu menteri kewangan masa tu...Mr Peranglah. Sime bank punya kelulusan...kantoi, sbb nasa tu the menteri kewangan kena masuk lokap..angkara kes dia agaknya..(nobody knows)
Kes Shamsidar...di Phileo KL masa tu..Emm kena.tanya mat despatch Phileo(ramai juga yang masih kerja di Maybank lagi agaknya).

Kalau trip oversea tujuan perniagaan dengan menteri kewangan masa tu..TKO dan NSH boleh kata sangat ngam lah.. Kalau tengok gambar dia dengan menteri kewangan masa tu di Menara Phileo...menteri kewangan pakai kot & tali leher...mereka ni pula boleh selingsing baju kemaja dengan tiada tie & kekadang kurang satu butang di baju(sAM#@$% la tu atau panas agaknya).

Maybank masa tu 'beli' Phileo...tapii kesian..Sistem komputer Phileo disewa. Mereka hanya beli/ambil kakitangan, pelanggan, dan beberapa sampah. Sistem komputer disewa berjuta juga...hinggalah akhirnya maybank dapat convert semua data didalam sistem mereka.

Berbalik kepada urusan seharian di PhileoAllied Securities(PhileoPeregrine Securities) waktu tu..
Banyak transaksi 'pelik' . Banyak yang terbongkar bila duit Malaysia di peg dengan US RM3.80:USD1.00. Banyak jua kertas kontrak, contra statement dan pelbagai report 1993-1998 di shreded dan di bakar(ni pun kena tanya mat despatch tu..)

31 August 1998.. September 1998, hari malang bagi banyak penyangak saham spt Yahudi tu dengan beberapa orang besar di Malaysia. Sistem transaksi saham kena telus...Dalam waktu tu, banyak juga nama-nama yang terkeluar(yang sebelum ni dinamakan atas nominee akakun). Rentetan daripada peristiwa ini lah...akhirnya Phileo kena jual(atas paksaan, bukan merge sebab kurang duit..) Kenapa..? Korek...korek..korek...

Kenali dan ketahuilah latar belakang ABI, TKOSekarang low profile tapi cuba selidik The Edge/Sun..siap dibelakang mereka...Kemudian carilah syarikat broker saham AAA.
Baru kita boleh cerita siapa kaki penyangak duit/muka topeng. Malaysia oh Malaysia..itu kisah dulu..tapi ....

InsyaAllah..jumpa lagi.

Tiada ulasan: