Sabtu, 15 September 2012

Punggah....Australia Tolak Sisa Lynas, Apa Tindakan Malaysia?


Lynas Corporation telah memohon Australia untuk mengimport sisa radioaktif dari loji penapisan bumi kontroversi di Kuantan, walaupun Canberra mengulangi dasar menolak sisa itu daripada negara-negara lain, kata seorang diplomat Australia.

Pengatur nuklear Malaysia, Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) berkata bahawa pelombong Australia itu di sisi undang-undang telah terikat untuk membuang sisa radioaktif dari Bahan Loji Lynas (LAMP) dan menghantar pulang ke Australia di bawah syarat-syarat lesen operasi sementara (TOL) yang dikeluarkan minggu lepas.

“Lynas telah mengemukakan permohonan kepada pengawal selia, Agensi Perlindungan Sinaran dan Keselamatan Nuklear Australia (ARPANSA), untuk mengimport bahan dari Malaysia, “kata jurucakap Pesuruhjaya Tinggi Australia kepada The Malaysian Insider.

“Permohonan itu akan tertakluk kepada dasar-dasar, undang-undang dan peraturan kerajaan Australia, “katanya.

Pentadbiran Perdana Menteri Julia Gillard tegas dengan pendirian mereka dan tidak sesekali membenarkan sebarang bahan berbahaya memasuki negaranya.

Tetapi jurucakap itu berkata bahawa Putrajaya dan Lynas menanggung tanggungjawab atas pelupusan sisa radioaktif dari loji penapisan bumi bernilai RM2.5 bilion itu.

“Persoalan mengenai pengurusan sisa dari kilang pemprosesan nadir bumi Lynas Corporation di Malaysia adalah perkara untuk kerajaan Malaysia dan Lynas fikirkan.

“Dasar lama kerajaan Australia adalah bahawa Australia tidak menerima sisa radioaktif negara-negara lain, “kata jurucakap yang enggan namanya disiarkan.

Lynas menerima TOL daripada pihak berkuasa Malaysia minggu lepas, memberi lauluan kepada loji pemprosesan nadir bumi itu untuk memulakan operasi walaupun terdapat bantahan awam meluas terhadap keselamatan dan alam sekitar.

Lynas berkata bahawa ia akan memulakan pengangkutan dan melengkapkan semua langkah-langkah untuk menyediakan memperkayakan bijih nadir bumi yang dilombong di Australia pada Oktober.

TOL membolehkan Lynas untuk beroperasi bagi tempoh dua tahun mulai 3 September lalu.

AELB telah menekankan bahawa Lynas mesti mematuhi segala keperluan dan syarat yang dikenakan oleh kementerian sains, teknologi dan inovasi melalui Akta Perlesenan Tenaga Atom.

Jumaat lepas, pengawal selia dilaporkan berkata semasa sidang media bahawa komitmen Lynas tidak terikat untuk membuang sisa radioaktif dari loji Gebeng kerana ia bukan syarat untuk TOL yang dikeluarkan awal minggu lepas.

Ketua Pengarah AELB Raja Abdul Aziz Raja Adnan berkata, agensi hanya bergantung kepada komitmen unilateral Lynas tanpa meletakkan syarat “hitam putih”.

Beliau berkata, bagaimanapun, jika Lynas memecahkan komitmen untuk menghantar sisa di luar negara, AELB akan mempertimbangkan pilihan untuk mengambil tindakan terhadap pelombong itu.

“Saya pasti mereka akan membawa ia keluar. Lembaga telah memutuskan perkara ini (dan) mengambil kira tentang mereka akan mengambil ia keluar.

“Sekiranya tidak berlaku, terdapat pelbagai langkah dan pertimbangan bahawa yang boleh diambil oleh lembaga,” katanya.

Minggu lepas, lima penduduk Kuantan diberi kelulusan mahkamah tinggi untuk mencabar keputusan menteri sains, teknologi dan inovasi menganugerahkan TOL kepada pelombong Australia itu.

Tiada ulasan: