Isnin, 6 Disember 2010

YANG RAKYAT TERBEBAN IALAH MENANGGUNG BN

Baru-baru ini kerajaan mengumumkan kenaikan harga Petrol RON95, diesel dan petroleum gas cecair sebanyak 5 sen menjadikan RON95 kini RM 1.90 sen seliter, diesel kepada RM1.80 sen seliter dan LPG menjadi RM 1.90 sekilogram manakala gula menjadi RM 2.10 sekilogram dengan kenaikan sebanyak RM0.20.

Dengan kenaikan ini maka lengkaplah pesta kenaikan harga barang yang diusahakan kerajaan BN. Dua hari sudah, kerajaan menaikkan harga Petrol RON97 sebanyak 15 sen tidak sampai dua bulan kenaikan sebanyak 5 sen.

Seperti biasa, kerajaan menggunakan ayat penyelarasan semula serta mengurangkan perbelanjaan negara. Dikatakan, kenaikan ini mampu mengurangkan perbelanjaannya sebanyak RM 1.18 bilion serta mengimbangi defisit kewangan negara. Kerajaan menyatakan tidak mampu menampung subsidi kepada rakyat dengan harga lama, maka dengan sebab itu harga petrol dan barang keperluan terpaksa dinaikkan. Lebih menyakitkan hati, sesetengah pemimpin negara menyatakan bahawa kenaikan ini tidak akan membebankan rakyat dan harga petrol Malaysia masih rendah berbanding dengan negara jiran yang lain.

Faktanya, kenaikan petrol sudah pastinya menjejaskan kehidupan rakyat. Apabila gula dinaikkan, petrol dinaikkan, maka apakah tidak ada sebab bagi peniaga menaikkan harga barang perniagaan mereka. Hampir semua kenderaan menggunakan minyak petrol dan diesel, dan hampir semua makanan perlukan gula. Apakah ada alasan bodoh pemimpin negara yang bercakap kerana mahukan rakyat sihat dari penyakit diabetes maka kerajaan perlu menaikkan harga gula. Mungkin juga ada kenyataan pemimpin negara yang mahukan keselamatan rakyat di jalan raya, maka harga petrol dan diesel terpaksa dinaikkan. Adakah pemimpin mahukan rakyat berbasikal ke tempat kerja, atau menggunakan perkhidmatan awam bagi mengurangkan kos mereka, sedangkan mereka selesa menaiki kenderaan rasmi kerajaan ke mana-mana.

Jika dibandingkan dengan negara jiran, Malaysia adalah antara negara yang kaya dengan hasil bumi termasuk minyak. Namun malang bagi rakyat Malaysia, kerana tidak berhak menikmati kekayaan hasil bumi yang kaya ini. Mengapa kerajaan tidak membandingkan Malaysia dengan negara pengeluar minyak dunia seperti Arab Saudi, Iran, Venezuela, Qatar dan lain-lain. Perlukah Malaysia mengikut harga pasaran minyak antarabangsa? Mengapa rakyat perlu menjadi korban hanya semata-mata kerajaan tidak mampu menampung subsidi negara. Seolah-olah menaikkan harga minyak petrol dan diesel dan barang keperluan adalah jalan akhir setelah hampir semua langkah telah diambil bagi ‘membela’ rakyat. Sedangkan untuk menguntungkan pihak tertentu, kerajaan sanggup dan mampu berbelanja lebih. Menara Wawasan dibina dengan nilai RM 5 bilion, entah belum tentu menguntungkan rakyat jelata. Lebih baik perbelanjaan itu ditampung kepada subsidi minyak. Sebegitu juga dengan projek-projek mega, gergasi dan mewah, itu perlu dikurangkan dahulu buat menampung keperluan rakyat.

Memang betul rakyat tidak terbeban dengan kenaikan ini, kerana rakyat sudah tidak mampu berkata-kata lagi. Sudah kering air mata dan keringat rakyat bekerja siang dan malam mencari sesuap rezeki menampung kehidupan. Soal kenaikan gaji, elaun tambahan, gaji minimum tidak pernah menjadi perhatian utama kerajaan. Rakyat kini bukan sekadar tidak terbeban dengan kenaikan harga barang, tetapi tidak mampu menampung beban menanggung BN.


MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ

Naib Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


Kiriman Fadhil B. Osman

Pegawai Lajnah Pembangunan Tanah & Wilayah PAS Pusat

Perbandingan Harga Petrol Semasa

1. United Arab Emirates - $0.37/liter/ RM1.22 seliter
2. Baharin - $0.27/liter/RM0.89/liter
3. Qatar - $0.22/liter /RM0.72 /liter
4. Kuwait -$0.21/liter /RM0.69/liter
5. Libya - $0.14/liter / RM0.46/liter
6. Arab Saudi - $0.12/liter / RM0.39 /liter
7. Iran - $0.11/liter /RM0.36/liter
8. Nigeria - $0.10/liter / RM0.33/liter
9. Turkmenistan - $0.08/liter / $M0.26/liter
10. Venezuela - $0.05/liter / RM0.16 /liter
Malaysia..???????

Tiada ulasan: