Rabu, 20 Julai 2011

KDN hitamkan laporan The Economist tentang Bersih

KUALA LUMPUR: Laporan tentang himpunan Bersih yang disiar Majalah antarabangsa The Economist ditapis oleh Kementerian Dalam Negeri, dalam cubaannya menyaring maklumat sampai kepada pembaca di negara ini.

Perkara itu mula ditimbulkan Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran dalam laman twitternya mengenai laporan Bersih yang diterbitkan majalah antarabangsa itu.

Berdasarkan gambar yang disiarkan portal media, laporan khas bertajuk ‘Political Affray in Malaysia: Taken To The Cleaner” menunjukkan empat bahagian yang dihitamkan menggunakan pen dakwat kekal.

Sekiranya dibandingkan dengan versi dalam talian The Economist, bahagian yang dihitamkan itu berkaitan salah laku dan keganasan yang dilakukan polis dalam menangani himpunan aman 9 Julai lalu.

Antara ayat-ayat yang dihitamkan itu adalah:

‘Seorang lelaki mati akibat sakit jantung’ (and one man died of a heart attack), pada perenggan pertama.

‘Perhimpunan itu kemudiannya diharamkan, meskipun pihak berkuasa menawarkan sebuah stadium untuk berhimpun – tetapi menarik balik tawaran itu’ (The march itself was then banned, although the authorities offered Bersih a stadium to meet in – and then withdrew the offer’) pada perenggan kedua.

‘Taktik polis mencetuskan kemarahan; kerajaan akur menjalankan siasatan rasmi berhubung dakwaan keganasan polis. Dalam satu kejadian (sempat dirakamkan dalam filem) polis seolah-olah menembak gas pemedih mata dan meriam air ke arah peserta himpunan yang berlindung daripada serangan belantan’

(The heavy-handed police tactics have provoked a lot of anger; the government has conceded an official investigation into claims of police brutality. In one instance (caught on film), police seemed to fire tear gas and water cannon into a hospital where protesters were sheltering from a baton charge), pada perenggan keempat.

Majalah mingguan itu mendakwa Malaysia mempunyai sejarah dalam menapis laporan-laporan yang disiarkan oleh The Economist dalam rencananya pada September tahun lalu.

Majalah itu menyenaraikan Malaysia di bawah India dan China dalam carta 12 negara yang menapis, mengharamkan atau menyita naskhah-naskhah The Economist, yang dijual di 190 negara.

Tiada ulasan: