Jumaat, 25 Februari 2011

PEMIMPIN UMNO DAN BN MELAKA SEMUANYA BANGSAT-SIRI 1

Orang Melayu Melaka, selepas Johor dan Pahang, sebahagian besarnya adalah terdiri daripada golongan manusia ‘bangsat’, bodoh bagaikan lembu, buta mata hati, otak otak udang tidak mampu berfikir dan masih tebal dengan fikiran JAHILLIAH (hanya sebahagian kecil sahaja yang cerdik menerima hidayah dan dibuka mata hati oleh Allah swt), tetapi tidak kepada bukan Melayu khususnya di kalangan kaum Cina yang politiknya lebih cerdik dan licik.

Melayu Melaka adalah Melayu bangsat semenjak dari sejarah kesultanan Melaka sampailah ke hari ini, fikiran mereka masih tetap tidak berubah, mentaati memimpin melebihi mentaati Allah dan RasuNya. Perkataan yang saya gunakan ini sangat kasar dan menaikkan darah orang Melayu Melaka, tetapi itulah hakikat yang patut mereka terima dari persepsi Melayu luar dari negeri-negeri yang saya sebutkan itu.

Sejak Melaka di bawah pemerintahan beraja, Melayu Melaka boleh menentang Hang Tuah yang banyak berjasa kerana fitnah pembesar yang dengki-kianat dan memusuhi Hang Jebat yang bangkit menentang kezaliman dan ketidakadilan dan membela kehidupan mereka. Melayu Melaka boleh menyangjung dan mendaulatkan Sultan Mahmud Shah yang zalaim membunuh Tun Perak yang bijaksana bersama keluarganya sekali (kecuali Tun Fatimah kerana Sultan gilakan seks). Melayu Melaka boleh menerima seorang Bendahara yang lumpuh (Tun Mutahir) demi tidak mahu menderhaka kononya. Akibat kezaliman dan penindasan yang melampau, serta tiada ada seorang pun rakyat Melaka yang berani bangkit menentang kezaliman tersebut, maka Allah swt mendatangkan bala bencana dihapuskan system beraja Melaka dan seterusnya Melaka dijajah oleh bangsa barat selama 400 tahun.

Sekarang, ala pemerintahan kesultanan Melaka kembali muncul di tanah air kita, tetapi dalam bentuk yang berlainan. Penjajah telah memperkenalkan system demokrasi menggantikan system beraja untuk mentadbir Negara ini. Kuasa raja-raja telah beralih tangan kepada UMNO yang dipimpin oleh oleh orang-orang berperangai dan berkelakuan seperti Raja-raja dahulu kala berkonsepkan “beraja di mata, bersultan di hati”.

Oleh kerana PRK DUN Merlimau, Melaka akan diadakan pada 6 Mac nanti, maka tulisan ini akan cuba menyingkap kembali sejarah lama bagi menunjukkan kepada umum bahawa fikiran Melayu Melaka masih lagi kekal bersama fikiran dengan datuk moyang mereka dahulu tetap menyembah raja zalim, walau pun raja itu zalim memperhambakan rakyat. Begitulah, Melayu Melaka sekarang pun tetap menyokong kepimpinan yang zalim, rasuah dan menyalahgunaan kuasa untuk kepentingan peribadi. Bermula dengan Yang DiPertuanya, pada 3 April 2001, Fauzi Abdul Rahman, ketika itu ADUN Beserah (beliau juga bekas Timbalan Menteri) telah membuat laporan polis terhadap Khalil Yaakob, ketika itu Setiausaha Agung UMNO dan Menteri Penerangan juag bekas MB Pahang di balai polis Kuantan. Ketua Polis Daerah Kuantan masa itu, ACP Ghazali Md Amin telah menerima laporan tersebut. Fauzi juga melaporan kepada BPR bahawa Khalil dituduh mengagihkan kawasan balak tanpa mengikut kuota yang ditetapkan Dasar Perhutanan Negara ketika memimpin Pahang antara 1986 hingga 1999. Akibat perbuatannya itu menjejaskan sumber kewangan dan aliran tunai kerajaan Pahang sebanyak di antara RM300 juta hingga RM900 juta setahun. Kes ini tidak disiasat dan hilang entah ke mana. Adakah Allah swt terlepas pandang kes ini di akhirat kelak (makan harta rakyat) sebagaimana UMNO menggunakan kuasanya melepaskan kes ini di dunia.

Ketua Menteri, Mohd Ali Rustam lebih dashat lagi, tetapi UMNO terlepas pandang juga kerana kuasa ada ditangannya sepertimana Firaun gunakan kuasanya bertindak mengatasi kuasa Allah swt. Mohd Ali Rustam, ketika ia Naib Presiden UMNO pada 18 Mc 2009 didapati bersalah mengikut Perkara 10.1 Tataetika Ahli UMNO kerana kesalahan rasuah dan politik wang yang dilakukan oleh ejennya. Atas kesalahan itu, Mohd Ali dikenakan larangan bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan parti pada tahun 2009. Mohd Ali bersama 14 lagi anggota UMNO yang didapati bersalah termasuk Naib Ketua Pemuda UMNO masa itu, Khairy Jamaluddin, hanya diberi amaran dan dibenarkan bertanding Ketua Pemuda UMNO (begitulah sikap double standardnya UMNO kerana Khairy adalah menantu Pak Lah dan Pak Lah adalah Presiden UMNO ketika itu.

Kita buka balik laporan yang dibuat kepada polis dan BPR supaya satu penyiasatan rapi dibuat dan buat pembetulan ynag mana salah. Tujuan membuat laporan polis dan BPR bukan semata-mata untuk menghukum, tetapi sebaliknya ia sebagai teladan kepada pemimpin lain supaya tidak melakukan kerja terkutuk dan paling hina disisi Allah swt yang telah dilakukan oleh Mohd Ali kerana ia tidak amanah terhadap rakyat dan negerinya.

Berulang kali Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan isterinya, Betty Wong, Ketua Pembangkang di DUN Melaka (ADUN Sungai Durian) membuat laporan polis dan BPR terhadap Mohd Ali selaku Ketua Menteri yang menyalahgunakan kedudukan dan melakukan amalan rasuah.

Ali juga didapati membazirkan duit rakyat sebanyak RM250,000 setiap tahun dengan memberi setiap ADUN [termasuk Exco] RM13,000.00 untuk mengadakan rumah terbuka dan menyambut hari perayaan lainnya. Ini adalah wang rakyat, wang saudara-saudara, bukankah ini merupakan satu penyalahgunaan kuasa kerana ia dibelanjakan untuk tujuan politik. Sepatutnya kos makanan dan minuman ADUN dan Exco yang mengeluarkannya, tetapi sebaliknya bukanlah keluar dari kocek mereka, tetapi daripada wang rakyat sendiri.

Mari kita rujuk laporan Ketua Audit Negara 1998. Menyelewengkan duit Yayasan Melaka berjumlah RM1.2 juta. Mendapat perolehan sebanyak RM640,000 tanpa tender terbuka dan membuat perolehan tanpa sebut harga sebanyak RM254,000.00 Perbelanjaan barangan mewah dalam tahun 1997 dan 1998 adalah seperti berikut:

2,500 unit beg sekolah @RM21/unit sebanyak RM52,500 dan 2,800 unit beg sekolah @RM19/unit sebanyak RM53,200 untuk sumbangan pelajar miskin berjumlah RM105,700;
600 helai tali leher sutera @RM98 sehelai berjumlah RM58,800;
500 unit tie-clips/cuff-links/key chain/gold-plated brass c/w designer box @ RM175 each berjumlah RM87,500;
Percetakan: 3,000 brochure untuk Auditorium RM24,210 dan4,000 naskah buletin Yayasan RM25,210
200 helai tudung sutera RM14,000
25 unit Pierre Cardin Briefcase@RM1,550 seunit RM38,750

Floor Mat untuk bilik tandas RM11,000
27 pasang blazer @ RM1,650 sepasang RM44,550
58 helai blazer@RM676 sehelai RM39,234
10 helai lounge suits@RM1,250 sehelai RM12,500
2 unit akuarium marin dan kelengkapan akuarium RM20,040.
Menukar dan memasang satu pintu pejabat Yayasan RM25,000.
Menyalahi Peraturan Kewangan Dengan Tidak Memanggil Sebutharga Dan Tender.

Perbelanjaan Atas Kegunaan Peribadi Dan Urusan Tidak Rasmi Projek-projek mewah kerajaan negeri yang merugikan rakyat seperti:

• Projek Lebuhraya Sungai Udang Ke Durian Tunggal sebanyak RM 280 juta sepanjang 21 km atau RM 14 juta sekilometer di mana hanya separuh adalah 4 lorong kereta;
• Projek Hang Tuah Mall sebanyak RM 8.5 juta;
• Projek air terjun Bukit Bruang sebanyak RM 1.7 juta;
• Projek pintu gerbang MBMB sebanyak RM 2.7 juta;
• Jeti Parameswara sebanyak RM 13 juta;
• Satu yunit tandas sebanyak RM 125,000/-
• Bandaraya Mall (Taj Mahal di Bangunan MBMB) sebanyak RM 4.5 juta;
• Projek pesiaran kaki Jonker Walk sepanjang 600 meter sebanyak RM 1.8 juta atau RM 300 sekaki;
• Bunga pasu sebanyak RM800 sebuah di sepanjang Jalan Bendahara;
• Air pancut dan pesiaran kaki di depan Mahkota Parade sebanyak RM 2 juta dan jalan berbatu yang rosak sebaik ia disiap sebanyak RM 2.5 juta.

Pemberian wang peruntukan kawasan yang tidak ada akauantibilti menyebabkan banyak penyelewengan berlaku seperti berikut:

Contohnya pada 2001 DUN Bandar Hilir, Durian Daun dan Tengkera masing-masing diberikan RM 50,000 manakala DUN Duyong memperolehi RM 150,000/-. Cara ia dibelanjakan sungguh tidak bertanggungjawab sekali contohnya dalam tahun 2001 bagi:

a) DUN Tengkera sebanyak RM 50,000RM 26,400 untuk pergi melancong dan melawat, termasuk ke negeri Kelantan yang dikuasai oleh PAS ataupun lebih 50% daripada peruntukan tahunan; dan jamuan makan dan kenduri sebanyak RM 6,000/-.

b) DUN Bandar Hilir sebanyak RM 50,000Membekalkan 25 buah hamper Hari Raya sebanyak RM 1,000; danMembeli 11 pasang lounge suit ahli Persatuan Angkat Berat sebanyak RM 6,160 atau RM 560 sepaang dari peruntukan DUN Bandar Hilir;

c) DUN Durian Daun sebanyak RM 50,00Membiayai aktiviti kumpulan tarian dan kebudayaan MCA Melaka yang diterima oleh Encik Chong Yong Keong sebanyak RM 2,000/- dari DUN Durian Daun; dan Membekalkan 25 buah hamper Hari Raya sebanyak RM 1,000;

d) DUN Duyong sebanyak RM 150,00010 pasang lounge suits untuk ahli atlet Persatuan Angkat Berat Negeri Melaka sebanyak RM 5,600/- atau RM 560 sepasang;

55 buah hamper Hari Raya sebanyak RM 2,200/-; dan RM 37,000 untuk makan angin di Sarawak.

Pada tahun 2000, RM 1,770 dibelanjakan dari peruntukan DUN Duyong untuk membeli telefon bimbit untuk pejabat ADUN Duyong pada masa itu. Jelas sekali penyalahgunaan sedemikian amat ketara sekali sehingga membeli hamper, makan angina, jamuan makan, telefon bimbit untuk kepentingan pejabat peribadi dan juga untuk tujuan politik MCA.

Apa faedah kepada rakyat?

Berjuta-juta ringgit digunakan untuk elaun dan tuntutan Ketua Menteri, Ahli EXCO dan ADUN setiap tahun.

YAB Ketua Menteri mendapat elaun bulanan RM 6,750 daripada menghadiri mesyuarat dan subsidi perbelanjaan Hari Raya adalah mengikuti perbelanjaan sebenar yang boleh sampai RM 50,050 pada tahun 2000.

Speaker dan Ahli-ahli EXCO menerima subsidi perbelanjaan hari perayaan masaing-masing RM 10,000 setiap orang, dan untuk ADUN BN sahaja RM 5,000 setiap orang. Malah subsidi hari perayaan setiap tahun hampir RM 250,000/- membazirkan wang rakyat tanpa memberikan sebarang faedah.kecuali membolehkan setiap ahli EXCO dan ADUN BN untuk mengadakan rumah terbuka dan menyambut Hari Raya masing-masing secara percuma.

Memandangkan ia adalah wang rakyat, bukankah ini merupakan satu penyalahgunaan kuasa kerana membolehkan ia dibelanjakan untuk tujuan politik BN. Rumah terbuka yang diadakan oleh ADUN BN adalah wang rakyat. Disamping itu, tuntutan elaun perjalanan oleh ADUN-ADUN Melaka.

Contohnya menurut jawapan rasmi dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri Melaka oleh YAB pada 4hb April 2001, ADUN Duyong Datuk Wira Gan Boon Leong telah membuat tuntutan elaun perjalanan bukan atas kerja awam tetapi kepentingan peribadi.

Sekiranya benar, ia boleh dianggap sebagai satu penyalahgunaan wang awam yang sukar direstui umum. Elaun perjalanan sepatutnya dibuat atas urusan rasmi. Adalah keterlaluan sekiranya tuntutan elaun perjalanan disalahgunakan sehingga merangkumi urusan peribadi atau urusan yang dijalankan di dalam rumah sendiri seperti: mempengerusikan sidang akhbar di rumah sendiri;menghadiri majlis perkahwinan;menghadiri mesyuarat politik parti MCA di Kuala Lumpur;melawat kawasan berhampiran rumahnya;melawat pesakit di hospital; danmenerima rawatan sebagai pesakit di hospital.

Tuntutan pakaian, elaun perjalanan dan pembaikan kereta dari YAB Ketua Menteri, Ahli EXCO, ADUN dan setiausaha politik dan setiausaha sulit untuk 2001 dan 2002 melebihi RM 1.2 juta. Elaun perjalanan sahaja untuk YB Macap ialah RM 45,658.85 pada tahun 2001.

Dengan elaun, tuntutan dan penyalahgunaan peruntukan pembangunan sedemikian tepatlah peribahasa Cina, “Jadi wakil rakyat, jadi kaya”, di mana slogan pilihanraya besar MCA, “orang dalam kerajaan senang buat kerja” patut diubah kepada “orang dalam kerajaan senang cari makan”
.
Jualan Kereta mewah dengan harga rendah :

Pembeli

Datuk Seri Abu Zahar Hj Isnin, Datuk Noordin bin Hj Yaani, Datuk Hj Mohd Sharif Mohd Drus, Datuk Hj Yasin Mohd Sharif, Datuk Gan Boon Leong

No Kereta

ML 3 , MAF 5 , ML 4, MU 9 dan ML 9

Model :

Mercedes E230(A) Mercedes E220(A) Mercedes E220(A) Mercedes E230(A) dan Mercedes E230(A)

Tarikh Daftar : 14.8.96, 14.9.95, 30.9.95, 21.8.96, dan 7.8.96
Harga Beli (RM) : 181,522, 140,133, 140,133, 181,522 , 181, 522, dan 824,832 (A)

Harga Pasaran JKR (RM): 114,000, 79,000, 77,000, 100,000, 114,000 dan 484,000 (B)

Harga Yang Dijual Kpd EXCO

68,400 , 47,800 , 46,200 , 60,000 , 68,400 dan 290,800 (C)
Perbezaan(A-B) 45,600 31,200 30,800 40,000 45,600 dan 193,200 (D)
Nilai No. Kereta 20,000, 20,000 – 20,000 , 20,000, 80,000
Jumlah Kerugian(C+D) 65,600 ,51, 200, 30, 800, 60,000, 65,600, 273,200

Diskaun yang diberikan adalah 40% daripada harga pasaran*
penjualan tidak termasuk nombor pendaftaran

Kalau nilai nombor kereta bertuah sebanyak RM80,000 diambilkira, kerajaan negeri dan rakyat Melaka telah rugi sekurang-kurangnya RM273,000.

Akan tetapi, isu yang lebih besar adalah betapa tidak bermoral dan tidak beretika untuk membenarkan bekas Ahli EXCO menikmati harga jualan yang begitu rendah ini.

Penyelewengan Tabung Kebajikan oleh YAB Ketua Menteri Melaka sebanyak RM 908,243.33 sejak 19 Disember 2001.YAB Ketua Menteri Melaka telah mendirikan satu Tabung Kebajikan peribadi di atas nama peribadinya sendiri demi membolehkan bantuan kewangan dihulurkan kepada pesakit miskin dan berkeperluan untuk kos dan perbelanjaan hospital dan perubatan.

Adalah difahamkan sejak 19.12.2001 bila RM 5,000 dimasukkan, sebanyak RM 908,242.33 telah dimasukkan dan digunakan sehingga 31 Mac 2005 iaitu:. RM 122,950 pada tahun 2001/2002;. RM 286,000 dalam tahun 2003;. RM 449,292.33 dalam tahun 2004; dan. RM 50,000 setakat 31 Mac 2005. Sumber wang Tabung misteri ini berasal dari UMNO Negeri Melaka sebanyak RM 368,283.82 dan bakinya sebanyak RM 539,958.51 adalah diperolehi daripada derma orang awam yang dipungut oleh YAB Ketua Menteri Melaka.

YAB Ketua Menteri mendakwa di suratkhabar berkali-kali bahawa Tabung ini diselenggarakan oleh Southern Hospital (kini digelarkan Hospital Putra) untuk membolehkan orang awam yang miskin memohon bantuan kewangan perubatan baik di hospital swasta atau kerajaan.Akan tetapi siasatan ke atas maklumat yang diperolehi bahawa sepanjang tiga tahun Tabung misteri ini beroperasi, lebih daripada RM 590,000 (65%) digunakan untuk orang kaya bergelar Datuk-datuk dan ahli keluarga YAB Ketua Menteri Melaka sendiri.

RM 365,000 atau 40% digunakan untuk ahli keluarga YAB Ketua Menteri sendiri termasuk isteri, anak-anak, abang ipar, mak mertua, kakak dan allahyarharmah emaknya. Manakala RM 225,000 atau 25% digunakan untuk pesakit bergelar datuk ataupun isteri datuk. Amat menghairankan mengapa ahli keluarga seperti isteri dan anak perlu mengambil kesempatan dalam tabung misteri ini dan menafikan hak orang miskin bila rawatan perubatan memang diberikan secara percuma oleh kerajaann kepada ahli keluarganya selaras dengan kedudukannya sebagai YAB Ketua Menteri Melaka.

Isu ini adalah berkepentingan awam kerana melibatkan tiga perkara penting:

a) Sumber wang adalah daripada orang awam dan dikutip atas matlamat murni membantu orang miskin dan golongan tidak berada;

b) Bantuan wang tidak dihulurkan semua kepada orang miskin dan golongan tidak berada sebaliknya kepada golongan berada bergelar Datuk dan ahli keluarga YAB Ketua Menteri Melaka sendiri; dan

c) Tidak ada sebarang pengumuman awam bahawa pesakit miskin boleh memohon bantuan atau kriteria kelayakannya sehingga orang awam hanya tahu tentang tabung misterinya selepas tiga tahun didirikan.

Siri kedua Kisah Abdul Rahim Tamby Chek pula.InsyaAllah.

Tiada ulasan: